Parvi |
Parvet ovat Minimaalisten, Taskukokoisten tai Hyvin pienten olentojen muodostamia tiiviitä ryhmiä. Tällaiset olennot eivät ole pieninä määrinä järin vaarallisia, mutta kun niitä on koolla riittävästi, ne ovat kauheita vastustajia. Pelitekniseltä kannalta parvi on yksittäinen olento, jonka tila on 10 jalkaa. Parvet voivat muodostaa yhdessä valtavia olentomassoja, joissa on kymmeniä parvia kiinni toisissaan. Parvella on yhteinen kestonoppa- ja kestopistemäärä, aloitemuunnin, nopeus sekä panssariluokka, ja se suorittaa laistoheittoja kuten yksittäinen olento.
Parvia voivat muodostaa monenlaiset olennot alla on esitelty heinäsirkkaparvi, hornanampiaisparvi, hämähäkkiparvi, lepakkoparvi, rottaparvi ja tuhatjalkaisparvi. Parven tyyppi on sama kuin sen muodostavilla olennoilla (useimmiten eläin tai alkeiseläin), mutta lisäksi sillä on parvi-alatyyppi.
Hyvin pienistä olennoista koostuva parvi sisältää 300 lentokyvytöntä olentoa tai 1 000 lentokykyistä olentoa. Taskukokoisista olennoista koostuva parvi sisältää 1 500 lentokyvytöntä olentoa tai 5 000 lentokykyistä olentoa. Minimaalisista olennoista koostuva parvi sisältää aina 10 000 olentoa riippumatta siitä, ovatko ne lentokykyisiä vai eivät. Lentokyvyttömien olentojen parvissa on paljon enemmän olentoja kun 10 × 10 jalan alueelle normaalisti mahtuisi, koska ne ovat sulloutuneet tiiviisti yhteen ja ryömivät toistensa ja uhrinsa päältä, kun ne liikkuvat tai hyökkäävät. Parvet, joilla on tätä suurempi tila, ovat erillisten parvien yhteenliittymiä. Niitä voidaan muovata millaiseen muotoon tahansa, joskin ne pysyttelevät yleensä yhtenäisenä alueena.
Taistelu
Hyökätessään parvi liikkuu vihollisen tilaan, mikä altistaa sen vapaahyökkäykselle. Se voi miehittää samaa tilaa minkäkokoisen olennon kanssa tahansa, koska se tulee aivan uhrinsa iholle, mutta se on tästä huolimatta olento, jolla on 10 jalan tila. Parvi ei suorita itse koskaan vapaahyökkäyksiä.
Toisin kuin muut olennot, joilla on 10 jalan tila, parvi on muovattavissa. Se voi miehittää mitä tahansa neljää ruutua, jotka muodostavat yhtenäisen alueen, ja se voi ahtautua läpi kaikista raoista, joihin mahtuu yksikin sen olennoista.
Parvien haavoittuvuudet
Parvea vastaan on erittäin vaikea taistella ruumiillisilla hyökkäyksillä. Sillä on kuitenkin seuraavat haavoittuvuudet:
Palava soihtu, jota käytellään tilapäisaseena, tuottaa 1n3 pistettä tulivaurioita osumaa kohden.
Ase, jolla on jokin erikoiskyky, kuten liekehtivä tai kuura, tuottaa joka osumalla täydet energiavaurionsa, vaikka aseen normaalit vauriot eivät tehoaisi parveen.
Lisäksi palavaa lyhtyä voidaan käyttää roiskeaseena, joka tuottaa 1n4 pistettä tulivaurioita kaikille parville, jotka sijaitsevat lyhdyn hajoamiskohtana olevan ruudukkoviivojen risteyskohdan naapuriruuduissa.
