Taika-aseet |
Taulukko: Taika-aseet | ||||
---|---|---|---|---|
Vähäinen | Keskiverto | Voimallinen | Aseen hyvitys | Perusmarkkinahinta1 |
0170 | 0110 | | +1 | 2 000 kr |
7185 | 1129 | | +2 | 8 000 kr |
| 3058 | 0120 | +3 | 18 000 kr |
| 5962 | 2138 | +4 | 32 000 kr |
| | 3949 | +5 | 50 000 kr |
| | | +62 | 72 000 kr |
| | | +72 | 98 000 kr |
| | | +82 | 128 000 kr |
| | | +92 | 162 000 kr |
| | | +102 | 200 000 kr |
8690 | 6368 | 5063 | Vakiotyyppinen ase3 | |
91100 | 69100 | 64100 | Erikoiskyky4 ja heitä uudelleen | |
|
Taulukko: Aseen tyypin määrittäminen | |
---|---|
Aseen tyyppi | |
0170 | |
7180 | |
81100 |
Taulukko: Yleiset lähitaisteluaseet | ||
---|---|---|
Lisähinta1 | ||
0104 | Tikari | +302 kr |
0514 | Kahden käden kirves | +320 kr |
1524 | Kahden käden miekka | +350 kr |
2528 | Kama | +302 kr |
2941 | Pitkämiekka | +315 kr |
4245 | Sotanuija, kevyt | +305 kr |
4650 | Sotanuija, raskas | +312 kr |
5154 | Nuntšaku | +302 kr |
5557 | Taistelusauva2 | +600 kr |
5861 | Säilä | +320 kr |
6266 | Käyräsapeli | +315 kr |
6770 | Lyhytkeihäs | +302 kr |
7174 | Siangham | +303 kr |
7584 | Puolentoista käden miekka | +335 kr |
8589 | Lyhytmiekka | +310 kr |
90100 | Kääpiötappara | +330 kr |
|
Taulukko: Harvinaiset aseet | ||
---|---|---|
Lisähinta1 | ||
0103 | Örkkien kaksoiskirves2 | +660 kr |
0407 | Sotakirves | +310 kr |
0810 | Piikkiketju | +325 kr |
1112 | Kurikka | +300 kr |
1316 | Pienoisvarsijousi | +400 kr |
1719 | Lippaallinen varsijousi | +550 kr |
2021 | Rystystikari | +302 kr |
2223 | Kahden käden käyräsapeli | +375 kr |
2426 | Varsta, kaksipäinen2 | +690 kr |
2731 | Varsta, raskas | +315 kr |
3235 | Varsta | +308 kr |
3637 | Taisteluhansikas | +302 kr |
3839 | Piikkitaisteluhansikas | +305 kr |
4041 | Glaivi | +308 kr |
4243 | Kahden käden kurikka | +305 kr |
4445 | Guisarme | +309 kr |
4648 | Hilpari | +310 kr |
4951 | Keihäs | +301 kr |
5254 | Koukkupäinen maahisvasara2 | +620 kr |
5556 | Vasara, kevyt | +301 kr |
5758 | Käsikirves | +306 kr |
5961 | Kukri | +308 kr |
6264 | Peitsi | +310 kr |
6567 | Pitkäkeihäs | +305 kr |
6870 | Piikkinuija | +308 kr |
7172 | Verkko | +320 kr |
7374 | Hakku, raskas | +308 kr |
7576 | Hakku, kevyt | +304 kr |
7778 | Ranseur | +310 kr |
7980 | Pamppu | +301 kr |
8182 | Viikate | +318 kr |
8384 | Šuriken (50) | +310 kr |
8586 | Sirppi | +306 kr |
8789 | Miekka, kaksipäinen2 | +700 kr |
9091 | Kolmikärki | +315 kr |
9294 | Kääpiöurgrossi2 | +650 kr |
9597 | Sotavasara | +312 kr |
98100 | Ruoska | +301 kr |
|
Taulukko: Yleiset kantama-aseet | |||
---|---|---|---|
Lisähinta1 | |||
0110 | Ammuksia (heitä uudelleen): | ||
0150 | Nuolia (50) | +302 kr 5 hr | |
5175 | Vasamia, varsijousen (50) | +305 kr | |
7680 | Vasamia, lippaallisen varsijousen (50) | +310 kr | |
| Lingonkuulia (50) | +300 kr 5 hr | |
1115 | Heittokirves | +308 kr | |
1625 | Varsijousi, raskas | +350 kr | |
2635 | Varsijousi, kevyt | +335 kr | |
3639 | Heittonuoli | +300 kr 5 hr | |
4041 | Heittokeihäs | +301 kr | |
4246 | Lyhytjousi | +330 kr | |
4751 | Yhdistelmälyhytjousi (Vma-hyvitys +0) | +375 kr | |
5256 | Yhdistelmälyhytjousi (Vma-hyvitys +1) | +450 kr | |
5761 | Yhdistelmälyhytjousi (Vma-hyvitys +2) | +525 kr | |
6265 | Linko | +300 kr | |
6675 | Pitkäjousi | +375 kr | |
7680 | Yhdistelmäpitkäjousi | +400 kr | |
8185 | Yhdistelmäpitkäjousi (Vma-hyvitys +1) | +500 kr | |
8690 | Yhdistelmäpitkäjousi (Vma-hyvitys +2) | +600 kr | |
9195 | Yhdistelmäpitkäjousi (Vma-hyvitys +3) | +700 kr | |
96100 | Yhdistelmäpitkäjousi (Vma-hyvitys +4) | +800 kr | |
|
Taika-aseet tuottavat tehostushyvitystä +1:stä +5:een. Tämä hyvitys lisätään sekä hyökkäys- että vaurioheittoihin. Kaikki taika-aseet ovat myös valioaseita, mutta niiden valiohyvitys ei kasaudu tehostushyvityksen kanssa.
Aseilla on kaksi peruskategoriaa: lähitaistelu- ja kantama-aseet. Joitakin lähitaisteluaseiksi merkittyjä aseita voidaan käyttää myös kantama-aseina. Tällöin niiden tehostushyvitys lasketaan sekä lähitaistelu- että kantamahyökkäyksiin.
Tehostushyvityksensä lisäksi aseella voi olla erikoiskykyjä. Erikoiskyvyt kasvattavat aseen "laskennallista" hyvitystä, jonka avulla selvitetään aseen markkinahinta, mutta todellisuudessa erikoiskyvyillä ei ole vaikutusta hyökkäys- tai vauriohyvityksiin (ellei toisin mainita). Yhden aseen laskennallinen hyvitys (tehostushyvitys + erikoiskyvyn tuottama hyvitys) voi olla enintään +10. Erikoiskyvyllä varustetulla aseella on oltava tehostushyvitystä vähintään +1.
Ase tai ammus voidaan valmistaa myös jostakin epätavallisesta aineesta. Heitä n%: 0195 tarkoittaa, että esine on perusmallinen, ja 96100 tarkoittaa, että se on tehty jostakin erikoisaineesta, kuten kylmäraudasta.
Aseiden langettajataso
Erikoiskyvyllä varustetun aseen langettajataso ilmoitetaan aseen kuvauksessa. Jos aseella on vain tehostushyvitys eikä muita kykyjä, langettajataso on kolme kertaa tehostushyvityksen verran. Jos aseella on sekä tehostushyvitys että jokin erikoiskyky, aseen valmistajan on täytettävä näiden kahden ominaisuuden langettajatasovaatimuksista korkeampi.
Ylimääräiset vaurionopat
Jotkin taika-aseet tuottavat vaurioita ylimääräisillä nopilla. Toisin kuin muut vauriomuuntimet, nämä ylimääräiset vaurionopat eivät kertaudu, kun aseella tuotetaan kriittinen osuma.
