Abolet

 

Abolet

Aboletmaagi, 10. tason velho

Koko/tyyppi

Valtava epäsikiö (vedeneläjä)

Valtava epäsikiö (vedeneläjä)

Kestonoppia

8n8+40 (76 kp)

8n8+56 plus 10n4+70 (177 kp)

Aloite

+1

+7

Nopeus

10 j (2 ruutua), uinti 60 j

10 j (2 ruutua), uinti 60 j

Panssariluokka

16 (–2 koko, +1 Ket, +7 kehopanssari), kosketus 9,    valmistautumaton 15   

18 (–2 koko, +3 Ket, +7 kehopanssari), kosketus 11,    valmistautumaton 15   

Perushyökkäys/paini   

+6/+22

+11/+28

Hyökkäys

Lonkero +12 lähitaistelu (1n6+8 plus lima)

Lonkero +18 lähitaistelu (1n6+9 plus lima)

Täyshyökkäys

4 lonkeroa +12 lähitaistelu (1n6+8 plus lima)

4 lonkeroa +18 lähitaistelu (1n6+9 plus lima)

Tila/ulottuma

15 j/10 j

15 j/10 j

Erikoishyökkäykset

Orjuutus, mielenvoimat, lima

Orjuutus, mielenvoimat, lima, loitsut

Erikoisominaisuudet

Vedeneläjä-alatyyppi, pimeänäkö 60 j, niljapilvi

Vedeneläjä-alatyyppi, pimeänäkö 60 j, niljapilvi, famuluksen esiinkutsu

Laistot

Sitk +7, Ref +3, Tahto +11

Sitk +15, Ref +10, Tahto +15

Kyvyt

Vma 26, Ket 12, Ruk 20, Äly 15, Vii 17, Kar 17

Vma 28, Ket 16, Ruk 24, Äly 20, Vii 16, Kar 14

Taidot

Havainnointi +16, Keskittyminen +16, Kuuntelu +16, Tietämys (valitse yksi) +13, Uinti +8

Aikeen aavistus +15, Diplomatia +6, Eränkäynti +3 (jälkiä seurattaessa, muissa sfääreissä ja maan alla +5), Etsintä +10, Havainnointi +17, Hämäys +13, Keskittyminen +25, Kirjoituksen tulkinta +15, Kovistelu +4, Kuuntelu +15, Loitsutuntemus +20, Naamioituminen +2 (toista esitettäessä +4), Tietämys (historia) +15, Tietämys (luolastot) +25, Tietämys (salatieto) +15, Tietämys (sfäärit) +15, Uinti +8

Valtit

Taistelulangetus, Teräksinen tahto, Valppaus

Ainesten sivuutus, Loitsukääröjen kirjoitus, Loitsun voimistus, Läpäisijäloitsu, Nopea aloite, Salamarefleksit, Suuri sitkeys, Taistelulangetus, Vahva koulukunta (harhanta), Vahva koulukunta (kiehdonta)

Esiintymisympäristö

Maan alla

Maan alla

Järjestäytyminen

Erakko, joukko (2–4) tai orjanomistajaryhmä
(1n3+1 plus 7–12 skumia)

Erakko

Haasteluokitus

7

17

Aarteet

Kaksi kertaa vakio

Kaksi kertaa vakio

Hengenlaatu

Yleensä lainkuuliais-paha

Yleensä lainkuuliais-paha

Kehittyminen

9–16 KN (Valtava); 17–24 KN (Suunnaton)

Hahmoluokan mukaan

Tasolisä

Abolet on vastenmielinen kalankaltainen olento, joka tulee toimeen niin vedessä kuin maallakin mutta viihtyy lähinnä maanalaisissa joissa ja järvissä. Aboletilla on vaaleanpunainen vatsa ja siinä neljä sykkivää sinimustaa aukkoa, joista erittyvä nilja haisee eltaantuneelta rasvalta. Olento liikuu vedessä pyrstönsä avulla ja raahautuu maalla lonkeroitaan käyttäen. Abolet painaa noin 6 500 naulaa.

Aboletit puhuvat omaa kieltään ja lisäksi syvänkieltä ja aallonkieltä.


Taistelu

Abolet hyökkää huitoen pitkillä limaisilla lonkeroillaan, joskin se pysyttelee taistelussa mieluiten loitommalla ja käyttää sieltä harhantavoimiaan.

