Formiaani |
| |||
1n8+1 (5 kp) | 4n8+8 (26 kp) | 6n8+12 (39 kp) | |
40 j (8 ruutua) | 40 j (8 ruutua) | 40 j (8 ruutua) | |
17 (+1 koko, +2 Ket, +4 kehopanssari), kosketus 13, valmistautumaton 15 | 18 (+3 Ket, +5 kehopanssari), kosketus 13, valmistautumaton 15 | 19 (+3 Ket, +6 kehopanssari), kosketus 13, valmistautumaton 16 | |
Pistin +7 lähitaistelu (2n4+3 plus myrkky) ja 2 kynnet +5 lähitaistelu (1n6+1) ja puraisu +5 lähitaistelu (1n4+1) | Pistin +10 lähitaistelu (2n4+4 plus myrkky) ja 2 kynnet +8 lähitaistelu (1n6+2) | ||
5 j/5 j | 5 j/5 j | 5 j/5 j | |
| |||
Vaikeiden haavojen hoito, parviäly, immuunius myrkyille, kivetykselle ja kylmyydelle, ehjäksiteko, sähkönkestävyys 10, tulenkestävyys 10 ja äänenkestävyys 10 | Parviäly, immuunius myrkyille, kivetykselle ja kylmyydelle, sähkönkestävyys 10, tulenkestävyys 10 ja äänenkestävyys 10, loitsunsieto 18 | Parviäly, immuunius myrkyille, kivetykselle ja kylmyydelle, sähkönkestävyys 10, tulenkestävyys 10 ja äänenkestävyys 10, loitsunsieto 21, ajatuksensiirto 100 j | |
Etsintä +2, Havainnointi +4, Kiipeily +10, Kuuntelu +4, Käsityöläisyys (valitse yksi) +5, Piiloutuminen +6 | Akrobatia +12, Kiipeily +10, Kuuntelu +8, Loikkaus +14, Piiloutuminen +10, Äänetön liike +10, (+3 jälkiä seurattaessa) | Aikeen aavistus +12, Diplomatia +6, Eränkäynti +3 (jälkiä seurattaessa +5), Etsintä +9, Havainnointi +12, Kiipeily +13, Kovistelu +13, Kuuntelu +12, Piiloutuminen +12, Äänetön liike +12 | |
Taitoon keskittyminen (Käsityöläisyys [valittu taito]) | |||
Hengenlaadultaan lainkuuliainen sfääri | Hengenlaadultaan lainkuuliainen sfääri | Hengenlaadultaan lainkuuliainen sfääri | |
Joukko (24) tai työkunta (718) | Erakko, joukko (24) tai partio (611) | Erakko (1 plus 1 hallittu olento) tai värväysryhmä (24 plus 1 hallittu olento per ryhmän jäsen) | |
½ | 3 | 7 | |
Ei ole | Ei ole | ||
23 KN (Keskikokoinen) | 58 KN (Keskikokoinen); 912 KN (Iso) | 79 KN (Keskikokoinen); 1012 KN (Iso) | |
| | |
Formiaani muistuttaa muurahaisen ja kentaurin ristisiitosta. Kaikilla formiaaneilla on suojaava punaruskea selkäkilpi, mutta muuten niiden koko ja ulkomuoto vaihtelee alalajista toiseen.
Taistelu
Formiaanit käyttäytyvät yleensä hyökkäävästi ja yrittävät alistaa kaikki kohtaamansa olennot. Jos niillä on pieninkin epäilys, että niiden pesäkaupunki tai kuningatar on uhattuna, ne iskevät välittömästi ja taistelevat kuolemaan asti. Lisäksi kaikki formiaanit hyökkäävät oitis ylempänsä käskystä.
Parviäly (Po)
Kaikki formiaanit 50 virstan säteellä kuningattarestaan ovat jatkuvassa viestintäyhteydessä toisiinsa. Jos yksikin niistä havaitsee vaaran, kaikki tietävät siitä heti. Jos yksikin formiaaniryhmästä ei ole valmistautumaton, kukaan ryhmän jäsenistä ei ole. Kukaan ryhmän jäsenistä ei ole koukattuna, ellei kaikkia ole koukattu.
