Limaolio |
Limaoliot ovat muodottomia olentoja, jotka elävät vain syödäkseen. Ne asustavat maan uumenissa ja etsivät raunioista, luolista ja luolastoista ravinnokseen elollista ainesta niin haaskoja kuin eläviäkin olentoja.
Taistelu
Limaoliot hyökkäävät kaikkien kohtaamiensa olentojen kimppuun. Ne iskevät saalista valejalallaan tai kietoutuvat sen ympärille ja sulattavat sen erittämällä happoa.
Sokkonäkö (Po)
Limaolioiden ruumis on pelkkää alkukantaista aistielintä, joka havaitsee riistan hajun ja värähtelyn 60 jalan päästä.
Harmaalima
3n10+15 (31 kp) | |
10 j (2 ruutua) | |
5 (5 Ket), kosketus 5, valmistautumaton 5 | |
5 j/5 j | |
Happo, puserrus 1n6+1 plus 1n6 happo, harjaantunut tarttuminen | |
Sokkonäkö 60 j, immuunius kylmyydelle ja tulelle, limaolion tyyppipiirteet, | |
| |
| |
Kylmät suot | |
Erakko | |
4 | |
Ei ole | |
Aina neutraali | |
46 KN (Keskikokoinen); 79 KN (Iso) | |
|
Täysikasvuisen harmaaliman läpimitta on 10 jalkaa ja paksuus 6 tuumaa. Tyypillinen yksilö painaa noin 700 naulaa.
Taistelu
Harmaalima paiskautuu päin vihollisiaan nopeasti kuin käärme.
Happo (Po)
Harmaalima erittää happoa, joka sulattaa elollisen aineksen ja metallin mutta ei kiveä. Kaikki sen lähitaistelu- ja puserrushyökkäykset tuottavat happovaurioita. Kohteen haarniska ja vaatetus sulavat käyttökelvottomiksi välittömästi, elleivät ne onnistu Refleksi-laistossa (VA 16). Metallinen tai puinen ase, joka osuu harmaalimaan, sulaa niin ikään välittömästi, ellei se onnistu Refleksi-laistossa (VA 16). Laistojen vaikeusasteet ovat Ruumiinkunto-pohjaisia.
Harmaaliman syövyttävä kosketus tuottaa puu- ja metalliesineille 16 pistettä vaurioita kierrosta kohden, joskin vaurioiden tuottaminen vaatii, että limaolio koskettaa esinettä 1 täyden kierroksen ajan.
Puserrus (Po)
Harmaalima tuottaa automaattisesti isku- ja happovaurionsa aina, kun se voittaa käynnistämänsä painitestin. Vihollisen vaatetus ja haarniska saavat tällöin Refleksi-laistoihinsa happoa vastaan sakkoa 4.
Harjaantunut tarttuminen (Po)
Jotta harmaalima voisi käyttää tätä kykyä, sen on onnistuttava iskuhyökkäyksessään. Tämän jälkeen se voi yrittää aloittaa painin ilmaistoimintona altistumatta vapaahyökkäykselle. Jos se voittaa painitestin, se saa painiotteen ja voi saman tien pusertaa.
Läpinäkyvyys (Po)
Harmaalimaa on vaikea havaita ihanneoloissakaan, joten sen huomaaminen vaatii Havainnointi-testin (VA 15). Olento, joka ei huomaa harmaalimaa vaan kävelee sitä päin, kärsii automaattisesti lähitaisteluhyökkäyksen isku- ja happovauriot.
Hyytelökuutio
4n10+32 (54 kp) | |
15 j (3 ruutua) | |
4 (1 koko, 5 Ket), kosketus 4, valmistautumaton 4 | |
10 j/5 j | |
Sokkonäkö 60 j, immuunius sähkölle, limaolion tyyppipiirteet, läpinäkyvyys | |
| |
| |
Maan alla | |
Erakko | |
3 | |
1/10 kolikoista, kalleudet 50 % (vain metallisia tai kivisiä), esineet 50 % (vain metallisia tai kivisiä) | |
Aina neutraali | |
512 KN (Iso); 1324 KN (Valtava) | |
|
Hyytelökuutio on lähestulkoon läpinäkyvä olento, joka vaeltaa luolissa ja luolastoissa sulattamassa raatoja, eläviä olentoja ja jätteitä. Eloton ja sulamaton aines jää näkyviin kuution sisään.
