Lykantrooppi |
Lykantrooppi on ihmisolio tai jättiläinen, joka pystyy muuntautumaan eläimeksi. Luontaisessa hahmossaan lykantrooppi näyttää samalta kuin muutkin kansansa edustajat (tosin synnynnäisillä lykantroopeilla ja niillä, joiden tartunnasta on jo aikaa, on hivenen eläimelliset piirteet). Kun lykantrooppi on eläinhahmossaan, se näyttää lajinsa valioyksilöltä, mutta tarkemmin katsottuna sen silmissä jotka hehkuvat pimeässä usein punaisina on luonnonvastainen älynpilkahdus.
Lykantropia voi levitä kuin tauti. Lykantrooppi on kenties aloittanut elämänsä tavallisena ihmisoliona tai jättiläisenä mutta saanut lykantropiatartunnan sen jälkeen, kun jokin lykantrooppi on haavoittanut sitä. Tällaista olentoa kutsutaan tartutetuksi lykantroopiksi. Toisten olentojen lykantropia on verenperintöä. Niitä kutsutaan synnynnäisiksi lykantroopeiksi.
Taistelu
Kun lykantrooppi on ihmisoliohahmossaan (tai jättiläishahmossaan), se käyttää samoja aseita ja taktiikoita kuin muutkin kansansa edustajat, joskin se on usein muita herkempi hyökkäämään. Lykantroopilla on eläinhahmonsa aistit, mukaan lukien vainu ja hämäränäkö, ja se ymmärtää syvällisesti eläinhahmonsa kaltaisia eläimiä ja pystyy viestimään niiden kanssa. Tartutettu lykantrooppi, joka kärsii vaurioita taistelussa, saattaa hurjistua ja siirtyä eläinhahmoonsa vastoin tahtoaan.
Eläinhahmoinen lykantrooppi taistelee kuten kaltaisensa eläin, joskin sen puraisu voi tartuttaa lykantropiataudin. Se on tavallista eläintä ovelampi ja vahvempi, ja sillä on vauriovähennystä, joka voidaan sivuuttaa vain hopeoiduin asein.
Synnynnäinen lykantrooppi (tai tartutettu lykantrooppi, joka on tullut tietoiseksi tartunnastaan) voi siirtyä lisäksi välimuotohahmoon, joka on sekoitus ihmisolio- ja eläinhahmojen piirteitä. Välimuotohahmolla on kädet, joilla se voi käyttää aseita, mutta se voi hyökätä myös hampaillaan ja kynsillään. Välimuotohahmon puraisu levittää lykantropiaa, ja välimuodolla on sama vauriovähennys kuin eläinhahmolla.
Lykantrooppikarhu
Lykantrooppikarhu, ihmishahmo | Lykantrooppikarhu, karhuhahmo | Lykantrooppikarhu, välimuotohahmo | |
Keskikokoinen ihmisolio | Iso ihmisolio | Iso ihmisolio | |
30 j (6 ruutua) | 40 j (8 ruutua) | 30 j (6 ruutua) | |
15 (+2 kehopanssari, +3 raudoitettu nahkahaarniska), kosketus 10, valmistautumaton 15 | 17 (1 koko, +1 Ket, +7 kehopanssari), kosketus 10, valmistautumaton 16 | 17 (1 koko, +1 Ket, +7 kehopanssari), kosketus 10, valmistautumaton 16 | |
Kahden käden kirves +6 lähitaistelu (1n12+1/×3) tai heittokirves +5 kantama (1n6+1) | Kahden käden kirves +11 lähitaistelu (1n12+13/×3); tai kynnet +13 lähitaistelu (1n6+9) | ||
Kahden käden kirves +6 lähitaistelu (1n12+1/×3) tai heittokirves +5 kantama (1n6+1) | 2 kynnet +13 lähitaistelu (1n8+9) ja puraisu +11 lähitaistelu (2n6+4) | Kynnet +13 lähitaistelu (1n6+9) ja kahden käden kirves +9 lähitaistelu (1n12+4/×3) ja puraisu +11 lähitaistelu (1n8+4); tai 2 kynnet +13 lähitaistelu (1n6+9) ja puraisu +11 lähitaistelu (1n8+4) | |
5 j/5 j | 10 j/5 j | 10 j/10 j | |
| |||
Salahahmo, karhuyhteys, vauriovähennys 10/hopea, hämäränäkö, vainu | Salahahmo, karhuyhteys, vauriovähennys 10/hopea, hämäränäkö, vainu | ||
Eläintenkäsittely +3, Havainnointi +4, Kuuntelu +4, Uinti +1 | Eläintenkäsittely +3, Havainnointi +4, Kuuntelu +4, Uinti +13 | Eläintenkäsittely +3, Havainnointi +5, Kuuntelu +4, Uinti +9 | |
Jaksavuus, Juoksu, JäljitysL, Sarjahyökkäys, Teräksinen tahtoL, Väkihyökkäys, | (samat kuin ihmishahmolla) | (samat kuin ihmishahmolla) | |
Kylmät metsät | Kylmät metsät | Kylmät metsät | |
Erakko, pari, perhe (34) tai seurue | (samat kuin ihmishahmolla) | (samat kuin ihmishahmolla) | |
5 | 5 | 5 | |
Aina lainkuuliais-hyvä | Aina lainkuuliais-hyvä | Aina lainkuuliais-hyvä | |
Hahmoluokan mukaan | Hahmoluokan mukaan | Hahmoluokan mukaan | |
+3 | +3 | +3 |
Lykantrooppikarhu on ihmisoliohahmossaan yleensä tanakka, lihaksikas ja karvainen. Hiukset ovat usein tuuheat ja ruskeat, ja miehillä on tavallisimmin parta. Hiusväri voi olla myös punertava, vaalea, vitivalkoinen tai musta, sen mukaan minkä värinen karhuhahmon turkki on. Lykantrooppikarhu pukeutuu yksinkertaisiin kangas- ja nahkavaatteisiin, jotka on helppo riisua, korjata tai vaihtaa.
Taistelu
Eläinhahmoinen lykantrooppikarhu taistelee aivan kuten ruskeakarhu. Ihmisolio- ja välimuotohahmot suosivat suuria ja painavia aseita, kuten kahden käden kirvestä tai kahden käden miekkaa. Lykantrooppikarhun kahden käden kirves on Keskikokoinen ase, joten välimuotohahmossaan se voi käytellä kirvestä yhdellä kädellä.
Salahahmo (Yl)
Lykantrooppikarhu voi muuttua joko ruskeakarhuksi tai ruskeakarhun ja ihmisolion välimuodoksi.
Karhuyhteys (Po)
Lykantrooppikarhu voi viestiä karhujen ja alkukarhujen kanssa ja saa rotuhyvitystä +4 Karisma-pohjaisiin testeihin karhuja ja alkukarhuja vastaan.
Lykantropiakirous (Yl)
Kaikkien ihmisolioiden ja jättiläisten, joihin lykantrooppikarhu osuu eläin- tai välimuotohahmonsa puraisuhyökkäyksellä, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 15) tai lykantropia tarttuu niihin.
Harjaantunut tarttuminen (Po)
Jotta lykantrooppikarhu voisi käyttää tätä kykyä, sen on oltava karhuhahmossa ja osuttava kynsihyökkäyksellään. Tämän jälkeen se voi yrittää aloittaa painin ilmaistoimintona altistumatta vapaahyökkäykselle.
