Elementaali |
Elementaalit ovat olevaisuuden peruselementtien ilmentymiä.
Taistelu
Eri elementaalilajeilla on erilaisia taistelukykyjä ja
Ilmaelementaali
| Ilmaelementaali, Pieni | Ilmaelementaali, Keskikokoinen | Ilmaelementaali, Iso |
2n8 (9 kp) | 4n8+8 (26 kp) | 8n8+24 (60 kp) | |
Lento 100 j (täydellinen) (20 ruutua) | Lento 100 j (täydellinen) (20 ruutua) | Lento 100 j (täydellinen) (20 ruutua) | |
17 (+1 koko, +3 Ket, +3 kehopanssari), | 18 (+5 Ket, +3 kehopanssari), | | |
5 j/5 j | 5 j/5 j | 10 j/10 j | |
Vauriovähennys 5/, pimeänäkö 60 j, elementaalin tyyppipiirteet | |||
AsetaituruusL, Hyökkäys ohilennosta, Nopea aloiteL, Väistely | AsetaituruusL, Hyökkäys ohilennosta, Nopea aloiteL, Taistelurefleksit, Väistely | ||
Erakko | Erakko | Erakko | |
1 | 3 | 5 | |
Ei ole | Ei ole | Ei ole | |
Yleensä neutraali | Yleensä neutraali | Yleensä neutraali | |
3 KN (Pieni) | 57 KN (Keskikokoinen) | 915 KN (Iso) | |
| | |
Ilmaelementaalit osaavat tuulenkieltä mutta puhuvat harvoin.
Taistelu
Ilmaelementaalit ovat nopeutensa ansiosta tehokkaita laajoillakin taistelukentillä ja suurissa ilmataisteluissa.
Ilmanherruus (Po)
Lentävät olennot saavat sakkoa 1 hyökkäys- ja vaurioheittoihinsa ilmaelementaalia vastaan.
Tuulenpyörre (Yl)
Ilmaelementaali voi muuttua kerran 10 minuutissa tuulenpyörteeksi ja pysyä siinä hahmossa enintään 1 kierroksen jokaista kahta kestonoppaansa kohden. Kun se on tuulenpyörteenä, se voi liikkua niin ilmassa kuin pintojakin pitkin lentonopeudellaan.
Tuulenpyörre on tyvestä 5 jalan ja huipulta enintään 30 jalan levyinen, ja suurimmilla elementaaleilla pyörteen korkeus voi olla jopa 60 jalkaa. Elementaali voi säädellä pyörteen korkeutta, mutta sen on oltava aina vähintään 10 jalkaa.
Tuulenpyörteenä liikkuva elementaali ei altistu vapaahyökkäyksille, vaikka se liikkuisi jonkin toisen olennon miehittämään tilaan. Olennot voivat tempautua tuulenpyörteeseen, jos ne koskettavat pyörrettä tai liikkuvat sen alueelle tai jos elementaali liikkuu niiden tilaan tai sen läpi.
Olento voi altistua tuulenpyörteelle vain kerran kierrosta kohden, vaikka se joutuisikin pyörteen kanssa kosketuksiin useammin kuin kerran kierroksen aikana.
Tuulenpyörteen kanssa kosketuksiin päätyvä olento, joka on vähintään yhtä kokoluokkaa pienempi kuin elementaali, saattaa kärsiä vaurioita ja kohota ilmaan. Kun olento päätyy kosketuksiin tuulenpyörteen kanssa, sen on onnistuttava Refleksi-laistossa tai se kärsii yllä olevassa taulukossa ilmoitetut vauriot. Tämän jälkeen olento suorittaa toisen Refleksi-laiston; jos se epäonnistuu, olento kohoaa ilmaan, joutuu pyörteen riepoteltavaksi ja kärsii taulukossa ilmoitetut vauriot automaattisesti joka kierroksella. Olento, jolla on lentonopeus, voi yrittää Refleksi-laistoa joka kierroksella paetakseen tuulenpyörteestä. Tällainen olento kärsii vaurioita kuten muutkin, mutta se voi poistua pyörteestä heti, kun jokin sen laistoista onnistuu. Tuulenpyörteen vaikutuksia vastaan heitettävän laiston vaikeusaste riippuu elementaalin koosta (ks. taulukko yllä). Laiston vaikeusaste on Voimakkuus-pohjainen.
