Alkupeto |
Alkupedot ovat tavallisten eläinten suurempia, sitkeämpiä ja pahansisuisempia muunnelmia. Niiden ulkomuoto on yleensä esihistoriallisen hurja tai suorastaan demoninen.
Alla on lueteltu yleisimmät alkupedot.
Alkuahma
5n8+23 (45 kp) | |
30 j (6 ruutua), kiipeäminen 10 j | |
| |
2 kynnet +8 lähitaistelu (1n6+6) ja puraisu +3 lähitaistelu (1n8+3) | |
10 j/5 j | |
Kylmät metsät | |
Erakko tai pari | |
4 | |
Ei ole | |
Aina neutraali | |
615 KN (Iso) | |
|
Alkuahmat kasvavat noin 12 jalan pituisiksi ja voivat painaa jopa 2 000 naulaa.
Taistelu
Alkuahmat hyökkäävät vihollistensa kimppuun mistään piittaamatta eivätkä pelkää yhtäkään olentoa.
Taisteluvimma (Po)
Alkuahma, joka kärsii vaurioita taistelussa, riehaantuu seuraavalla vuorollaan hurjaan taisteluvimmaan, jossa se puree ja kynsii silmittömästi, kunnes se tai sen vastustaja kuolee. Taisteluvimmainen alkuahma saa +4 Voimakkuuteensa, +4 Ruumiinkuntoonsa ja 2 panssariluokkaansa. Se ei voi lopettaa taisteluvimmaansa omasta tahdostaan.
Taidot
Alkuahma saa rotuhyvitystä +8 Kiipeily-testeihin ja voi aina valita Kiipeily-testeissään 10:n, vaikka sitä uhattaisiin tai häirittäisiin.
Alkuapina
5n8+13 (35 kp) | |
30 j (6 ruutua), kiipeäminen 15 j | |
| |
2 kynnet +8 lähitaistelu (1n6+6) ja puraisu +3 lähitaistelu (1n8+3) | |
10 j/10 j | |
Havainnointi +6, Kiipeily +14, Kuuntelu +5, Äänetön liike +4 | |
Lämpimät metsät | |
Erakko tai joukko (58) | |
3 | |
Ei ole | |
Aina neutraali | |
615 KN (Iso) | |
|
Alkuapina on noin 9 jalkaa pitkä ja painaa 8001 200 naulaa.
Taistelu
Alkuapinat käyvät kaikkien reviirilleen tulijoiden myös toisten alkuapinoiden kimppuun. Jos vihollisen haarniska torjuu alkuapinan hyökkäykset, se yrittää pakottaa vihollisen painiin ja sidontaan ja repii vihollista tämän ollessa maassa.
Kappaleiksi repiminen (Po)
Alkuapina, joka osuu molemmilla kynsihyökkäyksillään, iskee kiinni vihollisen ruumiiseen ja repii sen lihaa. Tämä hyökkäys tuottaa automaattisesti ylimääräiset 2n6+9 pistettä vaurioita.
Taidot
Alkuapinat saavat rotuhyvitystä +8 Kiipeily-testeihin ja voivat aina valita Kiipeily-testeissään 10:n, vaikka niitä uhattaisiin tai häirittäisiin.
Alkuhai
18n8+66 (147 kp) | |
Uinti 60 j (12 ruutua) | |
| |
15 j/10 j | |
Aseeseen keskittyminen (puraisu), Harjaantunut kehoasehyökkäys (puraisu), Kestokyky (4) | |
Kylmät vedet | |
Erakko tai parvi (25) | |
9 | |
Ei ole | |
Aina neutraali | |
1932 (Valtava); 3354 (Suunnaton) | |
|
Alkuhai hyökkää kaiken syömäkelpoiseksi uskomansa kimppuun. Se ei kaihda itseään suurempiakaan olentoja.
Tämä hirviömäinen kala voi kasvaa jopa 25 jalan pituiseksi ja yli 20 000 naulan painoiseksi.
Taistelu
Alkuhai puree vahvoilla leuoillaan ja nielaisee itseään pienempiä olentoja kertaheitolla.
Harjaantunut tarttuminen (Po)
Jotta alkuhai voisi käyttää tätä kykyä, sen on onnistuttava puraisuhyökkäyksessään. Tämän jälkeen se voi yrittää aloittaa painin ilmaistoimintona altistumatta vapaahyökkäykselle. Jos se voittaa painitestin, se saa painiotteen ja voi yrittää nielaista vihollisensa seuraavalla kierroksella.