Taidot
Lykantrooppikarhu saa rotuhyvitystä +4 Uinti-testeihin, joita se suorittaa eläin- tai välimuotohahmossaan.
Tietolaatikon lykantrooppikarhu on 1. tason ihmissoturi ja synnynnäinen lykantrooppi, jolla oli seuraavat peruskykyarvot: Vma 13, Ket 11, Ruk 12, Äly 10, Vii 9, Kar 8.
Lykantrooppirotta
Lykantrooppirotta, ihmishahmo | Lykantrooppirotta, alkurottahahmo | Lykantrooppirotta, välimuotohahmo | |
Keskikokoinen ihmisolio | Pieni ihmisolio | Keskikokoinen ihmisolio | |
30 j (6 ruutua) | 40 j (8 ruutua), kiipeäminen 20 j | 30 j (6 ruutua) | |
15 (+2 kehopanssari, +2 nahkahaarniska, +1 kupurakilpi), kosketus 10, valmistautumaton 15 | 17 (+1 koko, +3 Ket, +3 kehopanssari), kosketus 14, valmistautumaton 14 | 16 (+3 Ket, +3 kehopanssari), | |
Säilä +2 lähitaistelu (1n6+1/1820) | Säilä +5 lähitaistelu (1n6+1/1820) | ||
Säilä +2 lähitaistelu (1n6+1/1820) | Säilä +4 lähitaistelu (1n6+1/1820) ja puraisu 1 lähitaistelu (1n6 plus tauti); tai kevyt varsijousi +4 kantama (1n8/1920) | ||
5 j/5 j | 5 j/5 j | 5 j/5 j | |
| |||
Salahahmo, rottayhteys, vauriovähennys 10/hopea, hämäränäkö, vainu | Salahahmo, rottayhteys, vauriovähennys 10/hopea, hämäränäkö, vainu | ||
Eläintenkäsittely +3, Havainnointi +4, Kiipeily +0, Kuuntelu +4, Piiloutuminen +1, Uinti +9, Äänetön liike +0 | Eläintenkäsittely +3, Havainnointi +4, Kiipeily +11, Kuuntelu +4, Piiloutuminen +8, Uinti +11, Äänetön liike +4 | Eläintenkäsittely +3, Havainnointi +4, Kiipeily +4, Kuuntelu +4, Piiloutuminen +5, Uinti +9, Äänetön liike +4 | |
(samat kuin ihmishahmolla) | (samat kuin ihmishahmolla) | ||
Mikä tahansa | Mikä tahansa | Mikä tahansa | |
Erakko, pari, lauma (610) | (samat kuin ihmishahmolla) | (samat kuin ihmishahmolla) | |
2 | 2 | 2 | |
Aina lainkuuliais-paha | Aina lainkuuliais-paha | Aina lainkuuliais-paha | |
Hahmoluokan mukaan | Hahmoluokan mukaan | Hahmoluokan mukaan | |
+3 | +3 | +3 |
Ihmisoliohahmoinen lykantrooppirotta on useimmiten laiha, jäntevä ja keskimittaista lyhyempi. Sen katse on pälyilevä ja sen nenä ja suu voivat värähdellä, kun se kiihtyy tai innostuu. Miehillä on usein haituvaiset viikset.
Taistelu
Alkurottahahmoinen lykantrooppirotta välttelee taistelua ja keskittyy vaanimiseen ja vakoiluun. Välimuotohahmo taistelee säilällä ja kevyellä varsijousella.
Salahahmo (Yl)
Lykantrooppirotta voi muuttua joko alkurotaksi tai kaksijalkaiseksi välimuotohahmoksi.
Lykantropiakirous (Yl)
Kaikkien ihmisolioiden ja jättiläisten, joihin lykantrooppirotta osuu eläin- tai välimuotohahmonsa puraisuhyökkäyksellä, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 15) tai lykantropia tarttuu niihin.
Tauti (Po)
Saastakuume; puraisu, Sitkeys VA 12, itämisaika 1n3 päivää, vauriot 1n3 Ket ja 1n3 Ruk. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.
Rottayhteys (Po)
Lykantrooppirotta voi viestiä rottien ja alkurottien kanssa ja saa rotuhyvitystä +4 Karisma-pohjaisiin testeihin rottia ja alkurottia vastaan.
Taidot
Lykantrooppirotta, joka on eläin- tai välimuotohahmossaan, käyttää Kiipeily- ja Uinti-testeissä Ketteryys-muunnintaan. Se saa Kiipeily-testeihinsä rotuhyvitystä +8, ja se voi aina valita Kiipeily-testeissään 10:n, vaikka sitä uhattaisiin tai häirittäisiin.
Lykantrooppirotta saa alkurottahahmossaan rotuhyvitystä +5 Uinti-testeihinsä.
Valtit
Lykantrooppirotta saa Asetaituruuden lisävalttina.
Tietolaatikon lykantrooppirotta on 1. tason ihmissoturi ja synnynnäinen lykantrooppi, jolla oli seuraavat peruskykyarvot: Vma 13, Ket 11, Ruk 12, Äly 10, Vii 9, Kar 8.
Lykantrooppisusi
Lykantrooppisusi, ihmishahmo | Lykantrooppisusi, susihahmo | Lykantrooppisusi, välimuotohahmo | |
Keskikokoinen ihmisolio | Keskikokoinen ihmisolio | Keskikokoinen ihmisolio | |
30 j (6 ruutua) | 50 j (10 ruutua) | 30 j (6 ruutua) | |
17 (+2 kehopanssari, +4 rengaspaita, | 16 (+2 Ket, +4 kehopanssari), | 16 (+2 Ket, +4 kehopanssari), | |
Pitkämiekka +3 lähitaistelu (1n8+1/1920) tai kevyt varsijousi +2 kantama (1n8/1920) | |||
Pitkämiekka +3 lähitaistelu (1n8+1/1920) tai kevyt varsijousi +2 kantama (1n8/1920) | 2 kynnet +4 lähitaistelu (1n4+2) ja puraisu +0 lähitaistelu (1n6+1) | ||
5 j/5 j | 5 j/5 j | 5 j/5 j | |
| |||
Salahahmo, susiyhteys, vauriovähennys 10/hopea, hämäränäkö, vainu | Salahahmo, susiyhteys, vauriovähennys 10/hopea, hämäränäkö, vainu | ||
Kyvyt : | |||
Eläintenkäsittely +1, Eränkäynti +2, Havainnointi +1, Kuuntelu +1, Piiloutuminen +1, Äänetön liike +2 | Eläintenkäsittely +1, Eränkäynti +2*, Havainnointi +1, Kuuntelu +1, Piiloutuminen +6, Äänetön liike +6 | Eläintenkäsittely +1, Eränkäynti +2*, Havainnointi +1, Kuuntelu +1, Piiloutuminen +6, Äänetön liike +6 | |
Aseeseen keskittyminen (puraisu), JäljitysL, Nopea aloite, Salavihkaisuus, Teräksinen tahtoL | (samat kuin ihmishahmolla) | (samat kuin ihmishahmolla) | |
Lauhkeat metsät | Lauhkeat metsät | Lauhkeat metsät | |
Erakko, pari, lauma (610) | (samat kuin ihmishahmolla) | (samat kuin ihmishahmolla) | |
3 | 3 | 3 | |
Aina kaoottis-paha | Aina kaoottis-paha | Aina kaoottis-paha | |
Hahmoluokan mukaan | Hahmoluokan mukaan | Hahmoluokan mukaan | |
+3 | +3 | +3 |
Ihmisoliohahmoisella lykantrooppisudella ei ole mitään paljastavia tunnuspiirteitä.