Tuulenpyörteessä olevat olennot eivät voi liikkua muutoin kuin sinne, minne elementaali ne kuljettaa, tai paetakseen tuulenpyörteestä.
Tuulenpyörteessä olevat olennot voivat toimia muuten normaalisti, mutta jos ne haluavat langettaa loitsuja, niiden on onnistuttava Keskittyminen-testissä (VA 15 + loitsun taso). Tuulenpyörteessä olevat olennot saavat sakkoa 4 Ketteryyteensä ja 2 hyökkäysheittoihinsa. Tuulenpyörteessä voi olla kerrallaan niin monta olentoa kuin pyörteen tilavuus sallii.
Elementaali voi päästää pyörteessä kantamiaan olentoja pois milloin tahtoo, jolloin ne putoavat kyydistä sinne, missä pyörre on päästämishetkellä. Esiinloihdittu elementaali päästää vangitsemansa olennot aina pois ennen kuin palaa kotisfääriinsä.
Jos tuulenpyörteen tyvi koskettaa maata, se nostattaa kieppuvan pöly- ja hiekkapilven. Tämän pilven keskipisteenä on elementaali itse, ja pilven säde on puolet tuulenpyörteen korkeudesta. Pilvi rajoittaa näkyvyyden naapuriruutuihin, eikä pimeänäkö auta asiaa. Naapuriruuduissa olevilla olennoillakin on näkösuojaa, ja tätä kauempana olevat olennot ovat täydellisessä näkösuojassa.
Pilven alueella olijoiden on onnistuttava Keskittyminen-testissä (VA 15 + loitsun taso), jotta ne voisivat langettaa loitsuja.
Kun elementaali on tuulenpyörrehahmossaan, se ei voi suorittaa lähitaisteluhyökkäyksiä eikä uhkaa ympärillään olevaa aluetta.
Maaelementaali
| Maaelementaali, Pieni | Maaelementaali, Keskikokoinen | Maaelementaali, Iso |
2n8+2 (11 kp) | 4n8+12 (30 kp) | 8n8+32 (68 kp) | |
20 j (4 ruutua) | 20 j (4 ruutua) | 20 j (4 ruutua) | |
| 18 (1 Ket, +9 kehopanssari), kosketus 9, valmistautumaton 18 | | |
5 j/5 j | 5 j/5 j | 10 j/10 j | |
Vauriovähennys 5/, maanläpäisy, pimeänäkö 60 j, elementaalin tyyppipiirteet | |||
Erakko | Erakko | Erakko | |
1 | 3 | 5 | |
Ei ole | Ei ole | Ei ole | |
Yleensä neutraali | Yleensä neutraali | Yleensä neutraali | |
3 KN (Pieni) | 57 KN (Keskikokoinen) | 915 KN (Iso) | |
| | |
Kun maaelementaali loihditaan esiin Materian sfäärissä, se koostuu sellaisista maalajeista, kivilajeista, jalometalleista tai jalokivistä kuin loihtimispaikalla on tarjolla.
Maaelementaalit osaavat kamarankieltä mutta puhuvat harvoin.
Maaelementaalien koot | ||
---|---|---|
Elementaali | Korkeus | Paino |
Pieni | 4 j | 80 n |
Keskikokoinen | 8 j | 750 n |
Iso | 16 j | 6 000 n |
Valtava | 32 j | 48 000 n |
Suurelementaali | 36 j | 54 000 n |
Elementaalivanhin | 40 j | 60 000 n |
Taistelu
Maaelementaali on hidasliikkeinen mutta hellittämätön vihollinen. Se voi liikkua maan ja kiven läpi yhtä helposti ihminen kävelee maan pinnalla. Se ei kuitenkaan osaa uida, joten sen on kierrettävä vedet tai kuljettava niiden pohjaa pitkin. Vaikka se pystyykin kulkemaan vedenpohjassa, se ei tee niin mielellään.