Nielaisu (Po)
Alkuhai voi nielaista vähintään yhtä kokoluokkaa pienemmän vihollisensa, jonka kanssa se on painissa vuoronsa alussa, jos se voittaa painitestin. Nielaistu olento kärsii alkuhain mahassa joka kierroksella 2n6+6 pistettä ruhjontavaurioita ja lisäksi hain ruoansulatusnesteistä 1n8+4 pistettä happovaurioita. Nielaistu olento voi leikata tiensä ulos tuottamalla mahalle (PL 13) 25 pistettä vaurioita kevyellä viilto- tai pistoaseella. Kun olento on päässyt ulos, hain lihakset kuroutuvat sulkemaan aukon, joten seuraavan nielaistun vihollisen on leikattava oma pakotiensä.
Valtavan alkuhain mahaan mahtuu 2 Keskikokoista, 8 Pientä, 32 Hyvin pientä, 128 Taskukokoista tai 512 Minimaalista vihollista.
Tarkka vainu (Po)
Alkuhai vainuaa ympärillään olevat olennot 180 jalan säteellä ja vedessä olevan veren 1 virstan säteellä.
Taidot
Alkuhai saa rotuhyvitystä +8 kaikkiin Uinti-testeihin, joita se suorittaa selviytyäkseen jostakin poikkeustilanteesta tai vaarasta. Se voi aina valita Uinti-testissä 10:n, silloinkin, kun sitä häiritään tai uhataan.
Se voi käyttää uidessaan myös juoksemistoimintoa, kunhan se ui suorassa linjassa.
Alkukarhu
12n8+51 (105 kp) | |
40 j (8 ruutua) | |
| |
2 kynnet +19 lähitaistelu (2n4+10) ja puraisu +13 lähitaistelu (2n8+5) | |
10 j/5 j | |
Aseeseen keskittyminen (kynnet), Jaksavuus, Juoksu, Kestokyky, Valppaus | |
Kylmät metsät | |
Erakko tai pari | |
7 | |
Ei ole | |
Aina neutraali | |
1316 KN (Iso); 1736 KN (Valtava) | |
|
Alkukarhu on kaikkiruokainen eikä yleensä häiritse olentoja, jotka yrittävät vältellä sitä, mutta se puolustaa raivokkaasti saalistaan ja muita ravinnonlähteitään. Se repii siekailematta hajalle kaiken, mikä saattaa sisältää jotakin syömäkelpoista.
Tyypillinen alkukarhu on 12 jalan pituinen ja painaa noin 8 000 naulaa.
Taistelu
Alkukarhu viiltelee vihollista kynsillään.
Harjaantunut tarttuminen (Po)
Jota alkukarhu voisi käyttää tätä kykyä, sen on osuttava kynsihyökkäyksellään. Tämän jälkeen se voi yrittää aloittaa painin ilmaistoimintona altistumatta vapaahyökkäykselle.
Alkuleijona
8n8+24 (60 kp) | |
40 j (8 ruutua) | |
| |
2 kynnet +13 lähitaistelu (1n6+7) ja puraisu +7 lähitaistelu (1n8+3) | |
10 j/5 j | |
Havainnointi +7, Kuuntelu +7, Piiloutuminen +2*, Äänetön liike +5 | |
Aseeseen keskittyminen (kynnet), Juoksu, Valppaus | |
Lämpimät tasangot | |
Erakko, pari tai lauma (610) | |
5 | |
Ei ole | |
Aina neutraali | |
916 KN (Iso); 1724 KN (Valtava) | |
|
Alkuleijona on yhtä kärsivällinen metsästäjä kuin pienemmät serkkunsa, joskin se suosii suurempaa riistaa kuin ne.
Alkuleijona voi kasvaa 15 jalan pituiseksi ja 3 500 naulan painoiseksi.
Taistelu
Alkuleijona ryntää saalistaan kohti, syöksyy sen kimppuun ja kynsii ja puree. Se voi käyttää kimppuunsyöksyn yhteydessä sekä etu- että takaraajojensa kynsiä (raateluhyökkäykset se suorittaa takaraajoillaan). Jos saalisolento on sitä isompi, se loikkaa usein olennon niskaan.