Taistelu
Susihahmoinen lykantrooppisusi voi käyttää kampitusta kuten tavallinen susi. Välimuotohahmo ei yleensä turvaudu valmistettuihin aseisiin, joskin se voi hyökätä sellaisilla ja käyttää puraisua toissijaisena kehoasehyökkäyksenä.
Salahahmo (Yl)
Lykantrooppisusi voi muuttua joko sudeksi tai kaksijalkaiseksi välimuotohahmoksi.
Lykantropiakirous (Yl)
Kaikkien ihmisolioiden ja jättiläisten, joihin lykantrooppisusi osuu eläin- tai välimuotohahmonsa puraisuhyökkäyksellä, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 15) tai lykantropia tarttuu niihin.
Kampitus (Po)
Lykantrooppisusi, joka osuu puraisuhyökkäyksellään, voi yrittää kampittaa vihollisensa (testin muunnin +2) ilmaistoimintona suorittamatta kosketushyökkäystä tai altistumatta vapaahyökkäykselle.
Jos yritys epäonnistuu, vihollinen ei voi yrittää kampittaa lykantrooppisutta vastavetona.
Susiyhteys (Po)
Lykantrooppisusi voi viestiä susien ja alkususien kanssa ja saa rotuhyvitystä +4 Karisma-pohjaisiin testeihin susia ja alkususia vastaan.
Taidot
*Välimuoto- tai susihahmoinen lykantrooppisusi saa rotuhyvitystä +4 Eränkäynti-testeihinsä, kun se jäljittää vainunsa avulla.
Tietolaatikon lykantrooppisusi on 1. tason ihmissoturi ja synnynnäinen lykantrooppi, jolla oli seuraavat peruskykyarvot: Vma 13, Ket 11, Ruk 12, Äly 10, Vii 9, Kar 8.
Lykantrooppisusivaltias
Lykantrooppisusivaltias, ihmishahmo | Lykantrooppisusivaltias, alkususihahmo | Lykantrooppisusivaltias, välimuotohahmo | |
Keskikokoinen ihmisolio | Iso ihmisolio | Iso ihmisolio | |
30 j (6 ruutua) | 40 j (8 ruutua) | 30 j (6 ruutua) | |
26 (+2 Ket, +3 kehopanssari, +6 mithralrengaspaita +2, +5 raskas kilpi +3), kosketus 12, valmistautumaton 24 | 19 (1 koko, +4 Ket, +6 kehopanssari), kosketus 13, valmistautumaton 15 | 19 (1 koko, +4 Ket, +6 kehopanssari), kosketus 13, valmistautumaton 15 | |
Puolentoista käden miekka +2 +21 lähitaistelu (1n10+8/1720) tai yhdistelmävaliopitkäjousi (Vma-hyvitys +4) (2n8 +15/1720) +17 kantama (1n8+4/×3) | Kynnet +24 lähitaistelu (1n6+11) tai puolentoista käden miekka +2 +27 lähitaistelu | ||
Puolentoista käden miekka +2 +21/+16/+11 lähitaistelu (1n10+8/1720) tai yhdistelmävaliopitkäjousi (Vma-hyvitys +4) +17/+12/+7 kantama (1n8+4/×3) | 2 kynnet +24 lähitaistelu (1n6+11) ja puraisu +20 lähitaistelu (2n6+5/1920); tai puolentoista käden miekka +2 +27/+22/+17 lähitaistelu (2n8+15/1720) ja puraisu +20 lähitaistelu (2n6+5/1920) | ||
5 j/5 j | 10 j/5 j | 10 j/10 j | |
| |||
Salahahmo, susiyhteys, vauriovähennys 10/hopea, hämäränäkö, vainu | Salahahmo, susiyhteys, vauriovähennys 10/hopea, hämäränäkö, vainu | ||
Eläintenkäsittely +4, Eränkäynti +5, Havainnointi +13, Kuuntelu +9, Piiloutuminen +6, Äänetön liike +8 | Eläintenkäsittely +4, Eränkäynti +5*, Havainnointi +13, Kuuntelu +9, Piiloutuminen +6, Äänetön liike +12 | Eläintenkäsittely +4, Eränkäynti +5*, Havainnointi +13, Kuuntelu +9, Piiloutuminen +6, Äänetön liike +12 | |
Aseeseen erikoistuminen (puolentoista käden miekka), Aseeseen keskittyminen (puolentoista käden miekka), Aseeseen keskittyminen (puraisu), Erikoisasepätevyys (puolentoista käden miekka), Harjaantunut kehoasehyökkäys (puraisu), Juoksu, JäljitysL, Niittäminen, Salavihkaisuus, Sitkeä kehopanssari, Taistelurefleksit, Teräksinen tahtoL, Valppaus, Varmempi kriittinen (puolentoista käden miekka), Varmempi kriittinen (puraisu), Väkihyökkäys | (samat kuin ihmishahmolla) | (samat kuin ihmishahmolla) | |
Lauhkeat metsät | Lauhkeat metsät | Lauhkeat metsät | |
Erakko, pari, tai lauma (12 lykantrooppisusivaltiasta plus 24 lykantrooppisutta plus 58 sutta) | (samat kuin ihmishahmolla) | (samat kuin ihmishahmolla) | |
14 | 14 | 14 | |
Aina kaoottis-paha | Aina kaoottis-paha | Aina kaoottis-paha | |
Hahmoluokan mukaan | Hahmoluokan mukaan | Hahmoluokan mukaan | |
+3 | +3 | +3 |
Lykantrooppisusivaltias on vahvempi, sitkeämpi ja vaarallisempi kuin vähäisemmät toverinsa. Luonteeltaan se on murhanhimoinen peto, joka nauttii hävityksestä ja sekasorrosta.
Tietolaatikon lykantrooppisusivaltias on 10. tason ihmissoturi ja synnynnäinen lykantrooppi, jolla oli seuraavat peruskykyarvot: Vma 16, Ket 14, Ruk 14, Äly 10, Vii 10, Kar 12.
Taistelu
Lykantrooppisusivaltias voi muuttua joko alkususihahmoon tai välimuotohahmoon. Alkususihahmossaan se voi kampittaa kuten tavallinen alkususi. Välimuotohahmossaan se voi käytellä joko valmistettuja aseita tai kynsiään.
Salahahmo (Yl)
Lykantrooppisusivaltias voi muuttua joko alkusudeksi tai kaksijalkaiseksi välimuotohahmoksi.
Lykantropiakirous (Yl)
Kaikkien ihmisolioiden ja jättiläisten, joihin lykantrooppisusivaltias osuu eläin- tai välimuotohahmonsa puraisuhyökkäyksellä, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 15) tai lykantropia tarttuu niihin.
