Arkontti |
Arkontit ovat maanylisiä olentoja, jotka ovat kotoisin jostakin hengenlaadultaan lainkuuliais-hyvästä sfääristä.
Arkontit puhuvat maanyliskieltä, pätsinkieltä ja lohikäärmekieltä, joskin ne voivat viestiä kielten lahja
Taistelu
Arkontit haluavat kohdata vihollisensa useimmiten silmästä silmään, mutta jos vihollinen on liian vahva, ne tasoittavat tilannetta parhaansa mukaan (yleensä vetäytymällä aina hyökkäystensä jälkeen kauemmas tai iskemällä etäältä taikakeinoin ennen kuin käyvät lähitaisteluun).
Arkonttien tyyppipiirteet
Arkonteilla on seuraavat tyyppipiirteet (ellei olennon kuvauksessa toisin mainita):
-
Pimeänäkö 60 jalkaan asti ja hämäränäkö.
-
Uhkaava aura (Yl): Taistelevaa tai suuttunutta arkonttia ympäröi oikeamielisen vihan aura. Kaikkien arkontille vihamielisten olentojen 20 jalan säteellä arkontista on onnistuttava Tahto-laistossa välttääkseen auran vaikutukset. Laiston vaikeusaste riippuu arkonttilajista, se on Karisma-pohjainen, ja siihen lasketaan rotuhyvitystä +2. Laistossa epäonnistuneet saavat sakkoa 2 hyökkäysheittoihinsa, panssariluokkaansa ja laistoihinsa 24 tunniksi tai kunnes onnistuvat osumaan auran luoneeseen arkonttiin. Vaikutuksen laistanut tai kumonnut olento on immuuni kyseisen arkontin luomalle auralle seuraavat 24 tuntia.
-
Immuunius kivetykselle ja sähkölle.
-
Rotuhyvitystä +4 laistoihin myrkkyjä vastaan.
-
Taikapiiri pahuutta vastaan (Yl): Arkonttia ympäröi aina taikapiiri pahuutta vastaan
-vaikutus (langettajataso on sama kuin arkontin kestonoppamäärä). (Taikapiirin puolustuksellisia hyötyjä ei mainita arkontin tietolaatikossa.) -
Kaukosiirto (Yl): Arkontit voivat käyttää aina halutessaan väkevää kaukosiirtoa kuten samannimistä loitsua (langettajataso 14), joskin arkontti voi siirtää vain itsensä ja enintään 50 naulan painosta esineitä.
-
Kielten lahja (Yl): Arkontit osaavat puhua kaikkien kielellisten olentojen kanssa niin kuin ne käyttäisivät kielten lahja
-loitsua (langettajataso 14). Tämä kyky on aina voimassa.
Lyhtyarkontti
Pieni vierasolio (arkontti, hyvä, lainkuuliainen, sfäärinulkoinen) | |
1n8 (4 kp) | |
Lento 60 j (täydellinen) (12 ruutua) | |
15 (+1 koko, +4 kehopanssari), kosketus 11, valmistautumaton 15 | |
5 j/5 j | |
Immuunius kivetykselle ja sähkölle, kaukosiirto, kielten lahja, pimeänäkö 60 j, taikapiiri pahuutta vastaan, uhkaava aura, vauriovähennys 10/paha ja taika | |
Aikeen aavistus +4, Diplomatia +4, Havainnointi +4, Keskittyminen +4, Kuuntelu +4, Tietämys (sfäärit) +2 | |
Hengenlaadultaan lainkuuliais-hyvä sfääri | |
Erakko, pari tai partio (35) | |
2 | |
Ei ole | |
Aina lainkuuliais-hyvä | |
24 KN (Pieni) | |
|
Lyhtyarkontti näyttää leijuvalta valopallolta, jonka kirkkaus vastaa osapuilleen soihtua. Se sammuu vain tuhoutuessaan, joskin se voi yrittää kätkeä valonsa.