Harjaantunut tarttuminen (Po)
Jotta alkuleijona voisi käyttää tätä kykyä, sen on onnistuttava puraisuhyökkäyksessään. Tämän jälkeen se voi yrittää aloittaa painin ilmaistoimintona altistumatta vapaahyökkäykselle. Jos se voittaa painitestin, se saa painiotteen. Aina kun se on painissa vuoronsa alkaessa, se voi suorittaa kaksi raateluhyökkäystä normaalien kehoasehyökkäystensä lisäksi.
Kimppuunsyöksy (Po)
Alkuleijona voi suorittaa rynnäkön päätteeksi täyshyökkäyksen ja lisäksi kaksi raateluhyökkäystä.
Raatelu (Po)
Hyökkäyshyvitys +12 lähitaistelu, vauriot 1n6+3.
Taidot
Alkuleijonat saavat rotuhyvitystä +4 Piiloutuminen- ja Äänetön liike
*Korkeassa heinikossa tai tiheän aluskasvillisuuden seassa Piiloutuminen-hyvitys kohoaa +8:aan.
Alkulepakko
4n8+12 (30 kp) | |
| |
10 j/5 j | |
| |
Sokkoaisti 40 j | |
Havainnointi +8*, Kuuntelu +12*, Piiloutuminen +4, Äänetön liike +11 | |
Lauhkeat autiomaat | |
Erakko tai yhdyskunta (36) | |
2 | |
Ei ole | |
Aina neutraali | |
512 KN (Iso) | |
|
Alkulepakon siipien kärkiväli on noin 15 jalkaa, ja olento painaa noin 200 naulaa.
Taistelu
Alkulepakko syöksyy yläilmoista pahaa aavistamattoman riistansa kimppuun.
Sokkoaisti (Po)
Alkulepakko paikantaa kaikuluotauksen avulla kaikki olennot 40 jalan säteellä. Viholliset ovat silti täydellisessä näkösuojassa lepakolta, jos se ei varsinaisesti näe niitä.
Taidot
Alkulepakot saavat rotuhyvitystä +4 Havainnointi- ja Kuuntelu-testeihinsä. Nämä hyvitykset menetetään, jos sokkoaisti mitätöidään.
Alkumäyrä
3n8+15 (28 kp) | |
30 j (6 ruutua), kaivautuminen 10 j | |
16 (+3 Ket, +3 kehopanssari), kosketus 13, valmistautumaton 13 | |
| |
5 j/5 j | |
Lauhkeat metsät | |
Erakko tai joukko (25) | |
2 | |
Ei ole | |
Aina neutraali | |
49 KN (Iso) | |
|
Alkumäyrät ovat hurjia olentoja, jotka eivät siedä tunkeilijoita. Ne voivat kaivautua melkein minkä tahansa kiveä pehmeämmän aineen läpi. Kaivautuva alkumäyrä jättää yleensä jälkeensä läpimitaltaan 5-jalkaisen käyttökelpoisen tunnelin, ellei maa ole hyvin irtonaista.
Alkumäyrä on 57 jalan pituinen ja voi painaa jopa 500 naulaa.
Taistelu
Alkumäyrät hyökkäävät terävillä kynsillään ja hampaillaan.
Taisteluvimma (Po)
Alkumäyrä, joka kärsii vaurioita taistelussa, riehaantuu seuraavalla vuorollaan hurjaan taisteluvimmaan, jossa se kynsii ja puree silmittömästi, kunnes se tai sen vihollinen on kuollut. Se saa +4 Voimakkuuteensa, +4 Ruumiinkuntoonsa ja 2 panssariluokkaansa. Se ei voi lopettaa taisteluvimmaansa omasta tahdostaan.
Alkunäätä
3n8 (13 kp) | |
40 j (8 ruutua) | |
16 (+4 Ket, +2 kehopanssari), kosketus 14, valmistautumaton 12 | |
5 j/5 j | |
Havainnointi +5, Kuuntelu +3, Piiloutuminen +8, Äänetön liike +8 | |
Lauhkeat mäkimaat | |
Erakko tai pari | |
2 | |
Ei ole | |
Aina neutraali | |
46 KN (Keskikokoinen); 79 KN (Iso) | |
|
Suurimmat alkunäädät ovat 10 jalkaa pitkiä ja painavat 700 naulaa.
