Vartiokuvio

Estäntä

Taso

Pap 3

Osatekijät

P, E, A

Langetusaika   

10 minuuttia

Kantama

Kosketus                                                                    

Kohde tai alue   

Kosketettu esine tai enintään 5 j2/taso   

Kestoaika   

Pysyvä kunnes laukaistaan (P)

Laistoheitto

Ks. teksti

Loitsunsieto

Ei (esine) ja Kyllä; ks. teksti

Tämä voimallinen taikakuvio vahingoittaa niitä, jotka saapuvat kuvion suojaamalle alueelle, kulkevat sen läpi tai avaavat kuvion suojaaman esineen. Vartiokuvio voi vartioida siltaa tai käytävää, suojata kulkuaukkoa, ansoittaa arkun tai lippaan tms.

Asetat langetuksen yhteydessä ne ehdot, jotka laukaisevat kuvion. Yleensä mikä tahansa olento, joka saapuu suojatulle alueelle tai avaa suojatun esineen lausumatta tunnussanaa (jonka asetat loitsua langettaessasi), altistuu kuvion sisältämälle taikuudelle. Tunnussanan sijasta tai sen ohella kuvion voi laukaista jokin ruumiillinen tunnuspiirre (kuten pituus tai paino) tai jokin olentotyyppi, alatyyppi tai olentolaji. Vartiokuvio voidaan asettaa myös reagoimaan hyvyyteen, pahuuteen, lainkuuliaisuuteen tai kaoottisuuteen tai päästämään läpi ne, jotka tunnustavat samaa uskontoa kuin sinä. Kuviota ei voida asettaa reagoimaan luokkaan, kestonoppiin tai tasoon. Kuvio reagoi näkymättömiin olentoihin mutta ei eteerisiin olentoihin.

Samalle alueelle ei voida langettaa useita eri vartiokuvioita. Jos kuitenkin esimerkiksi lipastossa on kolme laatikkoa, kukin laatikko voidaan suojata erikseen.

Kun langetat loitsua, piirrät kuviolle myös heikosti hohtelevan koristereunuksen. Kuvio voi suojata minkämuotoisen alueen tahansa, kunhan alueen pinta-alarajoitus ei ylity. Kun loitsu on saatettu loppuun, kuvio ja sen reunus muuttuvat lähes näkymättömiksi.

Kuvioon ei voida vaikuttaa eikä sitä voida tehdä vaarattomaksi käsikopelolla tai taikakeinoin törkkimällä, mutta se voidaan rauettaa. Karistus, muodonmuutos ja paljastussuoja (ja vastaavat taikavaikutukset) voivat hämätä kuviota, mutta taikuudettomat valepuvut ja muut naamioitumiskeinot eivät tehoa sitä vastaan.

Vartiokuvio voidaan tunnistaa taianluku-loitsulla, jos samalla onnistutaan Loitsutuntemus-testissä (VA 13). Kuvion tunnistaminen ei laukaise sitä vaan antaa siitä tärkeimmät tiedot (versio, aiheutettavien vaurioiden tyyppi, kuvioon varattu loitsu).

Huomautus: Vartiokuviota ja muita vastaavia taika-ansoja on vaikea havaita ja purkaa. Rosvo voi ainoana hahmoluokkana käyttää Etsintä-taitoa kuvion löytämiseen ja Laitteen purkaminen -taitoa sen tyhjäksi tekemiseen. Kummankin taitotestin vaikeusaste on 25 + loitsutaso, joten vartiokuvion tapauksessa se on aina 28.

Valitusta versiosta riippuen kuvio joko räjähtää päin tunkeilijaa tai aktivoi jonkin loitsun.

Räjähtävä kuvio

Räjähtävä kuvio tuottaa 1n8 pistettä vaurioita kahta langettajatasoa kohden (kuitenkin enintään 5n8) tunkeilijalle ja kaikille, jotka ovat 5 jalan säteellä hänestä. Nämä vauriot ovat joko happo-, kylmyys-, sähkö-, tuli- tai äänivaurioita (langettaja päättää asiasta langetusaikana). Kukin vaikutukselle altistuva olento voi yrittää Refleksi-laistoa vaurioiden puolittamiseksi. Loitsunsieto pätee tätä vaikutusta vastaan.

Loitsukuvio

Voit varata kuvioon minkä tahansa osaamasi enintään 3. tason loitsun, joka on luonteeltaan vahingollinen. Loitsun kaikki tasosidonnaiset ominaisuudet perustuvat langettajatasoosi kuvion langetushetkellä. Jos loitsu on kohteellinen, se valitsee kohteekseen tunkeilijan. Jos loitsulla on jokin alue tai ei-kiinteä ilmiö, alueen tai ilmiön keskipisteeksi tulee tunkeilija. Jos loitsu loihtii esiin olentoja, ne ilmaantuvat mahdollisimman lähelle tunkeilijaa ja hyökkäävät sen kimppuun. Laistoheitot ja loitsunsieto toimivat muutoin normaalisti, mutta laiston vaikeusaste perustuu kuvioon varatun loitsun tasoon eikä vartiokuvioon.

Ainesosatekijä

Sinun on käytävä kuvion kaikki ääriviivat läpi suitsukkeella, johon on siroteltu 200 kr:n arvosta timanttipölyä.


The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.