Keiju |
Keijut ovat omissa oloissaan viihtyviä luonnonhaltijoita. Ne taistelevat kaikin voimin pahuutta, rumuutta ja kotiseutunsa uhkaajia vastaan.
Taistelu
Keijut käyttävät taistelussa loitsunomaisia kykyjään ja pikkuruisia aseitaan. Ne turvautuvat mieluummin juoniin ja väijytyksiin kuin avoimeen yhteenottoon.
Taidot
Kaikki keijut saavat rotuhyvitystä +2
Kriki
½ n6+1 (2 kp) | |
18 (+2 koko, +4 Ket, +2 kehopanssari), kosketus 16, valmistautumaton 16 | |
Lyhytmiekka +6 lähitaistelu (1n33/1920) tai pitkäjousi +6 kantama (1n43/×3) | |
| |
2½ j/0 j | |
Esiintyminen (jousi- ja kielisoittimet) +6, Etsintä +2, Havainnointi +3, Kahlekuninkuus +8, Kuuntelu +3, Käsityöläisyys (valitse yksi) +4, Loikkaus +3, Piiloutuminen +18, Äänetön liike +10* | |
Lauhkeat metsät | |
Joukko (24), yhdyskunta (611) tai heimo (2080) | |
1 | |
Ei kolikoita; kalleudet 50 %; esineet 50 % | |
Aina neutraali hyvä | |
13 KN (Hyvin pieni) | |
+3 |
Krikit pystyvät hyppimään pitkiä loikkia. Niillä on vaaleansininen iho, metsänvihreät hiukset ja ruskeat jalat, ja ne ovat yleensä pukeutuneet tunikoihin tai kirkkaanvärisiin liiveihin, joiden nappeina on pienen pieniä jalokiviä. Tyypillinen kriki on 1½ jalkaa pitkä ja painaa 1 naulan.
Krikit puhuvat salonkieltä. Jotkut osaavat myös yhteiskieltä.
Taistelu
Krikit ovat keijuiksi hurjaluontoisia. Ne hyökkäävät vihollistensa kimppuun pelottomasti jousin ja tikarein.
Loitsunomaiset kyvyt
3/päivä näkymättömyys (vain itseensä), takerrutus (VA 13), tulitehoste (VA 14), valeasu, vatsastapuhunta (VA 13). Langettajataso 9. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.
Viulu (Yl)
Jokaisessa krikiseurueessa on yksi, jolla on pikkuruinen viulu. Kun tämä pelimanni soittaa, kaikkien ei-keijujen 30 jalan säteellä viulusta on onnistuttava Tahto-laistossa (VA 12) tai ne käyttäytyvät soiton ajan niin kuin niihin olisi langetettu tanssitauti. Laiston vaikeusaste on Karisma-pohjainen.
Taidot
Kriki saa rotuhyvitystä +8 Loikkaus-testeihinsä.
*Kriki saa rotuhyvitystä +5 Äänetön liike
Nikki
1n6 (3 kp) | |
20 j (4 ruutua), uinti 30 j | |
14 (+1 koko, +3 Ket), kosketus 14, valmistautumaton 11 | |
| |
Lyhytmiekka +4 lähitaistelu (1n42/1920) tai kevyt varsijousi +4 kantama (1n6/1920) | |
5 j/5 j | |
Amfibisuus, vauriovähennys 5/kylmärauta, hämäränäkö, loitsunsieto 16, vedessähengitys, eläinystävyys | |
Aikeen aavistus +5, Eläintenkäsittely +8, Esiintyminen (laulu) +7, Etsintä +3, Havainnointi +8, Hämäys +8, Kahlekuninkuus +6, Kuuntelu +8, Käsityöläisyys (valitse yksi) +5, Piiloutuminen +7*, Uinti +6 | |
Lauhkeat vedet | |
Joukko (24), yhdyskunta (611) tai heimo (2080) | |
1 | |
Ei kolikoita; kalleudet 50 % (vain metallisia tai kivisiä); esineet 50 % (ei loitsukääröjä) | |
Aina neutraali | |
23 KN (Pieni) | |
+3 |
Nikit ovat yleensä hoikkia ja hauskannäköisiä. Niillä on vaaleanvihreä ohutsuomuinen nahka ja tummanvihreät hiukset. Naisilla on tapana punoa hiuksiinsa simpukankuoria ja helminauhoja ja pukeutua värikkäistä merilevistä tehtyihin kietaisumekkoihin. Miehillä on samasta aineesta valmistetut lannevaatteet. Nikit eivät poistu mielellään omalta järveltään.