Maanherruus (Po)
Maaelementaali saa hyvitystä +1 hyökkäys- ja vaurioheittoihinsa, jos sekä se että sen vihollinen koskettavat maata. Jos vihollinen on ilmassa tai vedessä, elementaali saa sakkoa 4 hyökkäys- ja vaurioheittoihinsa. (Näitä muuntimia ei ole laskettu mukaan tietolaatikkoon.)
Sysintä (Po)
Maaelementaali voi aloittaa puskemisen altistumatta vapaahyökkäykselle. Yllä Maanherruus-kohdassa mainitut taistelumuuntimet lasketaan myös elementaalin suorittamaan kilpailtuun Voimakkuus-testiin.
Maanläpäisy (Po)
Maaelementaali voi kulkea kiven, saven ja melkein minkä tahansa muun maatyypin (paitsi metallin) läpi yhtä helposti kuin kala ui vedessä. Kaivautuessaan se ei jätä jälkeensä tunneleita tai koloja, eikä se tuota värähtelyä tai anna muitakaan merkkejä läsnäolostaan. Jos alueelle, jolla on maan läpi liikkuva maaelementaali, langetetaan maansiirto-loitsu, elementaali sinkoutuu tulosuuntaansa 30 jalkaa, ja jos se ei onnistu Sitkeys-laistossa (VA 15), se lamaantuu 1 kierrokseksi.
Tulielementaali
| Tulielementaali, Pieni | Tulielementaali, Keskikokoinen | Tulielementaali, Iso |
2n8 (9 kp) | 4n8+8 (26 kp) | 8n8+24 (60 kp) | |
50 j (10 ruutua) | 50 j (10 ruutua) | 50 j (10 ruutua) | |
15 (+1 koko, +1 Ket, +3 kehopanssari), | 16 (+3 Ket, +3 kehopanssari), kosketus 13, valmistautumaton 13 | | |
| 5 j/5 j | 5 j/5 j | 10 j/10 j |
Pimeänäkö 60 j, elementaalin tyyppipiirteet, immuunius tulelle, haavoittuvuus kylmyydelle | Pimeänäkö 60 j, elementaalin tyyppipiirteet, immuunius tulelle, haavoittuvuus kylmyydelle | Vauriovähennys 5/, pimeänäkö 60 j, elementaalin tyyppipiirteet, immuunius tulelle, haavoittuvuus kylmyydelle | |
AsetaituruusL, Ketterä hyökkäys, Liikkuvuus, Nopea aloiteL, Väistely | |||
Erakko | Erakko | Erakko | |
1 | 3 | 5 | |
Ei ole | Ei ole | Ei ole | |
Yleensä neutraali | Yleensä neutraali | Yleensä neutraali | |
3 KN (Pieni) | 57 KN (Keskikokoinen) | 915 KN (Iso) | |
| | |
Tulielementaali ei voi liikkua veteen eikä mihinkään muuhunkaan palamattomaan nesteeseen. Vesi on tulielementaalille ylittämätön este, ellei se yletä astumaan tai hyppäämään vastarannalle.
Tulielementaalit osaavat palonkieltä mutta puhuvat harvoin.
Taistelu
Tulielementaali on raivokas vastustaja, joka käy vihollisensa kimppuun suoraviivaisesti ja armotta. Sen suurta huvia on polttaa tuhkaksi Materian sfäärin olentoja ja esineitä.