Kantama-aseet ja ammukset
Kantama-aseen tehostushyvitys ei kasaudu aseen ammusten tehostushyvityksen kanssa. Vain suurempi hyvitys lasketaan.
Kaikki ammukset, jotka lähetetään vähintään +1:n tehostushyvityksellä varustetusta ammusaseesta, katsotaan taika-aseiksi, kun selvitetään niiden kykyä sivuuttaa vauriovähennys. Samoin kaikki ammukset, jotka lähetetään jotakin hengenlaatua edustavasta ammusaseesta, saavat kyseisen aseen hengenlaadun (mahdollisen oman hengenlaatunsa lisäksi).
Taika-ammusten särkymävaara
Kun taikavoimainen nuoli, vasama, šuriken tai lingonkuula ei osu kohteeseensa, sillä on 50 %:n mahdollisuus tuhoutua. Kun taikavoimainen nuoli, vasama, šuriken tai lingonkuula osuu kohteeseensa, se tuhoutuu aina.
Valontuotto
30 % taika-aseista säteilee kirkkaudeltaan valo-loitsun veroista valoa (kirkasta valoa 20 jalan säteelle, hämärää valoa 40 jalan säteelle). Tällaisten aseiden taikavoimaisuus on katsojalle ilmiselvää. Niitä ei voida piilottaa, kun ne ovat poissa huotrastaan, eikä niiden valoa voida sammuttaa. Alla esitellyissä vakiotyyppisissä aseissa on sellaisia, jotka hohtavat aina, ja sellaisia, jotka eivät hohda koskaan. Asiasta mainitaan aseiden kuvauksissa.
Lujuus ja kestopisteet
Jokainen tehostushyvityksen +1 lisää aseen lujuutta 2:lla ja antaa sille +10 kestopistettä.
Aktivointi
Hahmo saa käyttöönsä taika-aseen hyödyt samalla tavoin kuin taikuudettomankin aseen hyödyt eli hyökkäämällä sillä. Jos aseella on jokin erikoiskyky, joka vaatii aktivoinnin, käyttäjän on yleensä lausuttava oikea käskysana (tämä on perustoiminto).
Taika-aseiden kriittiset osumat
Eräät aseiden erikoiskyvyt ja vakiotyyppiset aseet tuottavat kriittisen osuman tullen ylimääräisiä vaikutuksia. Nämä ylimääräiset vaikutukset tehoavat myös sellaisiin olentoihin, jotka ovat immuuneja kriittisille osumille, esimerkiksi epäkuolleisiin, elementaaleihin ja rakentoihin. Kun taistelet tällaisia olentoja vastaan, selvitä kriittisen osuman toteutuminen niin kuin kohde olisi ihmisolio tai muu kriittisille osumille altis olento. Jos kriittisyysheitto onnistuu, erikoisvaikutus lasketaan mutta aseen normaalit vauriot eivät kertaudu.
Epätavallisen kokoisten olentojen aseet
Muille kuin Pienille tai Keskikokoisille olennoille tarkoitettujen aseiden hinnat vaihtelevat. Valiolaatuisuuden, tehostushyvitysten ja erikoiskykyjen kustannukset pysyvät kuitenkin koosta riippumatta samoina.
Erityispiirteet
Heitä n%. Jos esine on lähitaisteluase, tulos 0130 tarkoittaa, että esine säteilee valoa, 3145 tarkoittaa, että jokin seikka (muoto, kaiverrus tms.) antaa vihiä aseen ominaisuuksista, ja 46100 tarkoittaa, ettei aseella ole mitään erityispiirteitä.
Jos esine on kantama-ase, tulos 0115 tarkoittaa, että jokin seikka (muoto, kaiverrus tms.) antaa vihiä aseen ominaisuuksista, ja 16100 tarkoittaa, ettei aseella ole mitään erityispiirteitä.
Taika-aseiden erikoiskykyjen kuvaukset
Tehostushyvityksensä lisäksi aseella voi olla yksi tai useampia erikoiskykyjä, jotka on kuvattu alla. Erikoiskyvyllä varustetulla aseella on oltava tehostushyvitystä vähintään +1.
Taulukko: Lähitaisteluaseiden erikoiskyvyt | ||||
---|---|---|---|---|
Vähäinen | Keskiverto | Voimallinen | Erikoiskyky | Perusmarkkinahinnan |
0110 | 0106 | 0103 | +1 hyvitykseen | |
1117 | 0712 | | +1 hyvitykseen | |
1827 | 1319 | 0406 | +1 hyvitykseen | |
2837 | 2026 | 0709 | +1 hyvitykseen | |
3847 | 2733 | 1012 | +1 hyvitykseen | |
4856 | 3438 | 1315 | +1 hyvitykseen | |
5767 | 3944 | | +1 hyvitykseen | |
6871 | 4548 | 1619 | +1 hyvitykseen | |
7275 | 4950 | | +1 hyvitykseen | |
7682 | 5154 | 2021 | +1 hyvitykseen | |
8387 | 5559 | 2224 | +1 hyvitykseen | |
8891 | 6063 | 2528 | +1 hyvitykseen | |
9295 | 6465 | 2932 | +1 hyvitykseen | |
9699 | 6669 | 3336 | +1 hyvitykseen | |
| 7072 | 3741 | +2 hyvitykseen | |
| 7375 | 4246 | +2 hyvitykseen | |
| 7678 | 4749 | +2 hyvitykseen | |
| 7981 | 5054 | +2 hyvitykseen | |
| 8284 | 5559 | +2 hyvitykseen | |
| 8587 | 6064 | +2 hyvitykseen | |
| 8890 | 6569 | +2 hyvitykseen | |
| 9193 | 7074 | +2 hyvitykseen | |
| 9495 | 7578 | +2 hyvitykseen | |
| | 7983 | +3 hyvitykseen | |
| | 8486 | +4 hyvitykseen | |
| | 8788 | +4 hyvitykseen | |
| | 8990 | +5 hyvitykseen | |
100 | 96100 | 91100 | Heitä kahdesti uudelleen5 | |
|
Taulukko: Kantama-aseiden erikoiskyvyt | ||||
---|---|---|---|---|
Vähäinen | Keskiverto | Voimallinen | Erikoiskyky | Perusmarkkinahinnan |
0112 | 0108 | 0104 | +1 hyvitykseen | |
1325 | 0916 | 0508 | +1 hyvitykseen | |
2640 | 1728 | 0912 | +1 hyvitykseen | |
4155 | 2940 | 1316 | +1 hyvitykseen | |
5660 | 4142 | | +1 hyvitykseen | |
6168 | 4347 | 1721 | +1 hyvitykseen | |
6983 | 4859 | 2225 | +1 hyvitykseen | |
8493 | 6064 | 2627 | +1 hyvitykseen | |
9499 | 6568 | 2829 | +1 hyvitykseen | |
| 6971 | 3034 | +2 hyvitykseen | |
| 7274 | 3539 | +2 hyvitykseen | |
| 7579 | 4049 | +2 hyvitykseen | |
| 8082 | 5054 | +2 hyvitykseen | |
| 8387 | 5564 | +2 hyvitykseen | |
| 8892 | 6574 | +2 hyvitykseen | |
| 9395 | 7579 | +2 hyvitykseen | |
| | 8084 | +3 hyvitykseen | |
| | 8590 | +4 hyvitykseen | |
100 | 96100 | 91100 | Heitä kahdesti uudelleen2 | |
|
Aksiomaattinen
Aksiomaattinen ase on hengenlaadultaan lainkuuliainen ja voi sen vuoksi sivuuttaa asiaankuuluvan vauriovähennyksen. Se tuottaa ylimääräiset 2n6 pistettä vaurioita kaikille hengenlaadultaan kaoottisille olennoille. Lisäksi se tuottaa yhden negatiivisen tason kaikille kaoottisille olennoille, jotka yrittävät käytellä sitä. Negatiivinen taso säilyy voimassa niin kauan kuin ase on käyttelijän kädessä ja katoaa, kun hän irrottaa otteensa. Tämä negatiivinen taso ei johda koskaan pysyvään tasonmenetykseen, mutta sitä ei voida kumota millään tavoin (ei edes kunnonpalautus-loitsulla) niin kauan kuin ase on hahmon kädessä. Tällä kyvyllä varustetut jouset, varsijouset ja lingot siirtävät aksiomaattisuuden kaikkiin ammuksiinsa.
