Viittahirmu |
6n8+18 (45 kp) | |
10 j (2 ruutua), lento 40 j (keskiverto) | |
| |
Hännänsivallus +8 lähitaistelu (1n6+5) | |
Hännänsivallus +8 lähitaistelu (1n6+5) ja puraisu +3 lähitaistelu (1n4+2) | |
10 j/10 j (puraisulla 5 j) | |
Pimeänäkö 60 j, varjonmuovaus | |
Havainnointi +13, Kuuntelu +13, Piiloutuminen +8, Äänetön liike +12 | |
Maan alla | |
Erakko, joukko (36) tai parvi (712) | |
5 | |
Yleensä kaoottis-neutraali | |
79 KN (Iso); 1018 KN (Valtava) | |
|
Kun viittahirmu lepää tai odottaa väijyksissä, sitä on lähes mahdoton erottaa tavallisesta mustasta viitasta (sen luiset kynnet näyttävät aivan luusoljilta). Sen todellinen luonto käy ilmi vasta kun se avautuu.
Auki levittäytyneen viittahirmun läpimitta on osapuilleen 8 jalkaa. Olento painaa noin 100 naulaa.
Viittahirmut puhuvat syvänkieltä.
Taistelu
Ennen kuin viittahirmu hyökkää, se tarkkailee ja kuuntelee saalistaan hievahtamatta. Jos vastassa on vain yksi vihollinen, viittahirmu käyttää sisäänkietomishyökkäystään. Jos vihollisia on useita, se sivaltelee hännällään, huventaa vastustajien määrää vaikerrus- ja varjonmuovaus-kyvyillään ja kietoo sitten jonkun henkiin jääneen sisäänsä. Jos viittahirmuja on useita, ne yleensä hajaantuvat niin, että pari yksilöä jää taka-alalle käyttämään erikoiskykyjään ja muut suorittavat lähitaisteluhyökkäyksiä.
Vaikerrus (Po)
Viittahirmu voi lähettää perustoimintona ääntä hitaampaa vaikerrusta. Se voi vaihdella vaikerruksensa taajuutta ja tuottaa tällä keinoin neljä eri vaikutusta. Vaikutukset ovat mieleen kohdistuvia äänihyökkäyksiä, joille viittahirmut itse ovat immuuneja. Ellei toisin mainita, olento, joka onnistuu laistossa jotakin vaikerrusvaikutusta vastaan, on immuuni kyseisen viittahirmun kyseiselle vaikutukselle seuraavat 24 tuntia. Vaikerrusvaikutusten laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.
Pahoinvointi
Kaikkien olentojen 30 jalan keilan alueella on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 15) tai niitä alkaa kuvottaa ja heikottaa.
Laistossa epäonnistuvat olennot kaatuvat kumoon ja muuttuvat 1n4+1 kierroksen ajaksi pahoinvoiviksi.
Pelko
Kaikkien olentojen 30 jalan leviämällä on onnistuttava Tahto-laistossa (VA 15) tai ne muuttuvat 2 kierroksen ajaksi pakokauhuisiksi.
Pysäytys
Yhden olennon 30 jalan säteellä viittahirmusta on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 15) tai se käyttäytyy 5 kierroksen ajan niin kuin siihen olisi langetettu hirviön seisautus
Tylsistys
Kaikki olennot 60 jalan leviämällä saavat automaattisesti sakkoa 2 hyökkäys- ja vaurioheittoihinsa. Niiden, jotka joutuvat kuuntelemaan vaikerrusta yli 6 perättäistä kierrosta, on onnistuttava Tahto-laistossa (VA 15) tai ne vaipuvat horteeseen eivätkä voi hyökätä tai puolustautua ennen kuin vaikerrus lakkaa.
Sisäänkietominen (Po)
Viittahirmu voi kietoa Keskikokoisen tai sitä pienemmän olennon sisäänsä perustoimintona. Tämän tehdäkseen viittahirmu yrittää aloittaa painin (yritys ei altista vapaahyökkäykselle). Jos se voittaa painitestin, se saa painiotteen, kietoo uhrin sisäänsä ja voi suorittaa tätä vastaan puraisuhyökkäyksen, johon se saa hyvitystä +4. Se voi edelleen iskeä muitakin kohteita käyttämällä piiskamaista häntäänsä.
Hyökkäykset, jotka osuvat uhrin ympärille kietoutuneeseen viittahirmuun, tuottavat puolet vaurioistaan hirviölle ja puolet uhrille.
Varjonmuovaus (Yl)
Viittahirmu pystyy muovailemaan varjoja. Tämä kyky on käytettävissä vain varjoisilla alueilla, ja sillä on kolme mahdollista vaikutusta.
Hämärrys
Viittahirmu saa 1n4 kierrokseksi näkösuojaa (20 %:n ohihyökkäysmahdollisuus).
Mykkä kuvajainen
Tämä vaikutus tuottaa mykkä kuvajainen
Tanssivat kuvajaiset
Tämä vaikutus tuottaa kaksoskuvajainen-loitsun (langettajataso 6).
The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.