Tyypillinen nikki on 4 jalkaa pitkä ja painaa 45 naulaa.
Nikit puhuvat aallonkieltä ja salonkieltä. Jotkut osaavat myös yhteiskieltä.
Taistelu
Nikki yrittää selviytyä vihollisista ihmisolion lumous
Ihmisolion lumous (Lo)
Nikki voi käyttää kolme kertaa päivässä ihmisolion lumousta, joka vastaa samannimistä loitsua (langettajataso 4). Kohteen on onnistuttava Tahto-laistossa (VA 15) tai se lumoutuu 24 tunniksi. Lumottuja olentoja käytetään yleensä raskaaseen ruumiilliseen työhön, vartiointitehtäviin ja muihin nikkiheimon ikävimpiin askareisiin. Nikki johdattaa olennon pois heimon luota vähän ennen vaikutuksen päättymistä ja käskee sen jatkaa kulkuaan. Laiston vaikeusaste on Karisma-pohjainen.
Amfibisuus (Po)
Vaikka nikit ovat vedeneläjiä, ne pysyvät hengissä myös maalla.
Vedessähengitys (Lo)
Nikki voi käyttää kerran päivässä vedessähengitystä, joka vastaa samannimistä loitsua (langettajataso 12). Tätä vaikutusta käytetään useimmiten lumottuihin olentoihin.
Eläinystävyys (Po)
Tämä kyky toimii muutoin kuten druidin eläinystävyys-luokkaominaisuus, mutta nikki saa testiinsä rotuhyvitystä +6.
Taidot
Nikki saa rotuhyvitystä +8 kaikkiin Uinti-testeihin, joilla se yrittää suorittaa jonkin erikoistoiminnon tai selviytyä vaaroista. Se voi aina valita Uinti-testissä 10:n, silloinkin, kun sitä häiritään tai uhataan. Se voi käyttää uidessaan myös juoksemistoimintoa, kunhan se ui suorassa linjassa.
*Nikki saa rotuhyvitystä +5 Piiloutuminen-testeihin vedessä.
Piksi
1n6 (3 kp) | |
16 (+1 koko, +4 Ket, +1 kehopanssari), kosketus 15, valmistautumaton 12 | |
Lyhytmiekka +5 lähitaistelu (1n42/1920) tai pitkäjousi +5 kantama (1n62/×3) | |
Lyhytmiekka +5 lähitaistelu (1n42/1920) tai pitkäjousi +5 kantama (1n62)/×3 | |
5 j/5 j | |
| |
Aikeen aavistus +6, Etsintä +9, Havainnointi +10, Hämäys +7, Kahlekuninkuus +8, Keskittyminen +4, Kuuntelu +10, Piiloutuminen +8, Ratsastus +8, Äänetön liike +8 | |
Lauhkeat metsät | |
Joukko (24), yhdyskunta (611) tai heimo (2080) | |
4 (tanssitaudin osaajat 5) | |
Ei kolikoita; kalleudet 50 %; esineet 50 % | |
Aina neutraali hyvä | |
23 KN (Pieni) | |
+4 (tanssitaudin osaajat +6) |
Piksit suosivat kirkkaanvärisiä vaatteita. Niillä on usein lakki ja teräväkärkiset kippurakengät.
Ne ovat noin 2½ jalkaa pitkiä ja painavat noin 30 naulaa.
