Abolet |
Abolet on vastenmielinen kalankaltainen olento, joka tulee toimeen niin vedessä kuin maallakin mutta viihtyy lähinnä maanalaisissa joissa ja järvissä. Aboletilla on vaaleanpunainen vatsa ja siinä neljä sykkivää sinimustaa aukkoa, joista erittyvä nilja haisee eltaantuneelta rasvalta. Olento liikuu vedessä pyrstönsä avulla ja raahautuu maalla lonkeroitaan käyttäen. Abolet painaa noin 6 500 naulaa.
Aboletit puhuvat omaa kieltään ja lisäksi syvänkieltä ja aallonkieltä.
Taistelu
Abolet hyökkää huitoen pitkillä limaisilla lonkeroillaan, joskin se pysyttelee taistelussa mieluiten loitommalla ja käyttää sieltä harhantavoimiaan.
Orjuutus (Yl)
Abolet voi kolmesti päivässä yrittää orjuuttaa yhden 30 jalan säteellä olevan elollisen olennon. Kohteen on onnistuttava Tahto-laistossa (VA 17) tai se alkaa käyttäytyä niin kuin siihen olisi langetettu ylivalta ihmisolioon
Mielenvoimat (Lo)
Aina halutessaan arkkikangastus (VA 18), heijastettu kuvajainen (VA 20), hypnoosikuvio (VA 15), kestävä kuvajainen (VA 18), valeseinä (VA 17), verho (VA 19), viritetty kuvajainen (VA 19). Langettajatasoksi katsotaan 16. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.
Lima (Po)
Aboletin lonkeron isku voi tartuttaa hirvittävän taudin. Olennon, johon lonkero osuu, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 19) tai sen iho muuttuu 1n4+1 minuutissa läpikuultavaksi ja limaiseksi kudokseksi. Tartunnan saaneen olennon on pysyteltävänä kosteana viileässä makeassa vedessä tai se kärsii 10 minuutin välein 1n12 pistettä vaurioita. Lima vähentää olennon kehopanssarihyvitystä 1:llä (mutta ei koskaan alle 0:n). Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.
Jos vaikutuksen alaiseen olentoon langetetaan taudinkarkotus-loitsu, kun muutos on vielä kesken, olento palautuu ennalleen. Myöhemmin muutos voidaan perua vain terveytys- tai ryhmittäinen terveytys
Niljapilvi (Po)
Veden alla abolet ympäröi itsensä sitkaalla niljapilvellä, joka on noin 1 jalan paksuinen. Kaikkien tälle aineelle altistuvien olentojen, jotka vetävät sitä henkeensä, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 19) tai ne eivät pysty hengittämään ilmaa seuraaviin 3 tuntiin. Jos olento altistuu tänä aikana uudelleen niljapilvelle ja epäonnistuu jälleen Sitkeys-laistossa, 3 tunnin vaikutusaika alkaa alusta. Vaikutuksen alainen olento tukehtuu 2n6 minuutissa, jos se joutuu pois vedestä. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.
Taidot
Abolet saa rotuhyvitystä +8 kaikkiin Uinti-testeihin, joita se suorittaa selviytyäkseen jostakin poikkeustilanteesta tai vaarasta. Se voi aina valita Uinti-testissä 10:n, silloinkin, kun sitä häiritään tai uhataan. Se voi käyttää uidessaan myös juoksemistoimintoa, kunhan se ui suorassa linjassa.
Aboletmaagi
Taistelu
Aboletmaagin tavallista korkeampi Ruumiinkunto-arvo vaikuttaa laiston vaikeusasteeseen limahyökkäyksessä (VA 21) ja niljapilvessä (VA 21).
Tavallista alhaisempi Karisma-arvo vaikuttaa laiston vaikeusasteeseen orjuutus-kyvyssä (VA 16) ja mielenvoimissa: arkkikangastus (VA 17), heijastettu kuvajainen (VA 19), hypnoosikuvio (VA 14), kestävä kuvajainen (VA 17), valeseinä (VA 16), verho (VA 18), viritetty kuvajainen (VA 18). Langettajatasoksi katsotaan 16.
Aboletmaagi varjelee itseään suojautumisloitsuilla, kuten siirroksella, väkevällä näkymättömyydellä ja voimaseinämällä, ja ottaa viholliset hallintaansa muilla loitsuillaan ja mielenvoimillaan.
Tyypillisesti alustettuina olevat velhonloitsut (4/6/5/4/4/3; laiston VA = 15 + loitsutaso)
0 huumaus, sieto, taikuuden paljastus (2); 1. hälytys, ihmisolion lumous, maaginhaarniska, taikavasama (2), värisuihku; 2. häränvoima, ketunviekkaus, näkymättömän näentä, pimeys, sumennus; 3. lento, salamanisku, siirros, taikuuden rauetus; 4. houretappaja, kaukotarkkailu, kivinahka, väkevä näkymättömyys; 5. hirviön seisautus, voimistettu salamanisku, voimaseinämä.
The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.