Keskivahva lietsonta [lainkuuliainen]; LT 7; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, esivallan viha, valmistajan on oltava lainkuuliainen; Markkinahinta +2 hyvitykseen.
Anarkkinen
Anarkkinen ase on hengenlaadultaan kaoottinen ja voi sen vuoksi sivuuttaa asiaankuuluvan vauriovähennyksen. Se tuottaa ylimääräiset 2n6 pistettä vaurioita kaikille hengenlaadultaan lainkuuliaisille olennoille. Lisäksi se tuottaa yhden negatiivisen tason kaikille lainkuuliaisille olennoille, jotka yrittävät käytellä sitä. Negatiivinen taso säilyy voimassa niin kauan kuin ase on käyttelijän kädessä ja katoaa, kun hän irrottaa otteensa. Kyseinen negatiivinen taso ei johda koskaan pysyvään tasonmenetykseen, mutta sitä ei voida kumota millään tavoin (ei edes kunnonpalautus-loitsulla) niin kauan kuin ase on hahmon kädessä. Tällä kyvyllä varustetut jouset, varsijouset ja lingot siirtävät anarkkisuuden kaikkiin ammuksiinsa.
Keskivahva lietsonta [kaoottinen]; LT 7; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, kaaosvasara, valmistajan on oltava kaoottinen; Markkinahinta +2 hyvitykseen.
Armelias
Armelias ase tuottaa ylimääräiset 1n6 pistettä vaurioita, mutta kaikki sen tuottamat vauriot ovat tainnuttavia vaurioita. Ase voidaan käskeä tukahduttamaan tämä kyky, kunnes toisin käsketään. Tällä kyvyllä varustetut jouset, varsijouset ja lingot siirtävät armelias-vaikutuksen kaikkiin ammuksiinsa.
Heikko loihdinta; LT 5; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, lievien haavojen hoito; Markkinahinta +1 hyvitykseen.
Epäpyhä
Epäpyhä ase on hengenlaadultaan paha ja voi sen vuoksi sivuuttaa asiaankuuluvan vauriovähennyksen. Se tuottaa ylimääräiset 2n6 pistettä vaurioita kaikille hengenlaadultaan hyville olennoille. Lisäksi se tuottaa yhden negatiivisen tason kaikille hyville olennoille, jotka yrittävät käytellä sitä. Negatiivinen taso säilyy voimassa niin kauan kuin ase on käyttelijän kädessä ja katoaa, kun hän irrottaa otteensa. Kyseinen negatiivinen taso ei johda koskaan pysyvään tasonmenetykseen, mutta sitä ei voida kumota millään tavoin (ei edes kunnonpalautus-loitsulla) niin kauan kuin ase on hahmon kädessä. Tällä kyvyllä varustetut jouset, varsijouset ja lingot siirtävät epäpyhyyden kaikkiin ammuksiinsa.
Keskivahva lietsonta [paha]; LT 7; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, epäpyhän kosketus, valmistajan on oltava paha; Markkinahinta +2 hyvitykseen.
Haamukosketus
Haamukosketusase tuottaa aina normaalit vauriot ruumiittomiakin olentoja vastaan. (Toisin sanoen ruumiittomalla olennolla ei ole tavallista 50 %:n mahdollisuutta välttyä vaurioilta.) Ruumiiton olento voi tarttua haamukosketusaseeseen ja liikutella sitä. Näyttäytyvä aave voi käytellä tällaista asetta ruumiillisia vihollisia vastaan. Haamukosketusase on käytännössä aina joko ruumiillinen tai ruumiiton sen mukaan, kumpi on sen käyttelijän kannalta edullisempaa.
Keskivahva loihdinta; LT 9; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, sfäärinvaihto; Markkinahinta +1 hyvitykseen.
Haavoittava
Haavoittava ase tuottaa verenhukan takia 1 pisteen verran Ruumiinkunto-vaurioita, kun se osuu johonkin olentoon. Nämä Ruumiinkunto-vauriot eivät kertaudu kriittisen osuman tullen. Kriittisille osumille immuunit olennot (esimerkiksi kasvit ja rakennot) ovat immuuneja myös tämän aseen tuottamille Ruumiinkunto-vaurioille.
Keskivahva lietsonta; LT 10; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, maagin miekka; Markkinahinta +2 hyvitykseen.
Heitettävä
Tämä kyky voidaan antaa vain lähitaisteluaseelle. Kyvyllä varustettu lähitaisteluase saa 10 jalan kantamaportaan, ja käyttelijä, jolla on pätevyys aseen normaaliin käyttöön, voi heittää asetta.
Heikko muutanta; LT 5; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, taikakivi; Markkinahinta +1 hyvitykseen.
Jyrähtävä
Jyrähtävästä aseesta kuuluu valtavan ukkospamauksen kaltainen ääni, kun se tuottaa kohteelleen kriittisen osuman. Tämä äänienergia ei vahingoita aseen käyttelijää. Jyrähtävä ase tuottaa onnistuneen kriittisen osuman tullen kohteelleen ylimääräiset 1n8 pistettä äänivaurioita. Jos aseen kriittisten osumien kerroin on ×3, lisää 1n8:n sijasta 2n8 pistettä äänivaurioita, ja jos kerroin on ×4, lisää 1n8:n sijasta 3n8 pistettä äänivaurioita. Tällä kyvyllä varustetut jouset, varsijouset ja lingot siirtävät äänienergian kaikkiin ammuksiinsa. Kohteen, jolle tuotetaan jyrähtävällä aseella kriittinen osuma, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 14) tai se kuuroutuu pysyvästi.
Heikko mananta; LT 5; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, sokaisu/kuuroutus; Markkinahinta +1 hyvitykseen.
Jääpurkaus
Jääpurkausase toimii muutoin kuten kuura-ase, mutta lisäksi aseesta purkautuu jäätä, jos ase tuottaa onnistuneen kriittisen osuman. Jää ei vahingoita aseen käyttelijää. Kuura-kyvyn tuottamien kylmyysvaurioiden lisäksi jääpurkausase tuottaa onnistuneen kriittisen osuman tullen ylimääräiset 1n10 pistettä kylmyysvaurioita. Jos aseen kriittisten osumien kerroin on ×3, lisää 1n10:n sijasta 2n10 pistettä kylmyysvaurioita, ja jos kerroin on ×4, lisää 1n10:n sijasta 3n10 pistettä kylmyysvaurioita. Tällä kyvyllä varustetut jouset, varsijouset ja lingot siirtävät kylmyysenergian kaikkiin ammuksiinsa.
Ase tuottaa onnistuneesta kriittisestä osumasta aiheutuvat ylimääräiset kylmyysvaurionsa silloinkin, kun sen kuura-kyky ei ole aktivoituna.
Keskivahva lietsonta; LT 10; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, jäämyrsky tai kylmä metalli; Markkinahinta +2 hyvitykseen.
Kauas kantava
Tämä kyky voidaan antaa vain kantama-aseelle. Kauas kantavalla aseella on kaksi kertaa pitempi kantamaporras kuin muilla vastaavilla aseilla.
Keskivahva näentä; LT 6; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, selväkuulo/selvänäkö; Markkinahinta +1 hyvitykseen.
