Varjotanssija

Taulukko: Varjotanssija

Taso   

Perushyökkäys-
hyvitys
                 

Sitk-
laisto   

Ref-
laisto   

Tahto-   
laisto

Muuta

1.

+0

+0

+2

+0

Piilou­tuminen silmien alla

2.

+1

+0

+3

+0

Pelastautuminen, pimeänäkö, aavistusväistö

3.

+2

+1

+3

+1

Varjoharha, varjon esiinloihdinta

4.

+3

+1

+4

+1

Varjoloikka 20 j

5.

+3

+1

+4

+1

Iskun myötäily, harjaantunut aavistusväistö

6.

+4

+2

+5

+2

Varjoloikka 40 j, varjon esiinloihdinta

7.

+5

+2

+5

+2

Liukas mieli

8.

+6

+2

+6

+2

Varjoloikka 80 j

9.

+6

+3

+6

+3

Varjon esiinloihdinta

10.

+7

+3

+7

+3

Varjoloikka 160 j, harjaantunut pelastautuminen   

Kestonoppa

n8.

Vaatimukset

Ennen kuin hahmo voi ryhtyä varjotanssijaksi, hänen on täytettävä kaikki seuraavat ehdot.

Taidot

Esiintyminen (tanssi) 5 tasoa, Piiloutuminen 10 tasoa, Äänetön liike 8 tasoa.

Valtit

Liikkuvuus, Taistelurefleksit, Väistely.

Luokkataidot

Varjotanssijan luokkataidot (ja niiden avainkyvyt) ovat Akrobatia (Ket), Ammatti (Vii), Diplomatia (Kar), Esiintyminen (Kar), Etsintä (Äly), Havainnointi (Vii), Hämäys (Kar), Kahlekuninkuus (Ket), Kirjoituksen tulkinta (Äly), Kuuntelu (Vii), Köydenkäyttö (Ket), Loikkaus (Vma), Naamioituminen (Kar), Piiloutuminen (Ket), Silmänkääntö (Ket), Tasapainoilu (Ket) ja Äänetön liike (Ket).

Taitopisteitä tason noususta

6 + Äly-muunnin.

Luokkaominaisuudet

Kaikki seuraavat ovat varjotanssija-erikoisluokan luokkaominaisuuksia.

Ase- ja haarniskapätevyydet

Varjotanssijoilla on pätevyys seuraaviin aseisiin: heittonuoli, kurikka, lyhytjousi (normaali ja yhdistelmä), lyhytmiekka, pamppu, piikkinuija, sotanuija, säilä, taistelusauva, tikari (mikä tahansa tyyppi) ja varsijousi (pienois, kevyt ja raskas). Varjotanssijoilla on pätevyys kevyisiin haarniskoihin mutta ei kilpiin.

Piiloutuminen silmien alla (Yl)

Varjotanssija voi käyttää Piiloutuminen-taitoa silloinkin, kun häntä tarkkaillaan. Aina kun hän on enintään 10 jalan päässä jonkinlaisesta varjosta, hän voi piiloutua muiden näkyvistä, vaikka hänellä ei olisi mitään minkä taakse mennä. Hän ei kuitenkaan voi piiloutua omaan varjoonsa.

Pelastautuminen (Po)

2. tasolta alkaen varjotanssija voi väistellä ketterästi taikakeinoin tuotettuja ja epätavallisia hyökkäyksiä. Jos hän onnistuu Refleksi-laistoheitossa sellaista hyökkäystä vastaan, joka normaalisti tuottaisi laiston onnistuessa puolet vaurioista, hän ei kärsi lainkaan vaurioita. Varjotanssija voi käyttää pelastautumista vain, jos hänellä on yllään kevyt haarniska tai hänellä ei ole haarniskaa lainkaan. Puolustuskyvytön varjotanssija ei hyödy pelastautuminen-kyvystään.

Pimeänäkö (Yl)

2. tasolta alkaen varjotanssija näkee pimeässä niin kuin hän olisi pysyvästi pimeänäkö-loitsun vaikutuksen alainen.