Tyypillisen hyytelökuution kylki on 10 × 10 jalan kokoinen ja paino 15 000 naulaa, joskin paljon suurempiakin yksilöitä on tavattu.
Taistelu
Hyytelökuutio hyökkää törmäämällä päin riistaansa. Se voi iskeä valejalallaan, mutta yleensä se vain sulkee vihollisen sisäänsä.
Happo (Po)
Hyytelökuution happo ei vahingoita metallia eikä kiveä.
Sisäänsulkeminen (Po)
Vaikka hyytelökuutio liikkuu hitaasti, se voi sulkea Isot ja sitä pienemmät olennot sisäänsä perustoimintona. Se ei voi suorittaa iskuhyökkäystä sellaisella kierroksella, jolla se sulkee vihollisen sisäänsä. Hyytelökuution tarvitsee vain liikkua vihollistensa tilaan, minkä jälkeen se sulkee sisäänsä niin monta olentoa kuin tilassa on. Viholliset voivat suorittaa kuutiota vastaan vapaahyökkäyksiä, mutta tällöin ne eivät saa laistoheittoa. Viholliset, jotka eivät yritä vapaahyökkäystä, voivat yrittää Refleksi-laistoa (VA 13) välttyäkseen joutumasta kuution sisään. Jos laisto onnistuu, ne työntyvät kuution tieltä taaksepäin tai sivuun (kukin vihollinen päättää suunnasta itse). Sisäänsuljetut olennot altistuvat kuution jähmetykselle ja hapolle, ja niiden katsotaan olevan painissa kuution kanssa. Laiston vaikeusaste on Voimakkuus-pohjainen, ja siihen sisältyy rotuhyvitystä +1.
Jähmetys (Po)
Hyytelökuution erittämä lima toimii puudutusaineen tavoin. Olennon, johon kuutio osuu lähitaistelu- tai sisäänsulkemishyökkäyksellään, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 20) tai se jähmettyy 3n6 kierrokseksi. Kuutio voi sulkea jähmetetyn vihollisen sisäänsä automaattisesti. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.
Läpinäkyvyys (Po)
Hyytelökuution huomaaminen vaatii ihanteellisissakin olosuhteissa Havainnointi-testin (VA 15). Olento, joka ei huomaa kuutiota vaan kävelee suoraan sitä päin, joutuu automaattisesti sen sisälle.
Mustaketto
| Mustaketto | |
10n10+60 (115 kp) | 20n10+180 (290 kp) | |
20 j (4 ruutua), kiipeäminen 20 j | 20 j (4 ruutua), kiipeäminen 20 j | |
3 (2 koko, 5 Ket), kosketus 3, valmistautumaton 3 | 1 (4 koko, 5 Ket), kosketus 1, valmistautumaton 1 | |
15 j/10 j | 20 j/20 j | |
Happo, puserrus 2n6+4 plus 2n6 happo, harjaantunut tarttuminen | Happo, puserrus 2n8+12 plus 2n6 happo, harjaantunut tarttuminen | |
| | |
Maan alla | Maan alla | |
Erakko | Erakko | |
7 | 12 | |
Ei ole | Ei ole | |
Aina neutraali | Aina neutraali | |
1115 KN (Valtava); 1630 KN (Suunnaton) | | |
| |
Tyypillisen mustaketon halkaisija on 15 jalkaa, paksuus 2 jalkaa ja paino noin 18 000 naulaa.
Taistelu
Mustaketto hyökkää tarraamalla riistaansa kiinni ja pusertamalla sitä.
Happo (Po)
Mustaketto erittää happoa, joka sulattaa nopeasti elollisen aineksen ja metallin mutta ei vaikuta kiveen. Mustaketon kaikki lähitaisteluosumat ja puserrushyökkäykset tuottavat happovaurioita, ja lisäksi kohteen haarniska ja vaatetus sulavat ja muuttuvat välittömästi käyttökelvottomiksi, elleivät ne onnistu Refleksi-laistossa (VA 21). Metallinen tai puinen ase, joka osuu mustakettoon, sulaa niin ikään välittömästi, ellei se onnistu Refleksi-laistossa (VA 21). Laistojen vaikeusasteet ovat Ruumiinkunto-pohjaisia.