Heinäsirkkaparvi
6n86 (21 kp) | |
18 (+4 koko, +4 Ket), kosketus 18, valmistautumaton 14 | |
+4/ | |
10 j/0 j | |
Pimeänäkö 60 j, immuunius asevaurioille, parven tyyppipiirteet, | |
| |
Lauhkeat tasangot | |
Yksittäinen, pilvi (27 parvea) tai vitsaus (1120 parvea) | |
3 | |
Ei ole | |
Aina neutraali | |
Ei ole | |
|
Heinäsirkkaparvessa on tuhansia siivekkäitä alkeiseläimiä, jotka syövät kaiken tielleen osuvan elollisen aineen.
Taistelu
Heinäsirkkaparvi käy kaikkien kohtaamiensa lämminveristen olentojen kimppuun. Parvi tuottaa 2n6 pistettä vaurioita olennoille, joiden tilaa se miehittää liikkumisensa päätteeksi.
Häirintä (Po)
Elollisten olentojen, jotka aloittavat vuoronsa heinäsirkkaparvi tilassaan, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 12) tai ne ovat 1 kierroksen ajan pahoinvoivia. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.
Taidot
Heinäsirkkaparvi saa rotuhyvitystä +4 Havainnointi- ja Kuuntelu-testeihinsä.
Hornanampiaisparvi
12n10+27 (93 kp) | |
20 (+4 koko, +6 Ket), kosketus 20, valmistautumaton 14 | |
+12/ | |
10 j/0 j | |
Vauriovähennys 10/taika, pimeänäkö 60 j, immuunius asevaurioille, | |
Kestokyky, Kykyyn keskittyminen (myrkky), Nopea aloite, Teräksinen tahto, Valppaus | |
Hengenlaadultaan paha sfääri | |
Yksittäinen, muodostelma (24 parvea) tai hyöky (58 parvea) | |
8 | |
Ei ole | |
Aina lainkuuliais-paha | |
Ei ole | |
|
Hornanampiainen muistuttaa peukalonkokoista tavallista ampiaista, joskin sen takaruumiin raidat ovat rubiininpunaisia ja sen verkkosilmät ovat hohtavanvihreät. Parveksi kerääntyneet hornanampiaiset muodostavat parviälyn, joka on ovela ja verenhimoinen.
Taistelu
Kuten muutkin parvet, hornanampiaisparvi käy kaikkien kohtaamiensa lämminveristen olentojen kimppuun. Parvi tuottaa 3n6 pistettä vaurioita olennoille, joiden tilaa se miehittää liikkumisensa päätteeksi. Lisäksi hornanampiaisparvi voi vallata eläviä ja kuolleita ruumiita ja liikutella niitä kuin kammottavaa nukkea. Näin se kykenee sellaisiinkin ilkitöihin, joihin hyönteisparvi ei pysty.
Hornanampiaisparven hyökkäys katsotaan hengenlaadultaan pahaksi aseeksi ja taika-aseeksi, kun selvitetään sen kykyä sivuuttaa vauriovähennys.
Häirintä (Po)
Elollisten olentojen, jotka aloittavat vuoronsa hornanampiaisparvi tilassaan, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 18) tai ne ovat 1 kierroksen ajan pahoinvoivia. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.
Ruumiinvaltaus (Po)
Hornanampiaisparvi voi tunkeutua puolustuskyvyttömän tai kuolleen olennon ruumiiseen suusta ja muista ruumiinaukoista. Valtaukseen kuluu 1 minuutti, ja uhrin on oltava Pieni, Keskikokoinen tai Iso (joskin neljä yhdessä toimivaa parvea voi vallata Valtavan olennon). Parvi voi poistua ruumiista milloin tahansa, joskin tähän kuluu 1 täysi kierros. Kaikki hyökkäykset isäntäruumista vastaan tuottavat puolet hyökkäyksen vaurioista myös hornanampiaisparvelle, joskin parven kestävyydet ja immuuniudet voivat mitätöidä nämä vauriot osittain tai kokonaan.