Liekit (Po)
Tulielementaalin iskuhyökkäys tuottaa ruhjontavaurioiden lisäksi tulivaurioita, jotka aiheutuvat elementaalin liekehtivästä ruumiista. Olennon, johon tulielementaali osuu iskuhyökkäyksellään, on onnistuttava Refleksi-laistossa tai se syttyy tuleen (ks. Tuleen syttyminen osiossa Ympäristön vaarat). Olento palaa 1n4 kierrosta. Laiston vaikeusaste riippuu elementaalin koosta (ks. taulukko yllä). Palava olento voi sammuttaa liekit liikkumistoimintona. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.
Olento, joka osuu tulielementaaliin kehoaseella tai aseettomalla hyökkäyksellä, kärsii tulivaurioita niin kuin siihen olisi osunut elementaalin hyökkäys ja syttyy tuleen, ellei se onnistu Refleksi-laistossa.
Vesielementaali
| Vesielementaali, Pieni | Vesielementaali, Keskikokoinen | Vesielementaali, Iso |
2n8+2 (11 kp) | 4n8+12 (30 kp) | 8n8+32 (68 kp) | |
20 j (4 ruutua), uinti 90 j | 20 j (4 ruutua), uinti 90 j | 20 j (4 ruutua), uinti 90 j | |
17 (+1 koko, +6 kehopanssari), kosketus 11, valmistautumaton 17 | 19 (+1 Ket, +8 kehopanssari), kosketus 11, valmistautumaton 18 | 20 (1 koko, +2 Ket, +9 kehopanssari), kosketus 11, valmistautumaton 18 | |
5 j/5 j | 5 j/5 j | 10 j/10 j | |
Vauriovähennys 5/, pimeänäkö 60 j, elementaalin tyyppipiirteet | |||
Erakko | Erakko | Erakko | |
1 | 3 | 5 | |
Ei ole | Ei ole | Ei ole | |
Yleensä neutraali | Yleensä neutraali | Yleensä neutraali | |
3 KN (Pieni) | 57 KN (Keskikokoinen) | 915 KN (Iso) | |
| | |
Vesielementaali voi liikkua enintään 180 jalan päähän vesialueesta, josta se on loihdittu esiin.
Vesielementaalit osaavat aallonkieltä mutta puhuvat harvoin.
Taistelu
Vesielementaali taistelee mieluimmin laajalla vesialueella, missä se voi kadota pinnan alle ja nousta äkkiä aaltona vihollistensa takaa.
Vedenherruus (Po)
Vesielementaali saa hyvitystä +1 hyökkäys- ja vaurioheittoihinsa, jos sekä se että sen vihollinen koskettavat vettä. Jos vihollinen koskettaa maata, elementaali saa sakkoa 4 hyökkäys- ja vaurioheittoihinsa. (Näitä muuntimia ei ole laskettu mukaan tietolaatikkoon.)
Vesielementaali voi olla vakava uhka aluksille. Se kaataa helposti kumoon pienen aluksen (enintään 5 jalkaa pituutta yhtä elementaalin kestonoppaa kohden) ja pysäyttää isompien alusten etenemisen (enintään 10 jalkaa pituutta kestonoppaa kohden). Tätä suuremmilta aluksilta (enintään 20 jalkaa pituutta/KN) se voi puolittaa etenemisnopeuden.
Sammutus (Po)
Vesielementaalin kosketus sammuttaa soihdut, nuotiot, suojaamattomat lyhdyt ja muut taikuudettomat avotulet, jotka ovat kooltaan enintään Isoja. Vesielementaali voi rauettaa koskettamansa taikatulet niin kuin se langettaisi niihin taikuuden rauetuksen (langettajataso on yhtä kuin elementaalin kestonoppamäärä).
Vesipyörre (Yl)
Jos vesielementaali on veden alla, se voi muuttua kerran 10 minuutissa vesipyörteeksi ja pysyä tässä hahmossa enintään 1 kierroksen jokaista kahta kestonoppaansa kohden. Kun elementaali on vesipyörrehahmossa, se voi liikkua vedessä tai vedenpohjaa myöten uintinopeudellaan. Vesipyörre on tyvestään 5 jalan levyinen ja huipultaan enintään 30 jalan levyinen, ja sen enimmäiskorkeus riippuu elementaalin koosta (ks. taulukko yllä). Elementaali voi säädellä pyörteen korkeutta, mutta sen on oltava aina vähintään 10 jalkaa.