Kampitus (Po)
Lykantrooppisusivaltias, joka osuu puraisuhyökkäyksellään, voi yrittää kampittaa vihollisensa (testin muunnin +15) ilmaistoimintona suorittamatta kosketushyökkäystä tai altistumatta vapaahyökkäykselle. Jos yritys epäonnistuu, vihollinen ei voi yrittää kampittaa lykantrooppisusivaltiasta vastavetona.
Susiyhteys (Po)
Lykantrooppisusivaltias voi viestiä susien ja alkususien kanssa ja saa rotuhyvitystä +4 Karisma-pohjaisiin testeihin susia ja alkususia vastaan.
Taidot
*Välimuoto- tai susihahmoinen lykantrooppisusivaltias saa rotuhyvitystä +4 Eränkäynti-testeihinsä, kun se jäljittää vainunsa avulla.
Varusteet
Mithralrengaspaita +2, raskas kilpi +3, puolentoista käden miekka +2, isohisvoimain hansikkaat, sietoviitta +2, yhdistelmävaliopitkäjousi (+4 Vma-hyvitys).
Lykantrooppitiikeri
Lykantrooppitiikeri, ihmishahmo | Lykantrooppitiikeri, tiikerihahmo | Lykantrooppitiikeri, välimuotohahmo | |
Keskikokoinen ihmisolio | Iso ihmisolio | Iso ihmisolio | |
Rintapanssarissa 20 j (4 ruutua); perusnopeus 30 j | 40 j (8 ruutua) | 30 j (6 ruutua) | |
17 (+2 kehopanssari, +5 rintapanssari), kosketus 10, valmistautumaton 17 | 16 (1 koko, +2 Ket, +5 kehopanssari), kosketus 11, valmistautumaton 14 | 16 (1 koko, +2 Ket, +5 kehopanssari), kosketus 11, valmistautumaton 14 | |
Glaivi +6 lähitaistelu (1n10+1/×3) tai yhdistelmäpitkäjousi (Vma-hyvitys +1) +5 kantama (1n8+1/×3) | |||
Glaivi +6 lähitaistelu (1n10+1/×3) tai yhdistelmäpitkäjousi (Vma-hyvitys +1) +5 kantama (1n8+1/×3) | 2 kynnet +11 lähitaistelu (1n8+7) ja puraisu +6 lähitaistelu (2n6+3) | 2 kynnet +11 lähitaistelu (1n8+7) ja puraisu +6 lähitaistelu (2n6+3) | |
5 j/5 j (glaivilla 10 j) | 10 j/5 j | 10 j/10 j | |
| Kimppuunsyöksy, harjaantunut tarttuminen, raatelu, lykantropiakirous | ||
Salahahmo, tiikeriyhteys, vauriovähennys 10/hopea, hämäränäkö, vainu | Salahahmo, tiikeriyhteys, vauriovähennys 10/hopea, hämäränäkö, vainu | ||
Eläintenkäsittely +3, Havainnointi +6, Kiipeily +1, Kuuntelu +6, Piiloutuminen +0, Tasapainoilu +0, Äänetön liike +0 | Eläintenkäsittely +3, Havainnointi +6, Kiipeily +12, Kuuntelu +6, Piiloutuminen +2*, Tasapainoilu +6, Äänetön liike +12 | Eläintenkäsittely +3, Havainnointi +6, Kiipeily +12, Kuuntelu +6, Piiloutuminen +2, Tasapainoilu +6, Äänetön liike +12 | |
Harjaantunut kehoasehyökkäys (puraisu, kynnet), Nopea aloite, Taistelurefleksit, Teräksinen tahtoL, ValppausL | (samat kuin ihmishahmolla) | (samat kuin ihmishahmolla) | |
Lämpimät metsät | Lämpimät metsät | Lämpimät metsät | |
Erakko tai pari | (samat kuin ihmishahmolla) | (samat kuin ihmishahmolla) | |
5 | 5 | 5 | |
Aina neutraali | Aina neutraali | Aina neutraali | |
Hahmoluokan mukaan | Hahmoluokan mukaan | Hahmoluokan mukaan | |
+3 | +3 | +3 |
Ihmisoliohahmoinen lykantrooppitiikeri on yleensä sopusuhtaisen lihaksikas, keskimittaista pitempi ja erittäin ketterä.
Taistelu
Lykantrooppitiikeri voi siirtyä joko tiikerihahmoon tai välimuotohahmoon. Tiikerihahmo voi käyttää kimppuunsyöksyä ja tarttumista kuten tavallinen tiikeri. Välimuotohahmo turvautuu tappaviin kynsiinsä.
Salahahmo (Yl)
Lykantrooppitiikeri voi muuttua joko tiikeriksi tai kaksijalkaiseksi välimuotohahmoksi.
Lykantropiakirous (Yl)
Kaikkien ihmisolioiden ja jättiläisten, joihin lykantrooppitiikeri osuu eläin- tai välimuotohahmonsa puraisuhyökkäyksellä, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 15) tai lykantropia tarttuu niihin.
Harjaantunut tarttuminen (Po)
Jotta lykantrooppitiikeri voisi käyttää tätä kykyä, sen on osuttava tiikerihahmossa kynsi- tai puraisuhyökkäyksellään. Tämän jälkeen se voi yrittää aloittaa painin ilmaistoimintona altistumatta vapaahyökkäykselle. Jos se voittaa painitestin, se saa painiotteen. Aina kun se on painissa vuoronsa alkaessa, se voi suorittaa kaksi raateluhyökkäystä normaalien kehoasehyökkäystensä lisäksi.
Kimppuunsyöksy (Po)
Jos lykantrooppitiikeri rynnäköi tiikerihahmossa, se voi suorittaa rynnäkön päätteeksi täyshyökkäyksen ja lisäksi kaksi raateluhyökkäystä.
Raatelu (Po)
Hyökkäyshyvitys +9 lähitaistelu, vauriot 1n8+3.
Tiikeriyhteys (Po)
Lykantrooppitiikeri voi viestiä tiikerien ja alkutiikerien kanssa ja saa rotuhyvitystä +4 Karisma-pohjaisiin testeihin tiikereitä ja alkutiikereitä vastaan.
Taidot
Lykantrooppitiikeri saa kaikissa hahmoissaan hyvitystä +4
Tietolaatikon lykantrooppitiikeri on 1. tason ihmissoturi ja synnynnäinen lykantrooppi, jolla oli seuraavat peruskykyarvot: Vma 13, Ket 11, Ruk 12, Äly 10, Vii 9, Kar 8.