Ketään säälimätön
Kun ketään säälimätön ase osuu viholliseen, se synnyttää vihollisen ja käyttelijän välille tuhoisan energiapurkauksen, joka tuottaa ylimääräiset 2n6 pistettä vaurioita viholliselle ja 1n6 pistettä vaurioita käyttelijälle. Vain lähitaisteluaseilla voi olla ketään säälimätön
Keskivahva mananta; LT 9; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, voivutus; Markkinahinta +1 hyvitykseen.
Ki-energiaa kanavoiva
Tällainen taika-ase toimii käyttelijänsä ki-energian kanavoijana, minkä ansiosta hän voi suorittaa aseen välityksellä ki-hyökkäyksiään niin kuin ne olisivat aseettomia hyökkäyksiä. Tällaisia hyökkäyksiä ovat munkin ki-isku ja väräjävä kämmen, samoin Lamauttava nyrkki
Keskivahva muutanta; LT 8; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, valmistajan on oltava munkki; Markkinahinta +1 hyvitykseen.
Kipinäpurkaus
Kipinäpurkausase toimii muutoin kuten kipinöivä ase, mutta lisäksi se tuottaa sähköpurkauksen, jos se aiheuttaa onnistuneen kriittisen osuman. Tämä sähköpurkaus ei vahingoita aseen käyttelijää. Kipinöivä-kyvyn tuottamien sähkövaurioiden lisäksi kipinäpurkausase tuottaa kriittisen osuman tullen ylimääräiset 1n10 pistettä sähkövaurioita. Jos aseen kriittisten osumien kerroin on ×3, lisää 1n10:n sijasta 2n10 pistettä sähkövaurioita, ja jos kerroin on ×4, lisää 1n10:n sijasta 3n10 pistettä sähkövaurioita. Tällä kyvyllä varustetut jouset, varsijouset ja lingot siirtävät sähköenergian kaikkiin ammuksiinsa.
Ase tuottaa onnistuneesta kriittisestä osumasta aiheutuvat ylimääräiset sähkövaurionsa silloinkin, kun sen kipinöivä-kyky ei ole aktivoituna.
Keskivahva lietsonta; LT 10; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, johdatettu ukkonen tai salamanisku; Markkinahinta +2 hyvitykseen.
Kipinöivä
Kipinöivä ase peittyy käskettäessä rätisevään sähkövaippaan. Sähkö ei vahingoita aseen käyttelijää. Vaikutus pysyy voimassa, kunnes asetta käsketään uudelleen. Kipinöivä ase tuottaa osuman tullen ylimääräiset 1n6 pistettä sähkövaurioita. Tällä kyvyllä varustetut jouset, varsijouset ja lingot siirtävät sähköenergian kaikkiin ammuksiinsa.
Keskivahva lietsonta; LT 8; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, johdatettu ukkonen tai salamanisku; Markkinahinta +1 hyvitykseen.
Kuura
Kuura-aseen ympärille muodostuu käskettäessä jääkylmä vaippa. Kylmyys ei vahingoita aseen käyttelijää. Vaikutus pysyy voimassa, kunnes asetta käsketään uudelleen. Kuura-ase tuottaa osuman tullen ylimääräiset 1n6 pistettä kylmyysvaurioita. Tällä kyvyllä varustetut jouset, varsijouset ja lingot siirtävät kylmyysenergian kaikkiin ammuksiinsa.
Keskivahva lietsonta; LT 10; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, jäämyrsky tai kylmä metalli; Markkinahinta +1 hyvitykseen.
Käteen palaava
Tämä erikoiskyky on mahdollista antaa vain aseelle, jota voidaan heittää. Käteen palaava ase lentää heiton jälkeen takaisin heittäjänsä käteen. Se palaa heittäjän haltuun juuri ennen hänen seuraavan vuoronsa alkua (ja on siten valmis käytettäväksi alkavalla vuorolla).
Käteen palaavan aseen vastaanottaminen on ilmaistoiminto. Jos hahmo ei voi ottaa asetta vastaan tai jos hän on liikkunut sen jälkeen, kun heitti aseen, ase putoaa maahan siihen ruutuun, josta se heitettiin.
Keskivahva muutanta; LT 7; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, kaukoliikuttelu; Markkinahinta +1 hyvitykseen.
Liekehtivä
Liekehtivän aseen ympärille muodostuu käskettäessä tulivaippa. Tuli ei vahingoita aseen käyttelijää. Vaikutus pysyy voimassa, kunnes asetta käsketään uudelleen. Liekehtivä ase tuottaa osuman tullen ylimääräiset 1n6 pistettä tulivaurioita. Tällä kyvyllä varustetut jouset, varsijouset ja lingot siirtävät tulienergian kaikkiin ammuksiinsa.
Keskivahva lietsonta; LT 10; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus ja liekkipatsas, lieskamiekka tai tulipallo; Markkinahinta +1 hyvitykseen.
Liekkipurkaus
Liekkipurkausase toimii muutoin kuten liekehtivä ase, mutta lisäksi se tuottaa liekkipurkauksen, jos se aiheuttaa onnistuneen kriittisen osuman. Purkaus ei vahingoita aseen käyttelijää. Liekehtivä-kyvyn (ks. yllä) ylimääräisten tulivaurioiden lisäksi liekkipurkausase tuottaa onnistuneen kriittisen osuman tullen ylimääräiset 1n10 pistettä tulivaurioita. Jos aseen kriittisten osumien kerroin on ×3, lisää 1n10:n sijasta 2n10 pistettä tulivaurioita, ja jos kerroin on ×4, lisää 1n10:n sijasta 3n10 pistettä tulivaurioita. Tällä kyvyllä varustetut jouset, varsijouset ja lingot siirtävät tulienergian kaikkiin ammuksiinsa.
Ase tuottaa onnistuneesta kriittisestä osumasta aiheutuvat ylimääräiset tulivaurionsa silloinkin, kun sen liekehtivä-kyky ei ole aktivoituna.
Vahva lietsonta; LT 12; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus ja liekkipatsas, lieskamiekka tai tulipallo; Markkinahinta +2 hyvitykseen.
Loitsun varaava
Loitsijahahmo voi varata loitsun varaava
Vahva lietsonta (plus varatun loitsun aura); LT 12; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, valmistajan on oltava vähintään 12. tason loitsija; Markkinahinta +1 hyvitykseen.
Löytävä
Löytävä-kyky voi olla vain kantama-aseilla. Ase voi muuttaa suuntaa matkalla kohteeseensa, mikä mitätöi kaikki näkösuojasta ja kaikista muistakin seikoista johtuvat ohihyökkäysmahdollisuudet. (Aseen käyttelijän on silti tähdättävä aseellaan oikeaan ruutuun. Esimerkiksi nuoli, jolla tähdätään tyhjään tilaan, ei kaarra kohti näkymätöntä vihollista, vaikka sellainen olisikin lähistöllä.)
Vahva näentä; LT 12; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, tosinäkö; Markkinahinta +1 hyvitykseen.
Mestaava
Tämä väkevä ja pelätty ase voi katkaista kohteensa kaulan. Jos hyökkäysheiton tulos on puhdas 20 (ja tämän jälkeen kriittisyysheitto onnistuu), ase irrottaa vihollisen pään (jos tällä on sellainen). Joillakin olennoilla, kuten osalla epäsikiöistä ja kaikilla limaolioilla, ei ole lainkaan päätä. Toiset olennot, kuten golemit ja vampyyreja lukuun ottamatta kaikki epäkuolleet, eivät kärsi päänsä menettämisestä. Useimmat muut olennot kuitenkin kuolevat, kun niiden kaula katkaistaan. Mestaavan aseen on oltava viiltoase. (Jos arvot tämän kyvyn vääränlaiselle aseelle, heitä uudelleen.)