Taistelu
Lyhtyarkontilla ei ole juuri syytä tulla lähitaisteluetäisyydelle. Yleensä se leijailee juuri niin lähelle, että vihollinen on sen uhkaavan auran alueella, ja ampuu sitten valonsäteitään. Lyhtyarkontti keskittyy mieluiten yhteen viholliseen kerrallaan, jotta vihollismäärä hupenisi mahdollisimman nopeasti.
Uhkaava aura (Yl)
Tahto VA 12 mitätöi.
Valonsäde (Po)
Lyhtyarkontin valonsäteiden kantama on 30 jalkaa. Tämä hyökkäys sivuuttaa kaikentyyppiset vauriovähennykset.
Loitsunomaiset kyvyt
Aina halutessaan avitus, ikiliekki, pahuuden paljastus. Langettajataso 3.
Pasuuna-arkontti
Keskikokoinen vierasolio (arkontti, hyvä, lainkuuliainen, sfäärinulkoinen) | |
12n8+72 (126 kp) | |
27 (+3 Ket, +14 kehopanssari), kosketus 13, valmistautumaton 24 | |
Kahden käden miekka +4, +21 lähitaistelu (2n6+11/1920) | |
Kahden käden miekka +4, +21/+16/+11 lähitaistelu (2n6+11/1920) | |
5 j/5 j | |
Immuunius kivetykselle ja sähkölle, kaukosiirto, kielten lahja, loitsunsieto 29, pimeänäkö 60 j, taikapiiri pahuutta vastaan, uhkaava aura, vauriovähennys 10/paha | |
Aikeen aavistus +18, Diplomatia +20, Eläintenkäsittely +18, Esiintyminen (puhallinsoittimet) +18, Havainnointi +18, Kahlekuninkuus +18, Keskittyminen +21, Kuuntelu +18, Köydenkäyttö +3 (toista sidottaessa +5), Ratsastus +20, Tietämys (valitse yksi) +18, Äänetön liike +18 | |
Niittäminen, Nopea aloite, Sokkotaistelu, Taistelurefleksit, Väkihyökkäys | |
Hengenlaadultaan lainkuuliais-hyvä sfääri | |
Erakko, pari tai partio (35) | |
14 | |
Ei kolikoita; kaksi kertaa kalleudet; vakioesineet | |
Aina lainkuuliais-hyvä | |
1318 KN (Keskikokoinen); 1936 KN (Iso) | |
+8 |
Kaikilla pasuuna-arkonteilla on noin 6 jalan pituinen hohteleva hopeapasuuna.
Taistelu
Pasuuna-arkontti ei yleensä alennu lähitaisteluun vaan tuhoaa vihollisensa nopeasti loitsuillaan ja palaa sitten täyttämään velvollisuuksiaan. Jos taistelu pitkittyy, se puhaltaa ensin pasuunaansa ja käy sitten armotta kimppuun.
Pasuuna-arkontin kehoaseet, kuten myös muut sen mahdollisesti käyttelemät aseet, katsotaan hengenlaadultaan hyviksi ja lainkuuliaisiksi, kun selvitetään niiden kykyä sivuuttaa vauriovähennys.
Loitsunomaiset kyvyt
Aina halutessaan ikiliekki, pahuuden paljastus, sanoma. Langettajataso 12.
Uhkaava aura (Yl)
Tahto VA 21 mitätöi.
Loitsut
Pasuuna-arkontti voi langettaa jumalloitsuja kuten 14. tason pappi. Pasuuna-arkontilla on valittuina kaksi seuraavista valtapiireistä: Hyvyys, Hävitys, Ilma, Laki ja Sota (ja lisäksi mahdolliset jumaluudelta saadut valtapiirit). Laistojen vaikeusasteet ovat Viisaus-pohjaisia.