Lykantrooppivillisika
Lykantrooppivillisika, | Lykantrooppivillisika, | Lykantrooppivillisika, | |
Keskikokoinen ihmisolio | Keskikokoinen ihmisolio | Keskikokoinen ihmisolio | |
20 j suomuspanssarissa (4 ruutua); perusnopeus 30 j | 40 j (8 ruutua) | 30 j (6 ruutua) | |
18 (+2 kehopanssari, +4 suomuspanssari, +2 raskas kilpi), kosketus 10, valmistautumaton 18 | 18 (+8 kehopanssari), kosketus 10, valmistautumaton 18 | 18 (+8 kehopanssari), kosketus 10, valmistautumaton 18 | |
Sotakirves +4 lähitaistelu (1n8+1/×3) tai heittokeihäs +3 kantama (1n6+1) | Torahampaat +6 lähitaistelu (1n8+4) | Sotakirves +6 lähitaistelu (1n8+4/×3) tai kynnet +6 lähitaistelu (1n4+3) | |
Sotakirves +4 lähitaistelu (1n8+1/×3) tai heittokeihäs +3 kantama (1n6+1) | Torahampaat +6 lähitaistelu (1n8+4) | Sotakirves +6 lähitaistelu (1n8+4/×3) ja torahampaat +1 lähitaistelu (1n6+1); tai 2 kynnet +6 lähitaistelu (1n4+3) ja torahampaat +1 lähitaistelu (1n6+1) | |
5 j/5 j | 5 j/5 j | 5 j/5 j | |
| |||
Salahahmo, villisikayhteys, vauriovähennys 10/hopea, hurjuus, hämäränäkö, vainu | Salahahmo, villisikayhteys, vauriovähennys 10/hopea, hurjuus, hämäränäkö, vainu | ||
Eläintenkäsittely +3, Havainnointi +4, Kovistelu +3, Kuuntelu +5 | Eläintenkäsittely +3, Havainnointi +4, Kovistelu +3, Kuuntelu +5 | Eläintenkäsittely +3, Havainnointi +4, Kovistelu +3, Kuuntelu +5 | |
ValppausL, Harjaantunut puskeminen, Kestokyky, Teräksinen tahtoL, Väkihyökkäys | (samat kuin ihmishahmolla) | (samat kuin ihmishahmolla) | |
Lauhkeat metsät | Lauhkeat metsät | Lauhkeat metsät | |
Erakko, pari, katras (34) | (samat kuin ihmishahmolla) | (samat kuin ihmishahmolla) | |
4 | 4 | 4 | |
Aina neutraali | Aina neutraali | Aina neutraali | |
Hahmoluokan mukaan | Hahmoluokan mukaan | Hahmoluokan mukaan | |
+3 | +3 | +3 |
Ihmisoliohahmoinen lykantrooppivillisika on yleensä tanakka, lihaksikas ja keskimittainen. Se pukeutuu yksinkertaisiin vaatteisiin, jotka on helppo riisua, korjata tai vaihtaa.
Taistelu
Lykantrooppivillisika on kaikissa hahmoissaan yhtä hurjaluontoinen kuin tavallinen villisika. Välimuotohahmo käyttää taistelussa sekä valmistettuja aseita että vaarallisia torahampaitaan.
Salahahmo (Yl)
Lykantrooppivillisika voi muuttua villisiaksi tai villisian ja ihmisolion välimuodoksi.
Villisikayhteys (Po)
Lykantrooppivillisika voi viestiä villisikojen ja alkuvillisikojen kanssa ja saa rotuhyvitystä +4 Karisma-pohjaisiin testeihin villisikoja ja alkuvillisikoja vastaan.
Lykantropiakirous (Yl)
Kaikkien ihmisolioiden ja jättiläisten, joihin lykantrooppivillisika osuu eläin- tai välimuotohahmonsa torahammashyökkäyksellä, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 15) tai lykantropia tarttuu niihin.
Hurjuus (Po)
Lykantrooppivillisika on niin sitkeä taistelija, että se jatkaa taistelua sakoitta silloinkin, kun se on vajaakuntoinen tai kuolemaisillaan.
Tietolaatikon lykantrooppivillisika on 1. tason ihmissoturi ja synnynnäinen lykantrooppi, jolla oli seuraavat peruskykyarvot: Vma 13, Ket 11, Ruk 12, Äly 10, Vii 9, Kar 8.
Mäkijättiläinen/lykantrooppialkuvillisika
Mäkijättiläinen/lykantrooppialkuvillisika, jättiläishahmo | Mäkijättiläinen/lykantrooppialkuvillisika, alkuvillisikahahmo | Mäkijättiläinen/lykantrooppialkuvillisika, välimuotohahmo | |
Vuotahaarniskassa 30 j (6 ruutua); perusnopeus 40 j | 40 j (8 ruutua) | 40 j (8 ruutua) | |
| | | |
Kahden käden kurikka +21 lähitaistelu (2n8+10) tai isku +20 lähitaistelu (1n4+7) tai kivi +12 kantama (2n6+7) | Torahampaat +28 lähitaistelu (1n8+22) | Kahden käden kurikka +29 lähitaistelu (2n8+22) tai kynnet +28 lähitaistelu (1n6+15) | |
Kahden käden kurikka +21/+16/+11 lähitaistelu (2n8+10) tai 2 iskua +20 lähitaistelu (1n4+7) tai kivi +12 kantama (2n6+7) | Torahampaat +28 lähitaistelu (1n8+22) | Kahden käden kurikka +29/+24/+19 lähitaistelu (2n8+22) ja torahampaat +23 lähitaistelu (1n8+7); tai 2 kynnet +28 lähitaistelu (1n6+15) ja torahampaat +23 lähitaistelu (1n8+7) | |
10 j/10 j | 10 j/5 j | 10 j/10 j | |
Salahahmo, villisikayhteys, hurjuus, hämäränäkö, kivensieppaus, vainu | Salahahmo, villisikayhteys, vauriovähennys 10/hopea, hurjuus, hämäränäkö, vainu | Salahahmo, villisikayhteys, vauriovähennys 10/hopea, hurjuus, hämäränäkö, vainu | |
Aseeseen keskittyminen (kahden käden kurikka), Harjaantunut puskeminen, Harjaantunut hajotusisku, Jaksavuus, Niittäminen, Teräksinen tahtoL, ValppausL, Väkihyökkäys | (samat kuin jättiläishahmolla) | (samat kuin jättiläishahmolla) | |
Lauhkeat mäkimaat | Lauhkeat mäkimaat | Lauhkeat mäkimaat | |
Erakko, pari, katras (34) | (samat kuin jättiläishahmolla) | (samat kuin jättiläishahmolla) | |
11 | 11 | 11 | |
Aina neutraali | Aina neutraali | Aina neutraali | |
Hahmoluokan mukaan | Hahmoluokan mukaan | Hahmoluokan mukaan | |
+7 | +7 | +7 |
Lykantrooppialkuvillisika näyttää jättiläishahmossaan jokseenkin samalta kuin tavallinen mäkijättiläinen, joskin se on hiukan rotevampi ja sen ihokarvat ovat kankeammat. Tietolaatikossa kuvattu lykantrooppialkuvillisika perustuu mäkijättiläiseen ja synnynnäiseen lykantrooppiin, ja sillä on mäkijättiläisen normaalit kykyarvot.
Taistelu
Lykantrooppialkuvillisika suuttuu herkästi. Se aloittaa taistelun yleensä jättiläishahmossa ja siirtyy sitten välimuotohahmoon hyödyntääkseen hahmon valtavia voimia. Se työntää usein vihollisiaan taaksepäin Harjaantunut puskeminen
Salahahmo (Yl)
Lykantrooppialkuvillisika voi muuttua joko alkuvillisiaksi tai kaksijalkaiseksi välimuotohahmoksi.
Villisikayhteys (Po)
Lykantrooppialkuvillisika voi viestiä villisikojen ja alkuvillisikojen kanssa ja saa rotuhyvitystä +4 Karisma-pohjaisiin testeihin villisikoja ja alkuvillisikoja vastaan.