Vahva mananta ja muutanta; LT 18; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, surmanpiiri, pureva terä; Markkinahinta +5 hyvitykseen.
Nopea
Kun nopean aseen käyttelijä suorittaa täyshyökkäystoiminnon, hän voi suorittaa aseella yhden ylimääräisen hyökkäyksen. Hyökkäykseen lasketaan käyttelijän täysi perushyökkäyshyvitys ja lisäksi kaikki tilanteen mukaiset muuntimet. Tämä hyöty ei kasaudu muiden vastaavien vaikutusten (kuten nopeutus-loitsun) kanssa.
Keskivahva muutanta; LT 7; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, nopeutus; Markkinahinta +3 hyvitykseen.
Pureva
Tämä kyky kaksinkertaistaa aseen uhka-alueen. Vain pisto- ja viiltoaseet voivat olla purevia. (Jos arvot tämän kyvyn vääränlaiselle aseelle, heitä uudelleen.) Tämä vaikutus ei kasaudu muiden uhka-aluetta kasvattavien vaikutusten (kuten pureva terä
Keskivahva muutanta; LT 10; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, pureva terä; Markkinahinta +1 hyvitykseen.
Pyhä
Pyhä ase on hengenlaadultaan hyvä ja voi sen vuoksi sivuuttaa asiaankuuluvan vauriovähennyksen. Se tuottaa ylimääräiset 2n6 pistettä vaurioita kaikille hengenlaadultaan pahoille olennoille. Lisäksi se tuottaa yhden negatiivisen tason kaikille pahoille olennoille, jotka yrittävät käytellä sitä. Negatiivinen taso säilyy voimassa niin kauan kuin ase on käyttelijän kädessä ja katoaa, kun hän irrottaa otteensa. Kyseinen negatiivinen taso ei johda koskaan pysyvään tasonmenetykseen, mutta sitä ei voida kumota millään tavoin (ei edes kunnonpalautus-loitsulla) niin kauan kuin ase on hahmon kädessä. Tällä kyvyllä varustetut jouset, varsijouset ja lingot siirtävät pyhyyden kaikkiin ammuksiinsa.
Keskivahva lietsonta [hyvä]; LT 7; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, pyhä hävitysisku, valmistajan on oltava hyvä; Markkinahinta +2 hyvitykseen.
Pysäyttämätön
Pysäyttämättömän aseen käyttelijä, jolla on Niittäminen
Keskivahva lietsonta; LT 8; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, jumalvoima; Markkinahinta +1 hyvitykseen.
Tanssiva
Tanssiva ase voidaan päästää perustoimintona hyökkäämään omin avuin. Se taistelee päästäjänsä ohjailemana ja tämän perushyökkäyshyvitystä käyttäen 4 kierroksen ajan ja putoaa sitten maahan. Tanssiessaan se ei voi suorittaa vapaahyökkäyksiä, eikä sen päästäjää katsota aseistautuneeksi, mitä tulee kyseiseen aseeseen. Sen katsotaan kuitenkin olevan päästäjänsä käyttelemä tai hallussa, kun selvitetään siihen kohdistuvia toimia ja vaikutuksia. Tanssiessaan se miehittää samaa tilaa kuin päästäjä ja voi hyökätä naapuriruuduissa olevia vihollisia vastaan (ulottuma-aseet voivat hyökätä enintään 10 jalan päässä olevia vihollisia vastaan). Tanssiva ase seuraa päästäjäänsä kaikkialle, liikkuupa tämä tavanomaisin keinoin tai taikakeinoin. Jos päästäjällä on vapaa käsi, hän voi tarttua aseeseen ilmaistoimintona, kun se hyökkäilee omin avuin. Tällä tavoin käteen poimittu ase ei voi tanssia (hyökätä omin avuin) seuraaviin 4 kierrokseen.
Vahva muutanta; LT 15; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, esineiden elävöitys; Markkinahinta +4 hyvitykseen.
Turma
Turma-ase on erityisen tehokas jotakin tiettyä olentotyyppiä tai alatyyppiä vastaan. Kun ase saa hyökätä valittua vihollistaan vastaan, sen tehostushyvitys paranee normaalista +2:lla. Lisäksi se tuottaa tällaiselle viholliselle ylimääräiset 2n6 pistettä vaurioita. Tällä kyvyllä varustetut jouset, varsijouset ja lingot siirtävät turma-kyvyn kaikkiin ammuksiinsa. Kun valitset vihollisen arpomalla, käytä alla olevaa taulukkoa.
Vihollinen | Vihollinen | Vihollinen | |||
0105 | 46 | Ihmisoliot (maahiset) | 77 | ||
| | 7880 | |||
1016 | 50 | Ihmisoliot (puolituiset) | 81 | ||
1722 | 5154 | Ihmisoliot (ihmiset) | 8284 | ||
2327 | 5557 | 8587 | |||
2832 | 5860 | Ihmisoliot (örkit) | 88 | ||
3339 | 6165 | 8990 | |||
40 | 6670 | 9198 | |||
4142 | Ihmisoliot (kääpiöt) | 7172 | | ||
4344 | Ihmisoliot (haltiat) | 73 | |||
45 | Ihmisoliot (hallit) | 7476 |
Keskivahva loihdinta; LT 8; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, hirviön esiinloihdinta I; Markkinahinta +1 hyvitykseen.
Tyhjäksitekevä
Tyhjäksitekevä ase on kaikkien epäkuolleiden kauhistus. Mikä tahansa epäkuollut olento, johon ase osuu taistelussa, joutuu suoriutumaan Tahto-laistosta (VA 14) tai se tuhoutuu. Tyhjäksitekevän aseen on oltava ruhjonta-ase. (Jos arvot tämän kyvyn pisto- tai viiltoaseelle, heitä uudelleen.)
Vahva loihdinta; LT 14; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, terveytys; Markkinahinta +2 hyvitykseen.
Varjeleva
Varjelevan aseen käyttelijä voi siirtää aseen tehostushyvityksen kokonaan tai osittain panssariluokkaansa hyvityksenä, joka kasautuu kaikkien muiden hyvitysten kanssa. Käyttelijä voi valita vuoronsa alussa ilmaistoimintona, miten hän jakaa aseen tehostushyvityksen, ja jakamisen vaikutus panssariluokkaan kestää hänen seuraavan vuoronsa alkuun.
Keskivahva estäntä; LT 8; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, kilpi tai uskonkilpi; Markkinahinta +1 hyvitykseen.
Voimaa säkenöivä
Voimaa säkenöivä ase on suureksi osaksi silkkaa valoa, joskaan tällä ei ole vaikutusta aseen painoon. Ase hehkuu aina kuten soihtu (kirkasta valoa 20 jalan säteelle, hämärää valoa 40 jalan säteelle). Voimaa säkenöivä ase läpäisee kaiken elottoman aineksen vahingoittamatta sitä. Haarniska- ja kilpihyvitykset (mukaan lukien haarniskojen ja kilpien tehostushyvitykset) eivät vaikuta tällaista asetta vastaan, koska ase tunkeutuu suoraan haarniskojen ja kilpien läpi.
Vahva muutanta; LT 16; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, huurumuoto, ikiliekki; Markkinahinta +4 hyvitykseen.
Vakiotyyppiset aseet
Nämä aseet on yleensä valmistettu siten, että niissä on vain ja ainoastaan alla kuvatut ominaisuudet.
Adamantiinisotakirves
Tämä taikuudeton sotakirves on tehty adamantiinista. Koska se on valioase, se tuottaa tehostushyvitystä +1 hyökkäysheittoihin.
Ei auraa (taikuudeton); Markkinahinta 3 010 kr.
Adamatiinitikari
Tämä taikuudeton tikari on tehty adamantiinista. Koska se on valioase, se tuottaa tehostushyvitystä +1 hyökkäysheittoihin.