Tyypillisesti alustettuina olevat papinloitsut
(6/7/7/6/5/4/4/3; VA 17 + loitsutaso)
0 ruoan ja veden puhdistus, sieto (2), taianluku, taikuuden paljastus, valo; 1. jumalsuosio (2), siunaus (2), suoja kaaokselta*, turva, uskonkilpi; 2. avitus*, häränvoima (2), pyhitys, pöllönviisaus (2), vähäinen kunnonpalautus; 3. näkyväksiteko, päivänvalo, suoja energialta (2), taikapiiri kaaosta vastaan*, taikasotisopa; 4. immuunius loitsulle, jumalvoima, karkotus, myrkyn mitätöinti, pyhä hävitysisku*; 5. kuolleista nostatus, pahuuden rauetus*, ryhmittäinen lievien haavojen hoito, sfäärinvaihto; 6. epäkuolema kuolemaksi, häätökäsky, miekkamuuri*, terveytys; 7. mahtikäsky*, pyhä sana, ryhmittäinen vaikeiden haavojen hoito.
*Valtapiiriloitsu. Valtapiirit: Hyvyys ja Laki.
Pasuuna (Yl)
Pasuuna-arkontin pasuuna tuottaa joko kristallinkirkasta ja huikaisevan kaunista musiikkia tai jos arkontti niin tahtoo jähmettää kuulijat pyhänkammosta. Kaikkien olentojen (paitsi arkonttien), jotka ovat 100 jalan säteellä raikuvasta pasuunasta, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 19) tai ne jähmettyvät 1n4 kierrokseksi. Laiston vaikeusaste on Karisma-pohjainen. Arkontti voi myös käskeä ilmaistoimintona pasuunaansa muuttumaan kahden käden miekka +4:ksi.
Jos arkontin pasuuna varastetaan, se muuttuu arvottomaksi metallimöhkäleeksi, kunnes se palaa omistajansa haltuun. Kiinni jäänyttä varasta odottaa kova kohtalo.
Vahtiarkontti
Vahtiarkontti näyttää lihaksikkaalta ihmiseltä, jolla on koiran pää.
Taistelu
Vahtiarkontti hyökkää mieluimmin kehoaseillaan mutta käyttää toisinaan myös kahden käden miekkaa.
Vahtiarkontin kehoaseet, kuten myös muut sen mahdollisesti käyttelemät aseet, katsotaan hengenlaadultaan hyviksi ja lainkuuliaisiksi, kun selvitetään niiden kykyä sivuuttaa vauriovähennys.
Loitsunomaiset kyvyt
Aina halutessaan avitus, ikiliekki, pahuuden paljastus, sanoma. Langettajataso 6.
Uhkaava aura (Yl)
Tahto VA 16 mitätöi.
Hahmonvaihto (Yl)
Vahtiarkontti voi muuntua miksi tahansa Pieneksi, Keskikokoiseksi tai Isoksi koiraeläimeksi. Koirahahmossaan vahtiarkontti menettää
Taidot
*Koirahahmossaan vahtiarkontti saa olosuhdehyvitystä +4 Eränkäynti- ja Piiloutuminen-testeihinsä.
Vahtiarkonttiurho
Vahtiarkonttiurho on oikeuden väkevä esitaistelija, joka on vannonut etsivänsä ja tuhoavansa pahuutta sen kaikissa muodoissa.
Taistelu
Vahtiarkonttiurho on mieltynyt aikojen saatossa aseeseensa. Se käyttää mieluummin kahden käden miekkaansa kuin puraisu- ja iskuhyökkäyksiään.
Loitsunomaiset kyvyt
Aina halutessaan avitus, ikiliekki, pahuuden paljastus, sanoma. Langettajataso 6.
Uhkaava aura (Yl)
Vahtiarkonttiurhon uhkaava aura
Isku vasten pahuutta (Yl)
Vahtiarkonttiurho voi yrittää kolme kertaa päivässä normaalia lähitaisteluhyökkäystä, johon lasketaan hyvitystä +3 ja joka tuottaa 11 pistettä ylimääräisiä vaurioita pahalle olennolle. Jos hyökkäys epäonnistuu, käyttökerta menee hukkaan. Jos hyökkäys osuu vahingossa olentoon, joka ei ole paha, se ei tuota ylimääräisiä vaurioita ja käyttökerta menee hukkaan.