Lykantropiakirous (Yl)
Kaikkien ihmisolioiden ja jättiläisten, joihin lykantrooppialkuvillisika osuu eläin- tai välimuotohahmonsa torahammashyökkäyksellä, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 15) tai lykantropia tarttuu niihin.
Hurjuus (Po)
Lykantrooppialkuvillisika on niin sitkeä taistelija, että se jatkaa taistelua sakoitta silloinkin, kun se on vajaakuntoinen tai kuolemaisillaan.
Lykantroopin luominen
"Lykantrooppi" on hirviöprofiili, joka voidaan lisätä mihin tahansa ihmisolioon tai jättiläiseen (tätä olentoa kutsutaan edempänä pohjaolennoksi). Lykantrooppi-profiili voi olla peritty (synnynnäiset lykantroopit) tai hankittu (tartutetut lykantroopit). Lykantroopiksi muuttuja on ikään kuin luokkayhdistelmähahmo, joka valitsee jonkin eläimen uudeksi luokakseen ja saa eläimelle kuuluvat kestonopat.
Koko/tyyppi
Pohjaolennon tyyppi ei muutu, mutta olento saa hahmonvaihtaja-alatyypin. Lykantrooppi saa jonkin eläin-tyyppiin kuuluvan lihansyöjän tai kaikkiruokaisen olennon ominaispiirteet (tätä olentoa kutsutaan edempänä pohjaeläimeksi).
Pohjaeläin voi olla mikä tahansa peto, haaskansyöjä tai kaikkiruokainen eläin, jonka kokoluokka on enintään yhden pienempi tai suurempi kuin pohjaolennolla. (Jos pohjaolento on Keskikokoinen, vaihtoehdot ovat siis Pieni, Keskikokoinen ja Iso.) Lykantrooppi voi siirtyä myös välimuotohahmoon, jossa on piirteitä sekä pohjaolennosta että pohjaeläimestä. Välimuotohahmo on joko pohjaeläimen tai pohjaolennon kokoinen, kumpi vain on suurempi.
Lykantroopilla on alla mainittujen peliteknisten tietojen ja erikoiskykyjen lisäksi joko pohjaolennon tai pohjaeläimen tiedot ja kyvyt.
Kestonopat ja kestopisteet
Samat kuin pohjaolennolla plus pohjaeläimen kestonopat ja kestopisteet. Laske kokonaiskestopistemäärät lisäämällä Ruumiinkunto-muuntimet sen mukaan, mikä lykantroopin Ruumiinkunto on kussakin hahmossa.
Nopeus
Sama kuin pohjaolennolla tai pohjaeläimellä sen mukaan, missä hahmossa lykantrooppi kulloinkin on. Välimuotohahmo käyttää pohjaolennon nopeutta.
Panssariluokka
Pohjaolennon kehopanssarihyvitys kasvaa +2:lla kaikissa hahmoissa. Välimuotohahmoisen lykantroopin kehopanssarihyvitys on sama kuin joko pohjaolennon tai pohjaeläimen kehopanssarihyvitys, kumpi vain on parempi.
Perushyökkäys/paini
Lisää pohjaolennon perushyökkäyshyvitykseen pohjaeläimen perushyökkäyshyvitys. Lykantroopin painihyvityksiin lasketaan hyökkäyshyvitys sekä Voimakkuus- että kokomuuntimet olennon kulloisenkin hahmon mukaisesti.
Hyökkäykset
Samat kuin pohjaolennolla tai pohjaeläimellä sen mukaan, missä hahmossa lykantrooppi kulloinkin on.
Välimuotohahmoinen lykantrooppi saa kehoaseikseen kaksi kynsihyökkäystä ja yhden puraisuhyökkäyksen. Kehoaseet tuottavat vaurioita välimuotohahmon koon mukaisesti. Välimuoto voi hyökätä joko valmistetulla aseella ja puraisulla tai kaikilla kehoaseillaan. Välimuodon puraisuhyökkäys on toissijainen hyökkäys.
Välimuodon koko | Kynnet | Puraisu |
Pieni | ||
Keskikokoinen | ||
Iso | ||
Valtava |
Vauriot
Samat kuin pohjaolennolla tai pohjaeläimellä sen mukaan, missä hahmossa lykantrooppi kulloinkin on.
Erikoishyökkäykset
Lykantrooppi saa pitää pohjaolennon tai pohjaeläimen erikoishyökkäykset sen mukaan, mitä hahmoa se kulloinkin käyttää, ja lisäksi se saa alla kuvatun erikoishyökkäyksen.
Lykantroopin välimuotohahmo ei saa mitään pohjaeläimen erikoishyökkäyksiä. Lykantrooppiloitsija ei voi langettaa eläinhahmoisena loitsuja, joissa on
Lykantropiakirous (Yl)
Kaikkien ihmisolioiden ja jättiläisten, joihin synnynnäinen lykantrooppi osuu eläin- tai välimuotohahmonsa puraisuhyökkäyksellä, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 15) tai lykantropia tarttuu niihin. Jos uhrin koko ei ole enintään yhden kokoluokan etäisyydellä lykantroopin koosta, uhri ei voi saada lykantropiaa kyseiseltä lykantroopilta. Tartutetut lykantroopit eivät voi tartuttaa lykantropiakirousta muihin.
Erikoisominaisuudet
Lykantrooppi saa pitää kaikki pohjaolennon ja pohjaeläimen erikoisominaisuudet ja saa lisäksi alla kuvatut ominaisuudet:
Salahahmo (Yl)
Lykantrooppi voi muuttua joksikin eläimeksi (joka ilmoitetaan kunkin lykantroopin kuvauksessa).
Muuttuminen eläimeksi tai välimuotohahmoksi tai takaisin ihmisolioksi on perustoiminto.
Surmattu lykantrooppi palaa ihmisoliohahmoonsa mutta pysyy kuolleena. Olennosta irronneet ruumiinosat pysyvät kuitenkin eläinhahmossaan.
Tartutettujen lykantrooppien on vaikea hallita salahahmo-kykyään (ks. alla Lykantropia tautina), mutta synnynnäiset lykantroopit hallitsevat sen täydellisesti.
Vauriovähennys (Po)
Tartutetulla lykantroopilla on eläin- ja välimuotohahmoissaan vauriovähennystä 5/hopea. Synnynnäisellä lykantroopilla on eläin- ja välimuotohahmoissaan vauriovähennystä 10/hopea.
Lykantrooppiyhteys (Po)
Lykantrooppi voi hahmostaan riippumatta viestiä ja välittää tuntemuksia sekä eläinlajinsa tavallisten edustajien että lajin alkupetoversioiden kanssa. Se saa myös rotuhyvitystä +4 testeihin, joilla se yrittää vaikuttaa tällaisen eläimen asenteeseen, ja voi välittää sille yksinkertaisia viestejä, kuten "ystävä" tai "vihollinen". Jos eläin suhtautuu lykantrooppiin ystävällisesti, se tottelee myös käskyjä, kuten "pakene" tai "hyökkää".
Hämäränäkö (Po)
Lykantroopin kaikilla hahmoilla on hämäränäkö.
Vainu (Po)
Lykantroopin kaikilla hahmoilla on vainu-kyky.
Peruslaistohyvitykset
Lisää pohjaolennon peruslaistohyvityksiin pohjaeläimen peruslaistohyvitykset.