Ei auraa (taikuudeton); Markkinahinta 3 002 kr.
Aurinkomiekka
Tämä miekka on puolentoista käden miekan kokoinen mutta yhtä kevyt ja vaivaton käyttää kuin lyhytmiekka. (Toisin sanoen se näyttää puolentoista käden miekalta ja tuottaa puolentoista käden miekan vauriot, mutta käyttelijänsä käteen se tuntuu aivan samalta kuin lyhytmiekka.) Kaikilla, joilla on pätevyys joko puolentoista käden miekkaan tai lyhytmiekkaan, on pätevyys myös aurinkomiekkaan. Lisäksi Aseeseen keskittyminen- ja Aseeseen erikoistuminen
Aurinkomiekan kullanhehkuinen terä on normaalisti yhtä kuin puolentoista käden miekka +2. Pahoja olentoja vastaan sen tehostushyvitys on +4. Negatiivisen energian sfäärin olentoja ja epäkuolleita olentoja vastaan se tuottaa kaksinkertaiset vauriot (kriittisten osumien tullen sen kerroin on ×3 eikä normaali ×2).
Miekalla on myös oma auringonvalo-voimansa: käyttelijä voi heilutella kerran päivässä aurinkomiekkaa päänsä yllä ja lausua samalla käskysanan, jolloin miekka alkaa hehkua kirkkaan päivänvalon veroista kultaista valoa. Ensimmäisellä kierroksella hehku valaisee miekan käyttelijän ympäriltä säteeltään 10 jalan alueen. Sen jälkeen hehku leviää 5 jalkaa kierroksessa 10 kierroksen ajan, kunnes se kattaa säteeltään 60 jalan alueen. Kun käyttelijä lakkaa heiluttelemasta miekkaa, hehku himmenee pieneksi hohteeksi, joka kestää minuutin ja sammuu sitten kokonaan.
Kaikki aurinkomiekat ovat hengenlaadultaan hyviä, ja mikä tahansa paha olento, joka yrittää käytellä tällaista miekkaa, saa yhden negatiivisen tason. Tämä negatiivinen taso pysyy voimassa niin kauan kuin miekka on olennon kädessä ja katoaa, kun ote miekasta irrotetaan. Kyseinen negatiivinen taso ei johda koskaan pysyvään tasonmenetykseen, mutta sitä ei voida kumota millään tavoin (ei edes kunnonpalautus-loitsulla) niin kauan kuin ase on olennon kädessä.
Keskivahva lietsonta; LT 10; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, päivänvalo, valmistajan on oltava hyvä; Markkinahinta 50 335 kr; Valmistushinta 25 335 kr + 2 000 KoP.
Elonriistomiekka
Tämä musta pitkämiekka +2 tuottaa kohteelleen negatiivisen tason, kun sillä aiheutetaan kriittinen osuma. Miekan käyttelijä saa 1n6 tilapäistä kestopistettä aina, kun miekka tuottaa negatiivisen tason jollekulle. Nämä tilapäiset kestopisteet kestävät 24 tuntia. Kohteen on suoritettava päivää osuman jälkeen yksi Sitkeys-laisto (VA 16) jokaista saamaansa negatiivista tasoa kohden, ja aina epäonnistuessaan hän menettää yhden kokemustason.
Vahva mananta; LT 17; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, voivutus; Markkinahinta 25 715 kr; Valmistushinta 12 857 kr ja 5 hr + 1 029 KoP.
Hengenjuoja
Tämä kahden käden kirves +1 on epäkuolleiden ja rakentojen suosiossa, koska ne eivät kärsi sen haittapuolesta. Hengenjuoja tuottaa kaksi negatiivista tasoa kohteelleen aina kun se tuottaa vaurioita, aivan kuin kohdetta olisi iskenyt epäkuollut olento. Kohteen on suoritettava päivää osuman jälkeen yksi Sitkeys-laisto (VA 16) jokaista saamaansa negatiivista tasoa kohden, ja aina epäonnistuessaan hän menettää yhden kokemustason.
Aina kun hengenjuoja tuottaa vaurioita viholliselle, se tuottaa myös yhden negatiivisen tason käyttelijälleen. Käyttelijän tällä tavoin saamat negatiiviset tasot ovat voimassa 1 tunnin.
Vahva mananta; LT 13; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, voivutus; Markkinahinta 40 320 kr; Valmistushinta 20 320 kr + 1 600 KoP.
Hopeoitu valiotikari
Tämä alkemistinhopeasta valmistettu valiotikari on taikuudeton. Koska se on valioase, se tuottaa tehostushyvitystä +1 hyökkäysheittoihin.
Ei auraa (taikuudeton); Markkinahinta 322 kr.
Hävitysnuija
Tämä raskas adamantiinisotanuija +3 antaa tehostushyvitystä +5 rakentoja vastaan ja tuhoaa rakennon täydellisesti, kun se tuottaa tälle kriittisen osuman (ei laistoheittoa). Vierasolioita vastaan aseen kriittisten osumien kerroin on ×4 eikä ×2.
Keskivahva muutanta; LT 11; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, hajautus; Markkinahinta 75 312 kr; Valmistushinta 39 312 kr + 2 880 KoP.
Juonimiekka
Tämä lyhytmiekka +1, jossa on kapea sameanharmaa terä, tuottaa hyökkäys- ja vaurioheittoihin ylimääräistä hyvitystä +4, kun sillä suoritetaan salahyökkäyksiä.
Keskivahva harhanta; LT 7; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, sumennus; Markkinahinta 22 310 kr; Valmistushinta 11 155 kr + 892 KoP.
Kalojen herran kolmikärki
Tämä 6 jalan varrella varustettu kolmikärki +1 antaa käyttelijälleen kyvyn lumota enintään 14 KN:n edestä vedeneläjäeläimiä, joiden kaikkien on oltava 30 jalan säteellä toisistaan (Tahto VA 16 mitätöi, eläin saa laistoonsa hyvitystä +5, jos käyttelijä tai hänen liittolaisensa taistelevat parhaillaan sitä vastaan). Käyttelijä voi käyttää tätä vaikutusta enintään kolme kertaa päivässä. Hän voi viestiä lumoamiensa eläinten kanssa niin kuin hän olisi langettanut eläinten puhutus
Keskivahva kiehdonta; LT 7; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, eläinten puhutus; Markkinahinta 18 650 kr; Valmistushinta 9 325 kr + 746 KoP.
Kylmärautainen valiopitkämiekka
Tämä taikuudeton pitkämiekka on valmistettu kylmäraudasta. Koska se on valioase, se tuottaa tehostushyvitystä +1 hyökkäysheittoihin.
Ei auraa (taikuudeton); Markkinahinta 330 kr.
Kääpiömoukari
Tämä ase toimii tavallisesti kuten sotavasara +2. Kääpiön käsissä se saa kuitenkin ylimääräisen +1:n tehostushyvityksen (eli tehostushyvitys on yhteensä +3) ja käteen palaava
Keskivahva lietsonta; LT 10; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, valmistajan on oltava vähintään 10. tason kääpiö; Markkinahinta 60 312 kr; Valmistushinta 30 312 kr + 2 400 KoP.
Lieskakieli
Tämä on liekkipurkauspitkämiekka +1. Lisäksi miekka voi ampua kerran päivässä liekehtivän säteen mihin tahansa 30 jalan säteellä olevaan kohteeseen kantamakosketushyökkäyksenä. Osuessaan säde tuottaa 4n6 pistettä tulivaurioita.
Keskivahva lietsonta; LT 12; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, korventava säde ja lieskamiekka, liekkipatsas tai tulipallo; Markkinahinta 20 715 kr; Valmistushinta 10 515 kr + 816 KoP.