Hahmonvaihto (Yl)
Vahtiarkonttiurho voi muuntua miksi tahansa Pieneksi, Keskikokoiseksi tai Isoksi koiraeläimeksi. Koirahahmossaan vahtiarkontti menettää
Taidot
*Koirahahmossaan vahtiarkonttiurho saa olosuhdehyvitystä +4 Eränkäynti- ja Piiloutuminen-testeihinsä.
Paladiininkyvyt
Paladiinin ratsu (varhaisaikuinen pronssilohikäärme), hyvyyden aura, jumalterveys, jumalturva, kättenpäällepaneminen (33 pistettä/päivä), pahuuden paljastus, rohkeuden aura, taudinkarkotus 2/viikko.
Tyypillisesti alustettuina olevat paladiininloitsut (2/2; laiston VA = 12 + loitsutaso)
1. jumalsuosio, suoja pahuudelta; 2. häränvoima, kotkanloisto.
Omaisuus
Ritarihaarniska +3, kahden käden kylmärautamiekka +2.
Vahtiarkonttiurhon ratsu
Moni vahtiarkonttiurho ystävystyy seikkailujensa myötä pronssilohikäärmeen kanssa, ja tästä lohikäärmeestä voi tulla arkontin ratsu. Ratsun ja sen maanylisen ystävän suhde on vielä läheisempi kuin tavallisen paladiinin ja hänen ratsunsa. Lohikäärme ja arkontti ovat luontaisia liittolaisia ja ystäviä, ovathan molemmat voimakkaita kosmisen oikeudenmukaisuuden puolustajia. Varhaisaikuinen pronssilohikäärmeratsu saa 2 ylimääräistä kestonoppaa, 4 pistettä Voimakkuuteensa, 4 ylimääräistä pistettä kehopanssariinsa, harjaantunut pelastautuminen
Vahtiarkontit hahmoina
Vahtiarkonttihahmoilla on seuraavat rotupiirteet.
-
+4 Voimakkuus, +2 Ruumiinkunto, +2 Viisaus, +2 Karisma.
-
Keskikokoinen.
-
Vahtiarkontin perusnopeus maalla on 40 jalkaa.
-
Rotukestonopat: Vahtiarkontilla on valmiiksi kuusi vierasoliotasoa, joista se saa kestonoppia 6n8, perushyökkäyshyvitystä +6 ja peruslaistohyvitykset Sitk +5, Ref +5 ja Tahto +5.
-
Rotutaidot: Vahtiarkontti saa vierasoliotasoistaan taitopisteitä 9 × (8 + Äly-muunnin). Sen luokkataidot ovat Aikeen aavistus, Eränkäynti, Havainnointi, Keskittyminen, Kuuntelu, Loikkaus, Piiloutuminen ja Äänetön liike.
-
Rotuvaltit: Vahtiarkontti saa vierasoliotasoistaan kolme valttia.
-
Arkonttien tyyppipiirteet: Pimeänäkö 60 j, hämäränäkö, uhkaava aura (Tahto VA 15 + hahmon Kar-muunnin), immuunius kivetykselle ja sähkölle, rotuhyvitystä +4 laistoihin myrkkyjä vastaan, taikapiiri pahuutta vastaan, kaukosiirto, kielten lahja.
-
Erikoishyökkäykset: Loitsunomaiset kyvyt.
-
Erikoisominaisuudet: Hahmonvaihto, loitsunsieto yhteensä 16 + luokkataso, vainu, vauriovähennys 10/paha.
-
Automaattiset kielet: Maanyliskieli. Lisäkielet: Lohikäärmekieli, pätsinkieli, yhteiskieli.
-
Suosikkiluokka: Samooja.
-
Tasolisä +5.
The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.