Työläinen
Työläiset eivät osaa puhua, mutta ne voivat välittää viestejä (esimerkiksi varoittaa vaarasta) liikehtimällä. Parviäly mahdollistaa silti sujuvan tiedonkulun, joskin alhainen älykkyys asettaa rajoituksia viestien monimutkaisuudelle.
Työläinen on noin 3 jalkaa pitkä ja edestä noin 2½ jalan korkuinen. Se painaa noin 60 naulaa. Sen kourat eivät sovellu työkalujen käsittelyyn.
Taistelu
Formiaanityöläinen taistelee vain puolustaakseen pesäkaupunkiaan. Se hyökkää puremalla leuoillaan.
Formiaanityöläisen kehoaseet, kuten myös muut sen mahdollisesti käyttelemät aseet, katsotaan hengenlaadultaan lainkuuliaisiksi, kun selvitetään niiden kykyä sivuuttaa vauriovähennys.
Vaikeiden haavojen hoito (Lo)
Kahdeksan työläistä voi parantaa yhteisvoimin jonkin olennon haavoja niin kuin ne olisivat langettaneet siihen yhden vaikeiden haavojen hoito
Ehjäksiteko (Lo)
Kolme työläistä voi korjata yhteisvoimin jonkin esineen niin kuin ne olisivat langettaneet siihen yhden ehjäksiteko-loitsun (langettajataso 7). Tämä on täyskierrostoiminto kaikille kolmelle työläiselle.
Soturi
Soturit lähettävät parviälyn välityksellä taistelusuunnitelmia toisilleen ja ilmoituksia päälliköilleen. Ne eivät osaa viestiä muulla tavoin.
Soturi on noin 5 jalkaa pitkä ja edestä noin 4½ jalan korkuinen. Se painaa noin 180 naulaa.
Taistelu
Soturit ovat ilkeitä vastustajia, sillä ne käyttävät yhtä aikaa kynsiään, leukojaan ja myrkkypistintään. Ne hyökkäävät parviälyn ansiosta järjestelmällisesti ja erittäin tehokkaasti.
Formiaanisoturin kehoaseet, kuten myös muut sen mahdollisesti käyttelemät aseet, katsotaan hengenlaadultaan lainkuuliaisiksi, kun selvitetään niiden kykyä sivuuttaa vauriovähennys.
Myrkky (Po)
Haava, Sitkeys VA 14, ensi- ja jälkivauriot 1n6 Vma. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.
Piiskuri
Piiskurit viestivät vain ajatuksen voimalla ja saavat elinvoimaa hallitsemistaan olennoista.
Piiskuri on jokseenkin samankokoinen kuin soturi.
Taistelu
Piiskurit antavat hallitsemiensa orjien taistella puolestaan, jos suinkin mahdollista. Tarvittaessa ne pystyvät kuitenkin puolustautumaan kynsillään ja myrkkypistimellään.
Formiaanipiiskurin kehoaseet, kuten myös muut sen mahdollisesti käyttelemät aseet, katsotaan hengenlaadultaan lainkuuliaisiksi, kun selvitetään niiden kykyä sivuuttaa vauriovähennys.
Ylivalta hirviöön (Yl)
Piiskuri voi käyttää ylivalta hirviöön
Hallittu olento (Po)
Piiskureita ei koskaan tavata yksin. Piiskurin seurassa on aina yksi sen hallitsema olento, joka ei ole formiaani (valitse tai arvo mikä tahansa olento, jonka HL on 4).
Myrkky (Po)
Haava, Sitkeys VA 15, ensi- ja jälkivauriot 1n6 Vma. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.
Marsalkka
Marsalkat ovat formiaaniyhteiskunnan aatelia. Ne ovat paljon selvemmin yksilöitä kuin alempansa, ja niillä on tavoitteita, toiveita ja itsenäisiä ajatuksia.
Marsalkka on noin 7 jalkaa pitkä ja edestä noin 5½ jalan korkuinen. Se painaa noin 1 500 naulaa. Se osaa käyttää kynsiään yhtä tarkkaan työskentelyyn kuin ihminen käsiään. Marsalkoilla on asemansa merkkinä pronssiset kypärät (mitä koristellumpi kypärä, sen korkea-arvoisemmasta marsalkasta on kyse).
Marsalkat puhuvat formiaanikieltä ja yhteiskieltä.
Taistelu
Marsalkan kynnet ovat käsien kaltaiset, minkä vuoksi niistä ei ole apua taistelussa.