Taistelu
Alkunäädät vaanivat saalistaan pimeässä ja loikkaavat sen kimppuun purren ja kynsien.
Hammaslukko (Po)
Alkunäätä, joka osuu puraisuhyökkäyksellään, lukittuu vihollisen ruumiiseen vahvoilla leuoillaan. Hammaslukon napannut alkunäätä ei saa lisätä Ketteryys-hyvitystään panssariluokkaansa, joten sen PL on 12. Lukittunutta alkunäätää voidaan iskeä aseella ja sitä vastaan voidaan painia. Jotta hammaslukon napannut alkunäätä saataisiin irrotettua painimalla, vihollisen on saatava alkunäätä sidontaan.
Verenhukka (Po)
Hammaslukkoon joutunut olento kärsii verenhukan takia 1n4 pistettä Ruumiinkunto-vaurioita jokaisella kierroksella, jonka se on hammaslukossa.
Alkurotta
| Alkurotta | |
1n8+1 (5 kp) | 1n8+1 (5 kp) | |
40 j (8 ruutua), kiipeäminen 20 j | 40 j (8 ruutua), kiipeäminen 20 j | |
15 (+1 koko, +3 Ket, +1 kehopanssari), kosketus 14, | 15 (+1 koko, +3 Ket, +1 kehopanssari), kosketus 14, | |
5 j/5 j | 5 j/5 j | |
Hämäränäkö, kylmyydenkestävyys 5 ja tulenkestävyys 5, loitsunsieto 6, pimeänäkö 60 j, vainu | ||
Havainnointi +4, Kiipeily +11, Kuuntelu +4, Piiloutuminen +8, Uinti +11, Äänetön liike +4 | Havainnointi +4, Kiipeily +11, Kuuntelu +4, Piiloutuminen +8, Uinti +11, Äänetön liike +4 | |
Mikä tahansa | Hengenlaadultaan paha sfääri | |
Erakko tai lauma (1120) | ||
1/3 | 1/3 | |
Ei ole | Ei ole | |
Aina neutraali | Aina lainkuuliais-paha | |
23 KN (Pieni); 46 KN (Keskikokoinen) | 23 KN (Pieni); 46 KN (Keskikokoinen) | |
| |
Alkurotat ovat kaikkiruokaisia haaskaeläimiä. Ne taistelevat lähinnä puolustaakseen pesäänsä ja reviiriään.
Alkurotta voi kasvaa 4 jalan pituiseksi ja yli 50 naulan painoiseksi.
Taistelu
Alkurottalauma hyökkää pelottomasti ja terävillä etuhampaillaan purren.
Tauti (Po)
Saastakuume puraisu, Sitkeys VA 11, itämisaika 1n3 päivää, vauriot 1n3 Ket ja 1n3 Ruk. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.
Taidot
Alkurotat saavat rotuhyvitystä +8 Uinti-testeihinsä. Ne saavat myös rotuhyvitystä +8 Kiipeily-testeihinsä ja voivat aina valita Kiipeily-testeissä 10:n, vaikka niitä uhattaisiin tai häirittäisiin.
Alkurotat käyttävät Kiipeily- ja Uinti-testeissään Ketteryys-muunnintaan.
Paholaismainen alkurotta
Tämä paholaismainen olento on tavallisimmin loihdittu esiin hirviön esiinloihdinta I
Taistelu
Isku vasten hyvyyttä (Yl)
Paholaismainen alkurotta voi yrittää kerran päivässä normaalia lähitaisteluhyökkäystä, joka tuottaa 1 pisteen verran ylimääräisiä vaurioita hyvälle olennolle. Jos hyökkäys epäonnistuu, kyky on silti käytetty kyseiseltä päivältä. Jos hyökkäys osuu vahingossa olentoon, joka ei ole hyvä, se ei tuota ylimääräisiä vaurioita mutta kyky on silti käytetty kyseiseltä päivältä.
Alkususi
6n8+18 (45 kp) | |
50 j (10 ruutua) | |
| |
10 j/5 j | |
Eränkäynti +2*, Havainnointi +7, Kuuntelu +7, Piiloutuminen +0, | |
Aseeseen keskittyminen (puraisu), Juoksu, JäljitysL, Valppaus | |
Lauhkeat metsät | |
Erakko tai lauma (58) | |
3 | |
Ei ole | |
Aina neutraali | |
718 KN (Iso) | |
|
Alkusudet ovat tehokkaita laumametsästäjiä, jotka tappavat kaiken kiinni saamansa.