Jos hornanampiaisparvi valtaa kuolleen ruumiin, se voi liikutella sitä ja muuttaa sen käytännössä vainajan kokoiseksi zombiksi niin pitkäksi aikaa kuin parvi pysyy sen sisällä. Jos hornanampiaisparvi valtaa elävän olennon, se voi mitätöidä oman myrkkynsä vaikutukset ja ohjailla olennon liikkeitä ja toimintaa niin kuin se olisi langettanut olentoon ylivalta hirviöön
Hornanampiaisten valtaama olento on melko helppo huomata, sillä ampiaiset pullistelevat sen ihon alta. Parvi ymmärtää kuitenkin vaikeuttaa havaitsemista pukemalla olennon väljiin vaatteisiin tai isoon viittaan. Parvi voi yrittää Naamioituminen-testiä salatakseen läsnäolonsa isännässään, mutta se saa sakkoa 4, jos isäntä on Pieni.
Jos isäntäruumiiseen langetetaan taudinkarkotus- tai terveytys-loitsu, hornanampiaisparvi joutuu poistumaan.
Myrkky (Po)
Haava, Sitkeys VA 18, ensi- ja jälkivauriot 1n6 Ket. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.
Parviäly (Po)
Hornanampiaisparvi, jolla on vähintään 1 kestopiste kestonoppaa kohden (tavallisen hornanampiaisparven tapauksessa siis 12 kestopistettä), muodostaa parviälyn, jonka Älykkyys on 6. Parviäly katoaa, kun kestopistemäärä hupenee tätä pienemmäksi.
Hämähäkkiparvi
2n8 (9 kp) | |
20 j (4 ruutua), kiipeäminen 20 j | |
17 (+4 koko, +3 Ket), kosketus 17, valmistautumaton 14 | |
+1/ | |
10 j/0 j | |
Pimeänäkö 60 j, immuunius asevaurioille, parven tyyppipiirteet, | |
Lämpimät metsät | |
Yksittäinen, joukko (24 parvea) tai yhdyskunta (712 parvea) | |
1 | |
Ei ole | |
Aina neutraali | |
Ei ole | |
|
Taistelu
Hämähäkkiparvi käy kaikkien kohtaamiensa lämminveristen olentojen kimppuun. Parvi tuottaa 1n6 pistettä vaurioita kaikille olennoille, joiden tilaa se miehittää liikkumisensa päätteeksi.
Häirintä (Po)
Elollisten olentojen, jotka aloittavat vuoronsa hämähäkkiparvi tilassaan, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 11) tai ne ovat 1 kierroksen ajan pahoinvoivia. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.
Myrkky (Po)
Haava, Sitkeys VA 11, ensi- ja jälkivauriot 1n3 Vma. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.
Taidot
Hämähäkkiparvi saa rotuhyvitystä +4 Havainnointi- ja Piiloutuminen-testeihinsä ja rotuhyvitystä +8 Kiipeily-testeihinsä. Se käyttää Kiipeily-testeissä Voimakkuus-muuntimensa sijasta Ketteryys-muunnintaan. Se voi aina valita Kiipeily-testeissään 10:n, vaikka sitä uhattaisiin tai häirittäisiin.
Lepakkoparvi
3n8 (13 kp) | |
16 (+4 koko, +2 Ket), kosketus 14, valmistautumaton 12 | |
+2/ | |
10 j/0 j | |
Sokkoaisti 20 j, immuunius asevaurioille, hämäränäkö, parven tyyppipiirteet | |
Lauhkeat autiomaat | |
Yksittäinen, muodostelma (24 parvea) tai yhdyskunta (1120 parvea) | |
2 | |
Ei ole | |
Aina neutraali | |
Ei ole | |
|
Lepakkoparvet liikkuvat öisin. Niitä ei koskaan tavata maanpinnan yläpuolella päiväsaikaan.
Taistelu
Lepakkoparvi käy kaiken kohtaamansa lämminverisen riistan kimppuun. Parvi tuottaa 1n6 pistettä vaurioita kaikille olennoille, joiden tilaa se miehittää liikkumisensa päätteeksi.
Häirintä (Po)
Elollisten olentojen, jotka aloittavat vuoronsa lepakkoparvi tilassaan, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 11) tai ne ovat 1 kierroksen ajan pahoinvoivia. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.