Orjuutus (Yl)

Abolet voi kolmesti päivässä yrittää orjuuttaa yhden 30 jalan säteellä olevan elollisen olennon. Kohteen on onnistuttava Tahto-laistossa (VA 17) tai se alkaa käyttäytyä niin kuin siihen olisi langetettu ylivalta ihmisolioon -loitsu (langettajataso 16). Orjuutettu olento tottelee aboletin ajatuksen voimalla antamia käskyjä, kunnes se vapautetaan kirouksen purku -loitsulla, joskin se voi yrittää 24 tunnin välein uutta Tahto-laistoa vapautuakseen vaikutuksesta. Vaikutus lakkaa myös silloin, kun abolet kuolee tai liikkuu yli 1 virstan päähän orjastaan. Laiston vaikeusaste on Karisma-pohjainen.

Mielenvoimat (Lo)

Aina halutessaan – arkkikangastus (VA 18), heijastettu kuvajainen (VA 20), hypnoosikuvio (VA 15), kestävä kuvajainen (VA 18), valeseinä (VA 17), verho (VA 19), viritetty kuvajainen (VA 19). Langettajatasoksi katsotaan 16. Laistojen vaikeusasteet ovat Karisma-pohjaisia.

Lima (Po)

Aboletin lonkeron isku voi tartuttaa hirvittävän taudin. Olennon, johon lonkero osuu, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 19) tai sen iho muuttuu 1n4+1 minuutissa läpikuultavaksi ja limaiseksi kudokseksi. Tartunnan saaneen olennon on pysyteltävänä kosteana viileässä makeassa vedessä tai se kärsii 10 minuutin välein 1n12 pistettä vaurioita. Lima vähentää olennon kehopanssarihyvitystä 1:llä (mutta ei koskaan alle 0:n). Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.

Jos vaikutuksen alaiseen olentoon langetetaan taudinkarkotus-loitsu, kun muutos on vielä kesken, olento palautuu ennalleen. Myöhemmin muutos voidaan perua vain terveytys- tai ryhmittäinen terveytys -loitsulla.

Niljapilvi (Po)

Veden alla abolet ympäröi itsensä sitkaalla niljapilvellä, joka on noin 1 jalan paksuinen. Kaikkien tälle aineelle altistuvien olentojen, jotka vetävät sitä henkeensä, on onnistuttava Sitkeys-laistossa (VA 19) tai ne eivät pysty hengittämään ilmaa seuraaviin 3 tuntiin. Jos olento altistuu tänä aikana uudelleen niljapilvelle ja epäonnistuu jälleen Sitkeys-laistossa, 3 tunnin vaikutusaika alkaa alusta. Vaikutuksen alainen olento tukehtuu 2n6 minuutissa, jos se joutuu pois vedestä. Laiston vaikeusaste on Ruumiinkunto-pohjainen.

Taidot

Abolet saa rotuhyvitystä +8 kaikkiin Uinti-testeihin, joita se suorittaa selviytyäkseen jostakin poikkeustilanteesta tai vaarasta. Se voi aina valita Uinti-testissä 10:n, silloinkin, kun sitä häiritään tai uhataan. Se voi käyttää uidessaan myös juoksemistoimintoa, kunhan se ui suorassa linjassa.


Aboletmaagi

Taistelu

Aboletmaagin tavallista korkeampi Ruumiinkunto-arvo vaikuttaa laiston vaikeusasteeseen limahyökkäyksessä (VA 21) ja niljapilvessä (VA 21).

Tavallista alhaisempi Karisma-arvo vaikuttaa laiston vaikeusasteeseen orjuutus-kyvyssä (VA 16) ja mielenvoimissa: arkkikangastus (VA 17), heijastettu kuvajainen (VA 19), hypnoosikuvio (VA 14), kestävä kuvajainen (VA 17), valeseinä (VA 16), verho (VA 18), viritetty kuvajainen (VA 18). Langettajatasoksi katsotaan 16.

Aboletmaagi varjelee itseään suojautumisloitsuilla, kuten siirroksella, väkevällä näkymättömyydellä ja voimaseinämällä, ja ottaa viholliset hallintaansa muilla loitsuillaan ja mielenvoimillaan.

Tyypillisesti alustettuina olevat velhonloitsut (4/6/5/4/4/3; laiston VA = 15 + loitsutaso)

0 – huumaus, sieto, taikuuden paljastus (2); 1. – hälytys, ihmisolion lumous, maaginhaarniska, taikavasama (2), värisuihku; 2. – häränvoima, ketunviekkaus, näkymättömän näentä, pimeys, sumennus; 3. – lento, salamanisku, siirros, taikuuden rauetus; 4. – houretappaja, kaukotarkkailu, kivinahka, väkevä näkymättömyys; 5. – hirviön seisautus, voimistettu salamanisku, voimaseinämä.


The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.