Marsalkka suorittaa toisinaan kantamahyökkäyksiä heittokeihäällä, johon on sivelty olennon oman pistimen myrkkyä.
Marsalkka on älykäs taistelija, joka auttaa alaisiaan (jos niitä on läsnä) ja antaa niille käskyjä parviälyn välityksellä. Jos kuitenkin taistelussa on mukana kaoottisia olentoja, marsalkka unohtaa kaiken muun ja yrittää tuhota ne.
Formiaanimarsalkan kehoaseet, kuten myös muut sen mahdollisesti käyttelemät aseet, katsotaan hengenlaadultaan lainkuuliaisiksi, kun selvitetään niiden kykyä sivuuttaa vauriovähennys.
Myrkky (Po)
Haava, Sitkeys VA 20, ensi- ja jälkivauriot 2n6 Ket. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.
Loitsunomaiset kyvyt
Aina halutessaan ajatusten paljastus (VA 15), hirviön lumous (VA 17), kaaoksen paljastus, selväkuulo/selvänäkö, taikapiiri kaaosta vastaan, väkevä kaukosiirto; 1/päivä esivallan viha (VA 17), mahtikäsky (VA 20). Langettajataso 12. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.
Kuningatar
Formiaanikuningatar ei pysty liikkumaan, mutta ajatuksensiirtokykynsä ansiosta se voi lähettää käskyjä kaikille kyvyn kantamalla oleville formiaaneille ja vastaanottaa niiden ilmoituksia.
Kuningatar on noin 10 jalan pituinen ja arviolta 4 jalan korkuinen ja painaa noin 3 500 naulaa.
Kuningatar puhuu formiaanikieltä ja yhteiskieltä, mutta se voi viestiä ajatuksen voimalla minkä tahansa olennon kanssa.
Taistelu
Kuningatar ei taistele. Se on liikuntakyvytön jos sen pitää siirtyä jonnekin, joukko työläisiä ja marsalkkoja (tai piiskureiden hallitsemia orjia) raahaa sen valtavan ruhon haluttuun paikkaan. Tämä on kuitenkin hyvin harvinaista, sillä yleensä kuningatar pysyttelee tarkoin vartioidussa asuinkammiossaan.
Vaikka kuningatar ei kykene ruumiillisesti mihinkään, se voi puolustautua tehokkaasti loitsujensa ja loitsunomaisten kykyjensä avulla. Se voi suojella niillä myös pesäkaupunkiaan.
Loitsut
Kuningatar langettaa oppiloitsuja kuten 17. tason taikuri.
Tyypillisesti osatut taikurinloitsut
(6/8/7/7/7/7/6/6/4, laiston perus-VA 15 + loitsun taso)
0 happoroiske, huumaus, loihtomerkki, maaginkäsi, sieto, taianluku, taikuuden paljastus, uuvuttava kosketus, valo; 1. kieltenymmärrys, kilpi, maaginhaarniska, taikavasama, tunnistus; 2. energiankestävyys, hypnoosikuvio, korventava säde, näkymättömyys, suoja nuolilta; 3. hidastus, paljastussuoja, sankaruus, taikuuden rauetus; 4. kaukotarkkailu, kaukotarkkailun paljastus, mustat lonkerot, sekavoitus; 5. karkotus, kaukosiirto, kylmyyskeila, voimaseinämä; 6. ies/täyttämys, luoksepääsemättömyys, taianerittely; 7. hirviön esiinloihdinta VII, ilmestys, nääntymyksen aallot; 8. elonsalpaus, kirjoseinämä.
Loitsunomaiset kyvyt
Aina halutessaan ajatusten paljastus, esivallan kilpi (VA 23), esivallan viha (VA 19), hirviön lumous (VA 19), hirviön seisautus (VA 20), kaaoksen paljastus, mahtikäsky (VA 22), näentä, selväkuulo/selvänäkö, taikapiiri kaaosta vastaan, tosinäkö, tunteiden tasoitus (VA 17). Langettajataso 17. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.
Ajatuksensiirto (Yl)
Kuningatar voi viestiä ajatuksen voimalla kenen tahansa 50 virstan säteellä olevan älyllisen olennon kanssa, kunhan se on tietoinen kyseisestä olennosta.
The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.