Vesipyörteenä liikkuessaan elementaali ei altistu vapaahyökkäyksille, vaikka se liikkuisi jonkin toisen olennon miehittämään tilaan. Olento voi joutua vesipyörteen sisälle, jos se koskettaa pyörrettä tai liikkuu sen alueelle tai jos elementaali liikkuu olennon tilaan tai sen läpi.
Olento voi altistua vesipyörteelle vain kerran kierrosta kohden, vaikka se joutuisikin pyörteen kanssa kosketuksiin useammin kuin kerran kierroksen aikana.
Vesipyörteeseen joutuva olento, joka on vähintään yhtä kokoluokkaa pienempi kuin elementaali, voi kärsiä vaurioita (ks. taulukko yllä) ja kulkeutua pyörteen mukana muualle. Kun olento päätyy kosketuksiin vesipyörteen kanssa, sen on onnistuttava Refleksi-laistossa tai kärsittävä taulukossa ilmoitetut vauriot. Tämän jälkeen se suorittaa toisen Refleksi-laiston; jos tämä laisto epäonnistuu, olento joutuu pyörteen vangiksi ja kärsii vaurioita automaattisesti joka kierroksella. Vangiksi joutunut olento saa joka kierroksella uuden Refleksi-laiston vesipyörteestä paetakseen. Jos laisto onnistuu, olento kärsii normaalit vauriot mutta voi poistua pyörteestä. Vesipyörteen vaikutuksia vastaan heitettävän laiston vaikeusaste riippuu elementaalin koosta. Vaikeusaste on Voimakkuus-pohjainen.
Vesipyörteen vankeina olevat olennot eivät voi liikkua muuten kuin sinne, minne elementaali ne kuljettaa, tai paetakseen vesipyörteestä. Pyörteessä olevat olennot voivat toimia muutoin normaalisti, mutta jos ne haluavat langettaa loitsuja, niiden on onnistuttava Keskittyminen-testissä (VA 10 + loitsun taso). Pyörteessä olevat olennot saavat sakkoa 4 Ketteryyteensä ja 2 hyökkäysheittoihinsa. Vesipyörteen vankina voi olla kerrallaan niin monta olentoa kuin pyörteen tilavuus sallii.
Vesielementaali voi päästää pyörteessä kantamiaan olentoja pois milloin tahtoo, jolloin ne putoavat kyydistä sinne, missä pyörre on päästämishetkellä. Esiinloihdittu elementaali päästää vangitsemansa olennot aina pois ennen kuin palaa kotisfääriinsä.
Jos vesipyörteen tyvi koskettaa vedenpohjaa, se nostattaa kieppuvan mutapilven. Tämän pilven keskipisteenä on elementaali itse, ja sen säde on puolet vesipyörteen korkeudesta. Pilvi rajoittaa näkyvyyden naapuriruutuihin, eikä pimeänäkö auta asiaa. Naapuriruuduissa olevilla olennoillakin on näkösuojaa, ja tätä kauempana olevat olennot ovat täydellisessä näkösuojassa.
Pilven alueella olijoiden on onnistuttava Keskittyminen-testissä (VA 15 + loitsun taso), jotta ne voisivat langettaa loitsuja.
Vesipyörrehahmossa oleva elementaali ei voi suorittaa lähitaisteluhyökkäyksiä eikä uhkaa ympärillään olevaa aluetta.
Taidot
Vesielementaali saa rotuhyvitystä +8 kaikkiin Uinti-testeihin, joiden avulla se yrittää suorittaa jonkin erikoistoiminnon tai selviytyä vaaroista. Se voi aina valita Uinti-testissä 10:n, silloinkin, kun sitä häiritään tai uhataan. Se voi käyttää uidessaan myös juoksemistoimintoa, kunhan se ui suorassa linjassa.
The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.