Verenvuoto (Po)
Elolliset olennot, joita lepakkoparvi vaurioittaa, alkavat vuotaa verta ja menettävät jokaisella vaurioittamisen jälkeisellä kierroksella 1 kestopisteen. Tämä verenvuoto ei kasaudu, vaikka parvi vaurioittaisi samaa olentoa uudestaankin. Verenvuoto voidaan tyrehdyttää joko Parannus-testillä (VA 10) tai hoito-loitsuilla tai muulla parannustaikuudella.
Sokkoaisti (Po)
Lepakkoparvi aistii ja paikantaa kaikki olennot 20 jalan säteellä itsestään. Olennot ovat silti täydellisessä näkösuojassa lepakkoparvelta (joskin parveiluhyökkäykset sivuuttavat näkösuojan vaikutukset).
Taidot
Lepakkoparvi saa rotuhyvitystä +4 Havainnointi- ja Kuuntelu-testeihinsä. Se menettää nämä hyvitykset, jos sen sokkoaisti mitätöityy.
Rottaparvi
4n8 (18 kp) | |
15 j (3 ruutua), kiipeäminen 15 j | |
14 (+2 koko, +2 Ket), kosketus 14, valmistautumaton 12 | |
+3/ | |
10 j/0 j | |
Viilto- ja pistoaseiden vaurioiden puolitus, hämäränäkö, vainu, parven tyyppipiirteet | |
Havainnointi +7, Kiipeily +10, Kuuntelu +6, Piiloutuminen +16, | |
Mikä tahansa | |
Yksittäinen, lauma (24 parvea) tai hyöky (712 parvea) | |
2 | |
Ei ole | |
Aina neutraali | |
Ei ole | |
|
Taistelu
Rottaparvi käy kaikkien kohtaamiensa lämminveristen olentojen kimppuun. Parvi tuottaa 1n6 pistettä vaurioita kaikille olennoille, joiden tilaa se miehittää liikkumisensa päätteeksi.
Tauti (Po)
Saastakuume parveiluhyökkäys, Sitkeys VA 12, itämisaika 1n3 päivää, vauriot 1n3 Ket ja 1n3 Ruk. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.
Häirintä (Po)
Elollisten olentojen, jotka aloittavat vuoronsa rottaparvi tilassaan, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 12) tai ne ovat 1 kierroksen ajan pahoinvoivia. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.
Taidot
Rottaparvi saa rotuhyvitystä +4 Piiloutuminen- ja Äänetön liike
Tuhatjalkaisparvi
9n89 (31 kp) | |
20 j (4 ruutua), kiipeäminen 20 j | |
18 (+4 koko, +4 Ket), kosketus 18, valmistautumaton 14 | |
+6/ | |
10 j/0 j | |
Pimeänäkö 60 j, immuunius asevaurioille, parven tyyppipiirteet, | |
Maan alla | |
Yksittäinen, joukko (24 parvea) tai yhdyskunta (712 parvea) | |
4 | |
Ei ole | |
Aina neutraali | |
Ei ole | |
|
Taistelu
Tuhatjalkaisparvi käy kaikkien kohtaamiensa lämminveristen olentojen kimppuun. Parvi tuottaa 2n6 pistettä vaurioita kaikille olennoille, joiden tilaa se miehittää liikkumisensa päätteeksi.
Häirintä (Po)
Elollisten olentojen, jotka aloittavat vuoronsa tuhatjalkaisparvi tilassaan, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 13) tai ne ovat 1 kierroksen ajan pahoinvoivia. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.
Myrkky (Po)
Haava, Sitkeys VA 13, ensi- ja jälkivauriot 1n4 Ket. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.
Taidot
Tuhatjalkaisparvi saa rotuhyvitystä +4 Havainnointi-testeihinsä ja rotuhyvitystä +8 Kiipeily-testeihinsä ja käyttää Kiipeily-testeissä Voimakkuus-muuntimensa sijasta Ketteryys-muunnintaan. Tuhatjalkaisparvi voi aina valita Kiipeily-testeissään 10:n, vaikka sitä uhattaisiin tai häirittäisiin.
The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.