Alkusudet ovat harmaankirjavia tai mustia. Niiden pituus on noin 9 jalkaa ja paino noin 800 naulaa.
Taistelu
Alkusudet hyökkäävät mieluiten laumana, joka piirittää vihollisensa ja iskee selustasta aina kun mahdollista.
Kampitus (Po)
Alkususi, joka osuu puraisuhyökkäyksellään, voi yrittää kampittaa vihollisensa (testin muunnin +11) ilmaistoimintona suorittamatta kosketushyökkäystä tai altistumatta vapaahyökkäykselle. Jos yritys epäonnistuu, vihollinen ei voi yrittää kampittaa alkusutta vastavetona.
Taidot
Alkususi saa rotuhyvitystä +2
Alkutiikeri
16n8+48 (120 kp) | |
40 j (8 ruutua) | |
| |
2 kynnet +20 lähitaistelu (2n4+8) ja puraisu +14 lähitaistelu (2n6+4) | |
10 j/5 j | |
Havainnointi +7, Kuuntelu +6, Loikkaus +14, Piiloutuminen +7*, Uinti +10, Äänetön liike +11 | |
Aseeseen keskittyminen (kynnet), Harjaantunut kehoasehyökkäys (kynnet), Harjaantunut kehoasehyökkäys (puraisu), Juoksu, Salavihkaisuus, Valppaus | |
Lämpimät metsät | |
Erakko tai pari | |
8 | |
Ei ole | |
Aina neutraali | |
1732 KN (Iso); 3348 (Valtava) | |
|
Alkutiikerit saalistavat jokseenkin kaikkea liikkuvaa. Ne vaanivat ateriaansa kärsivällisesti ja iskevät, kun olento ei ole varuillaan.
Alkutiikeri kasvaa yli 12 jalan pituiseksi ja voi painaa jopa 6 000 naulaa.
Taistelu
Alkutiikeri syöksyy saaliinsa kimppuun, kynsii ja puree. Se suorittaa raateluhyökkäyksensä takaraajojensa kynsillä.
Harjaantunut tarttuminen (Po)
Jotta alkutiikeri voisi käyttää tätä kykyä, sen on onnistuttava puraisuhyökkäyksessään. Tämän jälkeen se voi yrittää aloittaa painin ilmaistoimintona altistumatta vapaahyökkäykselle. Jos se voittaa painitestin, se saa painiotteen. Aina kun se on painissa vuoronsa alkaessa, se voi suorittaa kaksi raateluhyökkäystä normaalien kehoasehyökkäystensä lisäksi.
Kimppuunsyöksy (Po)
Alkutiikeri voi suorittaa rynnäkön päätteeksi täyshyökkäyksen ja lisäksi kaksi raateluhyökkäystä.
Raatelu (Po)
Hyökkäyshyvitys +18 lähitaistelu, vauriot 2n4+4.
Taidot
Alkutiikerit saavat rotuhyvitystä +4 Piiloutuminen- ja Äänetön liike
Alkuvillisika
7n8+21 (52 kp) | |
40 j (8 ruutua) | |
| |
Torahampaat +12 lähitaistelu (1n8+12) | |
Torahampaat +12 lähitaistelu (1n8+12) | |
10 j/5 j | |
Lauhkeat metsät | |
Erakko tai lauma (58) | |
4 | |
Ei ole | |
Aina neutraali | |
816 KN (Iso); 1721 KN (Valtava) | |
|
Alkuvillisika on kaikkiruokainen. Kuten tavallisetkin siat, se käyttää valtaosan ajastaan ruoan tonkimiseen maan alta, mutta se hyökkää raivokkaasti kaiken lähelleen tulevan kimppuun.
Alkuvillisika voi kasvaa 12 jalan pituiseksi ja 2 000 naulan painoiseksi.
Taistelu
Alkuvillisika ryntää vihollistaan päin ja yrittää repiä sen torahampaillaan.
Hurjuus (Po)
Alkuvillisika on niin sitkeä taistelija, että se jatkaa taistelua sakoitta silloinkin, kun se on vajaakuntoinen tai kuolemaisillaan.
The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.