Muuntujan murhe
Tämän kaksipäinen miekka +1/+1:n terät on valmistettu alkemistinhopeasta. Ase tuottaa ylimääräiset 2n6 pistettä vaurioita kaikille hahmonvaihtaja-alatyyppiin kuuluville olennoille. Kun ase osuu hahmonvaihtajaan tai salahahmossa olevaan olentoon (mukaan lukien erähahmossa olevat druidit), kohteen on onnistuttava Tahto-laistossa (VA 15) tai se palaa luontaiseen hahmoonsa.
Vahva muutanta; LT 15; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, turmiollinen muodonmuutos; Markkinahinta 12 780 kr; Valmistushinta 6 780 kr + 480 KoP; Paino 10 n.
Myrkkyterä
Tässä mustassa tikari +1:ssä on sahalaitainen terä. Tikarin käyttelijä voi tuottaa tikarilla iskemäänsä olentoon kerran päivässä myrkky-vaikutuksen (vastaa samannimistä loitsua, laiston VA 14). Käyttelijä voi halutessaan päättää vaikutuksen käytöstä vasta iskun jälkeen. Päätös on ilmaistoiminto, mutta myrkky-vaikutus on tuotettava samalla kierroksella kuin tikarilla isketään.
Heikko mananta; LT 5; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, myrkky; Markkinahinta 8 302 kr; Valmistushinta 4 302 kr + 320 KoP.
Onnenmiekka
Tämä lyhytmiekka +2 tuottaa haltijalleen onnihyvitystä +1 kaikkiin laistoheittoihin. Haltija saa lisäksi myötäonni-kyvyn, jota hän voi käyttää kerran päivässä. Tämä poikkeuskyky sallii haltijan uusia yhden juuri suorittamansa heiton. Uusintaheiton tulos jää voimaan, vaikka se olisi alkuperäistä tulosta huonompi. Miekka saattaa myös suoda enintään kolme toivomusta (arpomalla luotu onnenmiekka suo 1n41 toivomusta, kuitenkin vähintään 0). Kun viimeinen toivomus on käytetty, miekka on edelleen lyhytmiekka +2, tuottaa yhä onnihyvitystä +1 ja suo haltijalleen myötäonni-kyvyn.
Vahva lietsonta; LT 17; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, toivomus tai ihme; Markkinahinta 22 060 kr (0 toivomusta), 62 360 kr (1 toivomus), 102 660 kr (2 toivomusta), 142 960 kr (3 toivomusta); Valmistushinta 11 030 kr + 882 KoP (0 toivomusta), 31 180 kr + 2 494 KoP (1 toivomus); 51 330 kr + 4 106 KoP (2 toivomusta), 71 480 kr + 5 718 KoP (3 toivomusta).
Pakkasrauta
Tämä kahden käden kuuramiekka +3 säteilee valoa kuten soihtu, kun lämpötila laskee alle 20°C:een. Tällöin sitä ei voida piilottaa, jos se on paljastettu huotrastaan, eikä sen valoa voida sammuttaa. Miekan käyttelijä saa aina suojaa tulelta miekka kumoaa joka kierroksella ensimmäiset 10 pistettä tulivaurioista, jotka käyttelijä muutoin kärsisi.
Pakkasrauta sammuttaa ympäriltään kaikki taikuudettomat tulet. Lisäksi se voi rauettaa perustoimintona pitkäkestoisia tuliloitsuja (mutta ei silmänräpäyksellisiä vaikutuksia). Käyttelijän on onnistuttava rauetustestissä (1n20 +14) kutakin rauetettavaa loitsua vastaan. Tuliloitsujen rauetuksen vaikeusaste on 11 + tuliloitsun langettajataso.
Vahva lietsonta; LT 14; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, jäämyrsky, taikuuden rauetus, suoja energialta; Markkinahinta 54 475 kr; Valmistushinta 27 375 kr ja 5 hr + 2179 KoP.
Pelkonuija
Tämä raskas sotanuija +2 muuttaa käyttelijänsä olemuksen mitä hirvittävimmäksi harhakuvaksi, joka tekee elolliset olennot 30 jalan keilan alueella pakokauhuisiksi kuten kammo-loitsu (Tahto VA 16 rajoittaa). Pakokauhuiset olennot saavat rohkeussakkoa 2 laistoheittoihinsa ja pakenevat käyttelijän luota. Käyttelijä voi käyttää tätä kykyä enintään kolme kertaa päivässä.
Vahva mananta; LT 13; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, kammo; Markkinahinta 38 552 kr; Valmistushinta 19 276 kr + 1 542 KoP.
Pirstopiikki
Hahmo, jolla ei ole Harjaantunut hajotusisku
Vahva lietsonta; LT 13; Vma 13, Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, Väkihyökkäys, Harjaantunut hajotusisku, pirstonta; Markkinahinta 4 315 kr; Valmistushinta 2 315 kr + 160 KoP; Paino 4 n.
Puhkaisusäilä
Tällä haavoittava säilä +2:lla voidaan suorittaa kolme kertaa päivässä kosketushyökkäys, joka imee kohteestaan verta ja tuottaa 1n6 pistettä Ruumiinkunto-vaurioita. Olennot, jotka ovat immuuneja kriittisille osumille, ovat immuuneja myös tämän aseen tuottamille Ruumiinkunto-vaurioille.
Vahva mananta; LT 13; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, haavoitus; Markkinahinta 50 320 kr; Valmistushinta 25 320 kr + 2 000 KoP.
Pyhä kostaja
Tämä kylmärautapitkämiekka +2 muuttuu paladiinin käsissä pyhä kylmärautapitkämiekka +5:ksi.
Se tuottaa paladiinikäyttelijälle ja kaikille hänen naapuriruuduissaan olijoille loitsunsietoa 5 + paladiinin taso. Hän voi myös käyttää väkevää taikuuden rauetusta luokkatasollaan (kerran kierroksessa perustoimintona). (Hän voi käyttää väkevän taikuuden rauetuksen versioista vain aluerauetusta, ei kohteellista rauetusta eikä torjuntaloitsua.)
Vahva estäntä; LT 18; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, pyhä aura, valmistajan on oltava hyvä; Markkinahinta 120 630 kr; Valmistushinta 60 630 kr + 4 800 KoP.
Salamurhaajan tikari
Kun salamurhaaja suorittaa tällä kaarevalla ja ilkeännäköisellä tikari +2:lla surmahyökkäyksen, kohteen Sitkeys-laiston vaikeusaste kohoaa normaalista +1:llä.
Keskivahva mananta; LT 9; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, elävän surma; Markkinahinta 18 302 kr; Valmistushinta 9 302 kr + 720 KoP.
Salomaiden sapeli
Kun tätä käyräsapeli +3:a käytetään ulkona lauhkeassa ilmastossa, se antaa käyttelijälleen Niittäminen
Keskivahva lietsonta; LT 11; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, jumalvoima tai valmistajan on oltava 7. tason druidi; Markkinahinta 47 315 kr; Valmistushinta 23 657 kr ja 5 hr + 1 893 KoP.
Sfäärimiekka
Tällä pitkämiekalla on Materian sfäärissä tehostushyvitystä +1, mutta elementtisfääreissä sen tehostushyvitys kasvaa +2:een. (Sillä on tehostushyvitystä +2 myös Materian sfäärissä, kun sitä käytetään elementaaleja vastaan.) Se toimii kuten pitkämiekka +3, kun se on Astraalisfäärissä tai Eetterisfäärissä tai kun sitä käytetään jommastakummasta sfääristä kotoisin olevaa vihollista vastaan. Kaikissa muissa sfääreissä ja kaikkia vierasolioita vastaan se toimii kuten pitkämiekka +4.
Vahva lietsonta; LT 15; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, sfäärinvaihto; Markkinahinta 22 315 kr; Valmistushinta 11 157 kr ja 5 hr + 893 KoP.