Kyvyt
Kaikki lykantroopit saavat +2 Viisauteensa. Lisäksi eläinhahmoisen lykantroopin ruumiilliset kykyarvot paranevat eläimen lajin mukaan alla olevassa taulukolla esitetyllä tavalla. Lisäykset ovat yhtä kuin eläimen normaali kykyarvo 10 tai 11. Välimuotohahmoisen lykantroopin ruumiilliset kykyarvot muuttuvat saman verran.
Lykantrooppi voi saada myös ylimääräisiä kykyarvokorotuksia lisääntyneistä kestonopistaan.
Taidot
Lykantrooppi saa taitopisteitä yhteensä (2 + Äly-muunnin, kuitenkin vähintään 1) jokaista eläinhahmonsa kestonoppaa kohden niin kuin se olisi luokkayhdistelmähahmo, joka on ottanut kyseisen eläinlajin uudeksi luokakseen. (Se ei kuitenkaan saa eläimeltä ensimmäistä kestonoppaansa, joten se ei saa nelinkertaisia taitopisteitä mistään eläinkestonopastaan.) Kaikki eläinhahmon kuvauksessa mainitut taidot ovat lykantroopin eläintasojen luokkataitoja. Lykantrooppi saa kaikki pohjaolennon ja pohjaeläimen rotutaitohyvitykset, joskin joidenkin hyvitysten saaminen vaatii tietyssä hahmossa olemista.
Valtit
Lisää pohjaolennon valtteihin pohjaeläimen valtit. Jos lykantrooppi saa tällöin saman valtin kahdesti, se ei saa mitään ylimääräistä hyötyä, ellei valttia voida valita normaalistikin useammin kuin kerran. Jos voidaan, kahdesti valittu valtti toimii kuten sen kuvauksessa kerrotaan. Lykantrooppi voi saada enemmän valtteja kuin saman kokonaiskestonoppamäärän kerännyt hahmo saisi normaalisti. Jos näin käy, kaikki "ylimääräiset" valtit katsotaan lisävalteiksi.
On mahdollista, ettei lykantrooppi täytä ihmisoliohahmoisena kaikkien valttiensa ennakkoehtoja. Jos näin käy, lykantrooppi saa pitää nämä valttinsa mutta ei pysty käyttämään niitä ihmisoliohahmoisena. Lykantrooppi saa lisävalttina Teräksisen tahdon.
Esiintymisympäristö
Sama kuin pohjaolennolla tai pohjaeläimellä.
Järjestäytyminen
Erakko tai pari, toisinaan perhe (34), lauma (610) tai seurue (perhe plus lykantroopille läheisiä eläimiä).
Haasteluokitus
Luokkatason tai pohjaolennon mukaan. Pohjaeläimen kestonoppamäärä vaikuttaa luokitukseen seuraavasti: 12 KN +2; 35 KN +3; 610 KN +4; 1120 KN +5; vähintään 21 KN +6.
Aarteet
Hengenlaatu
Mikä tahansa. Uljasmuotoiset eläimet, kuten karhu, kotka ja leijona, tuottavat yleensä hyviä lykantrooppeja. Epämiellyttävät olennot, kuten rotat, käärmeet ja sudet, tuottavat useimmiten pahoja lykantrooppeja. Tämä jako ei kuitenkaan perustu eläimen luonteeseen vaan sen herättämiin mielikuviin, joten tarvittaessa hengenlaatu voi olla mikä vain.
Kehittyminen
Hahmoluokan mukaan.
Tasolisä
Sama kuin pohjaolennolla +2 (tartutettu) tai +3 (synnynnäinen). Lisäksi lykantroopin laskennalliseen hahmotasoon lisätään pohjaeläimen rotukestonopat.
Yleisiä lykantrooppeja | |||
---|---|---|---|
Nimi | Eläinhahmo | Eläin- ja välimuotohahmojen kykymuuntimet | Tavallisin hengenlaatu |
Neutraali | |||
| |||
Kaoottis-paha | |||
Kaoottis-paha | |||
Neutraali | |||
Neutraali |
Lykantropia tautina
Kun olentoon tarttuu lykantropia lykantroopin puraisusta (ks. yllä), oireet ilmenevät vasta seuraavan täydenkuun ensimmäisenä yönä. Tartutettu olento siirtyy tuolloin tahtomattaan eläinhahmoonsa, unohtaa oman minuutensa ja muuttuu tilapäisesti EPH:ksi. Olento pysyy eläinhahmoisena seuraavaan aamunkoittoon asti.
Olennon toimet tämän ensimmäisen kohtauksen aikana riippuvat eläinhahmon hengenlaadusta. Olento ei muista mitään koko kohtauksesta (eikä myöhemmistäkään kohtauksista), ellei se onnistu aamulla Viisaus-testissä (VA 15). Jos testi onnistuu, olento tulee tietoiseksi lykantropiastaan.
Tämän jälkeen olento kokee tahdosta riippumattoman muodonmuutoksen aina täydenkuun aikaan ja myös silloin, kun se kärsii vaurioita taistelussa. Vaurioita kärsineen olennon on onnistuttava Muuttumisen hallinta
Olento, joka tietää tilastaan, säilyttää muuttuessaan minuutensa ja voi yhä päättää itse toimistaan. Sen on kuitenkin onnistuttava Tahto-laistossa (VA 15 + eläinhahmoon siirtymisten lukumäärä) tai se alkaa edustaa pysyvästi eläinhahmonsa hengenlaatua kaikissa hahmoissaan.
Kun olento tulee tietoiseksi tilastaan, se voi yrittää muuttua eläin- tai välimuotohahmoon omasta tahdostaan suorittamalla Muuttumisen hallinta
Hahmon vaihtaminen
Hahmon vaihtaminen on perustoiminto. Jos muutos on tahdosta riippumaton, olento vaihtaa hahmoaan vaihdoksen laukaissutta tapahtumaa seuraavalla kierroksella. Tartutettu lykantrooppi, joka ei tiedä tilastaan, pysyy eläinhahmossa seuraavaan aamunkoittoon asti. Tartutettu lykantrooppi, joka on tietoinen tilastaan (ks. yllä) voi yrittää palata muutoksen jälkeen ihmisoliohahmoon (riippumatta siitä, muuttuiko se omasta tahdostaan vai tahtomattaan) suorittamalla Muuttumisen hallinta
Lykantropian parantaminen
Tartutettu olento, joka syö belladonnaa (tunnetaan myös nimellä ukonhattu) 1 tunnin kuluessa lykantroopin hyökkäyksestä, voi parantua tartunnasta onnistumalla Sitkeys-laistossa (VA 20). Jos yrtti nautitaan parantajan läsnä ollessa, käytä joko olennon laistohyvitystä tai parantajan Parannus-taitomuunninta, kumpi vain on suurempi. Olento saa vain yhden testin riippumatta siitä, kuinka paljon belladonnaa se syö. Belladonnan on oltava suhteellisen tuoretta (enintään viikkoa aiemmin poimittua).
Belladonna on kuitenkin tuoreuteensa katsomatta myrkyllistä. Syöjän on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 13) tai se kärsii 1n6 pistettä Voimakkuus-vaurioita. Minuuttia myöhemmin sen on onnistuttava toisessa VA 13:n laistossa tai se kärsii vielä 2n6 pistettä Voimakkuus-vaurioita.