Piksit puhuvat salonkieltä ja yhteiskieltä. Jotkut osaavat muitakin kieliä.
Taistelu
Piksit ovat tavallisesti huoletonta väkeä, mutta rauhanhäiritsijöiden ja pahojen olentojen kimppuun ne käyvät kuin vimmatut. Ne yrittävät ajaa vihollisen pakosalle hyödyntäen taitavasti näkymättömyyttään ja muita kykyjään.
Väkevä näkymättömyys (Yl)
Piksi pysyy näkymättömänä hyökätessäänkin. Tämä kyky on jatkuvatoiminen, mutta piksi voi tukahduttaa sen tai ottaa sen taas käyttöön ilmaistoimintona.
Loitsunomaiset kyvyt
1/päivä ajatusten paljastus (VA 15), hyvyyden paljastus, kaaoksen paljastus, lain paljastus, pahuuden paljastus, pysyvä kuvajainen (VA 19; vain näkö- ja kuuloaistimuksia), taikuuden rauetus, takerrutus (VA 14), tanssivat valot, vähäinen sekavoitus (VA 14). Langettajataso 8. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.
Joka kymmenes piksi voi käyttää kerran päivässä tanssitautia (langettajataso 8).
Erikoisnuolet (Po)
Piksit käyttävät toisinaan nuolia, jotka eivät tuota vaurioita mutta voivat nukuttaa uhrin tai viedä siltä muistin.
Muistinmenetys
Kun olentoon osuu tällainen nuoli, sen on onnistuttava Tahto-laistossa (VA 15) tai se menettää muistinsa. Laiston vaikeusaste on Karisma-pohjainen ja sisältää +2:n rotuhyvityksen. Loitsittu säilyttää taitonsa, kielensä ja luokkakykynsä mutta unohtaa kaiken muun siihen asti, kun häneen langetetaan terveytys-loitsu tai hänen muistinsa palautetaan rajatulla toivomuksella, toivomuksella tai ihmeellä.
Nukutus
Kun olentoon osuu tällainen nuoli, sen on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 15) tai se käyttäytyy niin kuin siihen olisi langetettu nukutus-loitsu. Se altistuu vaikutukselle riippumatta siitä, mikä sen kestonoppamäärä on. Laiston vaikeusaste on Karisma-pohjainen ja sisältää rotuhyvitystä +2.
Piksit hahmoina
Piksihahmo vaihtaa yhden luonnonhaltijakestonoppansa ensimmäiseen luokkatasoonsa.
Piksihahmoilla on seuraavat rotupiirteet.
-
4 Voimakkuus, +8 Ketteryys, +6 Älykkyys, +4 Viisaus, +6 Karisma.
-
Pieni koko. Hyvitystä +1 panssariluokkaan, hyvitystä +1 hyökkäysheittoihin, hyvitystä +4 Piiloutuminen-testeihin, sakkoa 4 painitesteihin, nosto- ja kantokyvyt ¾ Keskikokoisten hahmojen vastaavista kyvyistä.
-
Piksin perusnopeus maalla on 20 jalkaa. Sillä on myös 60 jalan lentonopeus (hyvä).
-
Taidot: Piksi saa rotuhyvitystä +2
Etsintä-, Havainnointi- ja Kuuntelu-testeihinsä. -
Rotuvaltit: Piksi saa Asetaituruuden ja Väistelyn lisävaltteina.
-
Erikoishyökkäykset (ks. yllä): Loitsunomaiset kyvyt.
-
Erikoisominaisuudet (ks. yllä): Vauriovähennys 10/kylmärauta, väkevä näkymättömyys, loitsunsieto yhtä kuin 15 + luokkataso.
-
Automaattiset kielet: Yhteiskieli, salonkieli. Lisäkielet: Haltiakieli, maahiskieli, puolituiskieli.
-
Suosikkiluokka: Taikuri.
-
Tasolisä +4 (+6, jos piksi osaa käyttää tanssitautia).
The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.