Suvunsurmanuoli
Tämä nuoli +1 on valmistettu jonkin olentotyypin tai alatyypin tuhoksi. Jos nuoli osuu tyypin edustajaan, kohteen on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 20) tai se kuolee välittömästi (tai tuhoutuu välittömästi, jos kyseessä on eloton olento). Huomaa, että tälle hyökkäykselle voivat altistua sellaisetkin olennot, jotka eivät normaalisti joudu suorittamaan Sitkeys-laistoja (esimerkiksi epäkuolleet ja rakennot). Kun tällainen nuoli on valmistettu elollisen olennon tuhoksi, kyseessä on surmavaikutus (joten kohde voi suojautua siltä surmalta suojelu
Tyyppi tai alatyyppi | Tyyppi tai alatyyppi | Tyyppi tai alatyyppi | |||
0105 | 46 | Ihmisoliot (maahiset) | 77 | ||
| | 7880 | |||
1016 | 50 | Ihmisoliot (puolituiset) | 81 | ||
1722 | 5154 | Ihmisoliot (ihmiset) | 8284 | ||
2327 | 5557 | 8587 | |||
2832 | 5860 | Ihmisoliot (örkit) | 88 | ||
3339 | 6165 | 8990 | |||
40 | 6670 | 9198 | |||
4142 | Ihmisoliot (kääpiöt) | 7172 | | ||
4344 | Ihmisoliot (haltiat) | 73 | |||
45 | Ihmisoliot (hallit) | 7476 |
Voimallinen suvunsurmanuoli toimii muutoin kuten normaali suvunsurmanuoli, mutta surmavaikutuksen välttämisen vaikeusaste on 23.
Vahva mananta; LT 13; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, kuolemansormi (suvunsurmanuoli) tai korotettu kuolemansormi (voimallinen suvunsurmanuoli); Markkinahinta 2 282 kr (suvunsurmanuoli) tai 4 057 kr (voimallinen suvunsurmanuoli); Valmistushinta 1 144 kr 5 hr + 91 KoP (suvunsurmanuoli) tai 2 032 kr + 162 KoP (voimallinen suvunsurmanuoli).
Ukonnuolikeihäs
Tämä heittokeihäs muuttuu heitettäessä salamaniskuksi (vauriot 5n6, Refleksi VA 14 puolittaa). Keihäs tuhoutuu hyökkäyksessä.
Heikko lietsonta; LT 5; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, salamanisku; Markkinahinta 1 500 kr; Valmistushinta 750 kr + 30 KoP.
Ulvova vasama
Tämä vasama +2 ujeltaa ammuttaessa niin, että kaikki ampujan viholliset 20 jalan säteellä vasaman reitistä joutuvat suorittamaan Tahto-laiston (VA 14). Laistossa epäonnistuneet viholliset muuttuvat säikähtäneiksi. Tämä on mieleen kohdistuva pelkovaikutus.
Heikko kiehdonta; LT 5; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, tuomio; Markkinahinta 267 kr; Valmistushinta 128 kr ja 5 hr + 10 KoP.
Uninuoli
Tämä nuoli +1 on maalattu valkoiseksi ja siinä on valkoiset sulat. Jos se osuu viholliseen, jolle se normaalisti tuottaisi vaurioita, se hajoaakin taikaenergiaksi, joka tuottaa tainnuttavia vaurioita (saman verran kuin nuoli tuottaisi normaalisti kuolettavia vaurioita) ja vaivuttaa vihollisen uneen, ellei tämä onnistu Tahto-laistossa (VA 11).
Heikko kiehdonta; LT 5; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, nukutus; Markkinahinta 132 kr; Valmistushinta 69 kr 5 hr + 5 KoP.
Valajousi
Tämä haltioiden valmistama valkoinen yhdistelmäpitkäjousi +2 (Vma-hyvitys +2) kuiskaa haltiakielellä "nopea voitto vihollisistani", kun sen jänteelle asetetaan nuoli ja se jännitetään. Ampuja voi kerran päivässä vannoa ilmaistoimintona ääneen, että hän surmaa kohteensa, jolloin jousen kuiskaus muuttuu hiljaiseksi huudoksi: "Sukkela surma niille, jotka ovat minulle vääryyttä tehneet." Tällaista valavihollista vastaan jousella on tehostushyvitystä +5, ja jousella ammuttu nuoli tuottaa ylimääräiset 2n6 pistettä vaurioita (ja kriittisen osuman kerroin on ×4 eikä ×3 kuten normaalisti). Kaikkia muita paitsi valavihollista vastaan jousi toimii vain kuten valioase, ja käyttelijä saa sakkoa 1 hyökkäysheittoihinsa kaikilla muilla aseilla paitsi valajousella. Nämä hyvitykset ja sakot ovat voimassa seitsemän päivää tai kunnes valajousen käyttelijä surmaa tai tuhoaa valavihollisen, kumpi vain tapahtuu ensin.
Valajousella voi olla vain yksi valavihollinen kerrallaan. Kun käyttelijä on vannonut surmaavansa jonkin kohteen, hän ei voi vannoa uutta valaa ennen kuin hän on surmannut kyseisen kohteen tai seitsemän päivää on kulunut. Vaikka käyttelijä surmaisikin valavihollisen samana päivänä kuin vannoo valan, hän ei voi aktivoida tätä valajousen erikoiskykyä uudelleen ennen kuin valan vannomishetkestä on kulunut 24 tuntia.
Vahva lietsonta; LT 15; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, valmistajan on oltava haltia; Markkinahinta 25 600 kr; Valmistushinta 13 100 kr + 1 000 KoP.
Valppauden kolmikärki
Tämän aseen käyttelijä havaitsee kaikkien vesipetoeläinten sijainnin, syvyyden, lajin ja lukumäärän puolipallon muotoisella alueella, jonka säde on 680 jalkaa. Jotta valppauden kolmikärjen käyttäjä saisi nämä tiedot, hänen on pideltävä asetta ja osoitettava sillä samaan suuntaan 1 kierroksen ajan. Muilta osin ase on kolmikärki +2.
Keskivahva näentä; LT 7; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, olennon paikannus; Markkinahinta 10 115 kr; Valmistushinta 5 057 kr ja 5 hr + 405 KoP.
Yhdeksän hengen viejä
Tämä pitkämiekka toimii aina kuten pitkämiekka +2, mutta lisäksi se voi imeä viholliselta kaiken elinvoiman. Tämä on mahdollista yhdeksän kertaa ennen kuin kyky katoaa. Sen jälkeen miekasta tulee tavallinen pitkämiekka +2 (jossa on jäljellä häivähdys pahuutta). Miekan hengenvientikyky vaatii toimiakseen kriittisen osuman, eikä miekka vaikuta olentoihin, jotka ovat immuuneja kriittisille osumille. Uhri saa yrittää Sitkeys-laistoa (VA 20) välttyäkseen kuolemalta. Jos laisto onnistuu, hengenvientikyky ei toimi, kyvyn käyttökerrat eivät hupene ja uhri kärsii normaalit kriittiset vauriot. Tämä miekka on paha, ja kaikki hyvät hahmot, jotka yrittävät käytellä sitä, saavat kaksi negatiivista tasoa. Nämä negatiiviset tasot pysyvät voimassa niin kauan kuin miekka on hahmon kädessä ja katoavat, kun miekasta päästetään irti. Kyseiset negatiiviset tasot eivät johda koskaan pysyvään tasonmenetykseen, mutta niitä ei voida kumota millään tavoin (ei edes kunnonpalautus-loitsulla) niin kauan kuin hahmo pitelee asetta.
Vahva mananta [paha]; LT 13; Taika-aseiden ja taikahaarniskojen valmistus, kuolemansormi; Markkinahinta 23 057 kr; Valmistushinta 11 528 kr 5 hr + 922 KoP.
The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.