Vähintään 12. tason papin langettama taudinkarkotus- tai terveytys-loitsu parantaa tartunnan, kunhan loitsu langetetaan olentoon kolmen päivän kuluessa lykantroopin puraisusta.
Tämän lisäksi tartunta voidaan parantaa langettamalla olentoon kirouksen purku tai lumouksen purku jonakin kolmesta täydenkuun päivästä. Loitsun langetuksen jälkeen olennon on onnistuttava Tahto-laistossa (VA 20) murtaakseen kirouksen (langettaja aistii, tehoaako loitsu). Jos laisto epäonnistuu, loitsu on langetettava uudestaan.
Tällä tavoin parannettava olento pidetään usein köytettynä tai häkissä, kunnes hoito tehoaa.
Lykantropia on mahdollista parantaa vain tartutetusta lykantroopista.
Lykantroopit hahmoina
Lykantroopiksi tulo ei vaikuta hahmon suosikkiluokkaan mutta muuttaa yleensä hengenlaatua (ks. yllä). Hengenlaadun vaihtuminen voi viedä luokkaominaisuuksia joidenkin luokkien edustajilta.
Lykantrooppihahmoilla on seuraavat rotupiirteet:
-
+2 Viisaus. Ruumiillisiin kykyarvoihin lisätään eläinhahmon kykymuuntimet, kun lykantrooppi siirtyy eläin- tai välimuotohahmoonsa.
-
Koko on sama kuin pohjaolennolla tai pohjaeläimellä.
-
Hämäränäkö kaikissa hahmoissa.
-
Vainu kaikissa hahmoissa.
-
Rotukestonopat: Lykantrooppi lisää eläinhahmonsa kestonopat peruskestonoppiinsa, jotka se saa pohjaolennon rodusta, tasosta ja luokasta. Eläinhahmosta saadut ylimääräiset kestonopat vaikuttavat lykantroopin perushyökkäyshyvitykseen ja peruslaistohyvityksiin normaaliin tapaan.
-
Rotutaidot: Lykantrooppi saa taitopisteitä eläinkestonopistaan niin kuin se olisi luokkayhdistelmähahmo, jolla on eläin yhtenä luokkanaan. Se saa taitopisteitä yhteensä (2 + Äly muunnin, vähintään 1) jokaista eläinhahmon kestonoppaa kohden. Kaikki eläimen kuvauksessa esiintyvät taidot katsotaan lykantroopin eläintasojen luokkataidoiksi. Lykantroopin korkein sallittu taitotaso on yhtä kuin sen eläinhahmon kestonopat + sen mahdolliset rotukestonopat + sen luokkataso + 3. Mahdolliset rotumuuntimet (paitsi ehdolliset muuntimet), jotka johtuvat lykantroopin perusrodusta tai sen eläinhahmosta, lisätään lykantroopin taitomuuntimiin sen kaikissa hahmoissa.
-
Rotuvaltit: Selvitä olennon saamien valttien määrä laskemalla yhteen pohjaeläimen kestonopat ja pohjaolennon kestonopat. Kaikki lykantroopit saavat lisävalttina Teräksisen tahdon.
-
Kehopanssarihyvitystä +2 kaikissa hahmoissa.
-
Erikoisominaisuudet (ks. yllä): Salahahmo, lykantrooppiyhteys, lykantropiakirous (vain eläin- ja välimuotohahmoissa).
-
Tartutettu lykantrooppi: vauriovähennystä 5/hopea (vain eläin- ja välimuotohahmoissa).
-
Synnynnäinen lykantrooppi: vauriovähennystä 10/hopea (vain eläin- ja välimuotohahmoissa).
-
Automaattiset kielet: Samat kuin pohjaolennolla.
-
Suosikkiluokka: Sama kuin pohjaolennolla.
-
Tasolisä: Sama kuin pohjaolennolla +2 (tartutettu) tai +3 (synnynnäinen).
Muuttumisen hallinta (Vii)
Kaikki olennot, jotka ovat saaneet lykantropian tartuntana ja ovat tietoisia tilastaan, saavat Muuttumisen hallinnan luokkataitona. (Tartutettu lykantrooppi, joka ei vielä tiedä tilastaan, voi yrittää Muuttumisen hallinta -testiä taitoon perehtymättömänä.) Tämä taito ratkaisee, pystyykö tartutettu lykantrooppi hallitsemaan hahmonvaihdoksiaan. Synnynnäinen lykantrooppi ei tarvitse tätä taitoa, koska se hallitsee vaihdoksensa joka tilanteessa.
Testi (tahdosta riippumaton muutos)
Tartutetun olennon on suoritettava jokaisena täydenkuun yönä kuun noustessa testi, jolla selvitetään, pystyykö se vastustamaan eläinhahmoon muuttumista. Vaurioita kärsineen olennon on suoritettava sama testi muutosta vastaan, kun sen kestopisteet ovat huvenneet neljänneksen, ja tämän jälkeen aina kunkin seuraavan neljänneksen huvettua.
Tahdosta riippumaton muutos | Muuttumisen hallinnan VA |
Tahdosta riippumattoman muutoksen vastustaminen | 25 |
Jos testi epäonnistuu, olennon on pysyttävä eläinhahmossa seuraavaan auringonnousuun asti, minkä jälkeen se palaa automaattisesti perushahmoonsa. Olento, joka on tietoinen tilastaan, voi yrittää kerran paluuta ihmisoliohahmoonsa (ks. alla), mutta jos se epäonnistuu, se pysyy eläinhahmossa seuraavaan auringonnousuun asti.
Uusi yritys (tahdosta riippumaton muutos)
Tahdosta riippumatonta muutosta voidaan vastustaa testillä aina muuttumisen laukaisevan tapahtuman tullen.
Testi (tahdonvarainen muutos)
Tartutettu lykantrooppi, joka on tietoinen tilastaan, voi muuttua tämän taidon avulla eläinhahmoon, välimuotohahmoon tai takaisin ihmisoliohahmoon myös omasta tahdostaan riippumatta kuunkierrosta tai siitä, onko se kärsinyt vaurioita.
Tahdonvarainen muutos | Muuttumisen hallinnan VA |
Paluu ihmisoliohahmoon (täysikuu1) | 25 |
Paluu ihmisoliohahmoon (ei täysikuu) | 20 |
Siirtyminen välimuotohahmoon | 15 |
Tahdonvarainen siirtyminen eläinhahmoon (täysikuu) | 15 |
Tahdonvarainen siirtyminen eläinhahmoon (ei täysikuu) | 20 |
|
Uusi yritys (tahdonvarainen muutos)
Olento voi yrittää eläinhahmoon tai välimuotohahmoon siirtymistä niin usein kuin haluaa. Kukin yritys on perustoiminto. Jos olento yrittää palata ihmisoliohahmoon mutta epäonnistuu testissä, sen on pysyttävä eläin- tai välimuotohahmossaan seuraavaan auringonnousuun saakka, minkä jälkeen se palaa automaattisesti ihmisoliohahmoonsa.
Muuta
Tartutettu lykantrooppi ei voi yrittää tahdonvaraista muutosta ennen kuin se tulee tietoiseksi tilastaan (ks. yllä Lykantropia tautina).
The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.