Mustaketon syövyttävä kosketus tuottaa puu- ja metalliesineille 21 pistettä vaurioita kierrosta kohden, joskin keton on kosketettava esinettä 1 täyden kierroksen ajan, jotta se tuottaisi nämä vauriot.
Puserrus (Po)
Mustaketto tuottaa automaattisesti isku- ja happovaurionsa aina, kun se voittaa käynnistämänsä painitestin. Vihollisen vaatetus ja haarniska saavat tällöin sakkoa 4 Refleksi-laistoihinsa happoa vastaan.
Harjaantunut tarttuminen (Po)
Jotta mustaketto voisi käyttää tätä kykyä, sen on onnistuttava iskuhyökkäyksessään. Tämän jälkeen se voi yrittää aloittaa painin ilmaistoimintona altistumatta vapaahyökkäykselle. Jos se voittaa painitestin, se saa painiotteen ja voi saman tien pusertaa.
Jakaantuminen (Po)
Viilto- ja pistoaseet eivät tuota mustaketolle vaurioita. Vaurioitumisen sijasta olento jakaantuu kahdeksi keskenään samanlaiseksi ketoksi, joista kummallakin on puolet alkuperäisen yksilön vallitsevasta kestopistemäärästä (pyöristetään alaspäin). Ketto, jolla on enintään 10 kestopistettä, ei voi jakaantua, ja se kuolee, kun sen kestopistemäärä hupenee 0:aan.
Taidot
Mustaketto saa rotuhyvitystä +8 Kiipeily-testeihinsä, ja se voi aina valita Kiipeily-testeissään 10:n, vaikka sitä uhattaisiin tai häirittäisiin.
Mustakettovanhin
Vanhimmat mustaketot ovat valtavia pikimustia surmanlammikoita.
Taistelu
Mustakettovanhimman happoa vastaan suoritettavan laiston vaikeusasteeseen (29) on laskettu mukaan keton ylimääräiset kestonopat ja korkeampi Ruumiinkunto-arvo.
Okrahyytelö
6n10+36 (69 kp) | |
10 j (2 ruutua), kiipeäminen 10 j | |
4 (1 koko, 5 Ket), kosketus 4, valmistautumaton 4 | |
10 j/5 j | |
Happo, puserrus 2n4+3 plus 1n4 happo, harjaantunut tarttuminen | |
| |
Lauhkeat suot | |
Erakko | |
5 | |
Ei ole | |
Aina neutraali | |
79 KN (Iso); 1018 KN (Valtava) | |
|
Täysikasvuisen okrahyytelön halkaisija on 15 jalkaa ja paksuus noin 6 tuumaa, mutta hyytelö voi puristua niin kapeaksi, että se mahtuu jopa 1 tuuman levyisistä raoista. Tyypillinen yksilö painaa noin 5 600 naulaa.
Taistelu
Okrahyytelö yrittää kietoutua uhrinsa ympärille ja pusertaa sitä.
Happo (Po)
Okrahyytelö erittää happoa, joka sulattaa vain lihaa. Kaikki sen lähitaisteluosumat ja puserrushyökkäykset tuottavat happovaurioita.
Puserrus (Po)
Okrahyytelö tuottaa automaattisesti isku- ja happovaurionsa aina, kun se voittaa käynnistämänsä painitestin.
Harjaantunut tarttuminen (Po)
Jotta okrahyytelö voisi käyttää tätä kykyä, sen on onnistuttava iskuhyökkäyksessään. Tämän jälkeen se voi yrittää aloittaa painin ilmaistoimintona altistumatta vapaahyökkäykselle. Jos se voittaa painitestin, se saa painiotteen ja voi saman tien pusertaa.
Jakaantuminen (Po)
Viilto- ja pistoaseet ja sähköhyökkäykset eivät tuota okrahyytelölle vaurioita. Vaurioitumisen sijasta olento jakaantuu kahdeksi keskenään samanlaiseksi hyytelöksi, joista kummallakin on puolet alkuperäisen yksilön vallitsevasta kestopistemäärästä (pyöristetään alaspäin). Hyytelö, jolla on enintään 10 kestopistettä, ei voi jakaantua, ja se kuolee, kun sen kestopistemäärä hupenee 0:aan.
Taidot
Okrahyytelö saa rotuhyvitystä +8 Kiipeily-testeihinsä, ja se voi aina valita Kiipeily-testeissään 10:n, vaikka sitä uhattaisiin tai häirittäisiin.
The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.