Aavistusväistö (Po)

2. tasolta alkaen varjotanssija saa lisätä mahdollisen Ketteryys-hyvityksensä panssariluokkaansa, vaikka hän olisi valmistautumaton tai häntä iskisi näkymätön hyökkääjä. (Hän ei kuitenkaan saa lisätä Ketteryys-hyvitystään panssariluokkansa, jos hän on liikuntakyvytön.)

Jos hahmolla on jo ennestään aavistusväistö jostakin toisesta luokasta, hän saa 2. tasolla automaattisesti harjaantuneen aavistusväistön (ks. alla).

Varjoharha (Lo)

3. tasolta alkaen varjotanssija voi luoda näköharhoja. Tämän kyvyn vaikutus on sama kuin mykkä kuvajainen -oppiloitsun, ja sitä voidaan käyttää kerran päivässä.

Varjon esiinloihdinta (Yl)

3. tasolta alkaen varjotanssija voi loihtia esiin varjon (epäkuolleen olennon). Normaalista varjosta poiketen tällä varjolla on sama hengenlaatu kuin varjotanssijalla, eikä se voi luoda sikiöitä. Mikään kolmas osapuoli ei voi käännyttää, ojentaa tai ohjailla sitä. Se toimii varjotanssijan seuralaisena ja voi viestiä ymmärrettävästi hänen kanssaan. Varjo saa +2 KN joka kolmannesta varjotanssijan tasosta (ja sen perushyökkäys- ja peruslaistohyvitykset karttuvat tämän myötä normaalisti).

Jos varjoseuralainen tuhotaan tai varjotanssija päättää lähettää sen takaisin, varjotanssijan on suoritettava Sitkeys-laisto (VA 15). Jos laistoheitto epäonnistuu, varjotanssija menettää 200 kokemuspistettä varjotanssijatasoaan kohden. Onnistunut laistoheitto puolittaa menetyksen 100 kokemuspisteeseen varjotanssijatasoa kohden. Varjotanssijan kokemuspistemäärä ei voi kuitenkaan huveta varjon tuhoutumisen tai pyörtämisen seurauksena alle 0:n. Tuhotun tai takaisin lähetetyn varjoseuralaisen tilalle ei voida loihtia uutta 30 päivään.

Varjoloikka (Yl)

4. tasolta alkaen varjotanssija voi matkata varjosta toiseen niin kuin hän langettaisi ulottuvuusovi-loitsun. Kykyä rajoittaa se, että matkan on alettava ja päätyttävä alueella, jolla on edes jonkinlainen varjo. Varjotanssija voi loikata tällä tavoin enintään 20 jalkaa päivässä; tämä voi tarkoittaa yhtä 20 jalan loikkaa tai kahta 10 jalan loikkaa. Päivittäinen loikkausetäisyys kaksinkertaistuu joka toisella tasolla 4. tason jälkeen (6. tasolla 40 jalkaa, 8. tasolla 80 jalkaa ja 10. tasolla 160 jalkaa). Tämä määrä voidaan jakaa monen loikan kesken, mutta jokainen niistä verottaa kokonaiskiintiötä tasakymmenin, vaikka loikka olisi miten lyhyt tahansa.

Iskun myötäily (Po)

Jos vähintään 5. tason varjotanssija kärsii taistelussa vaurioita (aseesta tai muusta iskusta, ei loitsusta tai erikoiskyvystä) niin paljon, että hänen kestopisteensä hupenevat 0:aan tai sen alle, hän voi yrittää myötäillä tällaista iskua kerran päivässä. Hän suorittaa Refleksi-laistoheiton (VA = tuotetut vauriot), ja jos hän onnistuu, hän kärsii vain puolet iskun vaurioista. Jotta hän voisi käyttää iskun myötäilyä, hänen on oltava tietoinen hyökkäyksestä ja kyettävä reagoimaan siihen. Hän ei voi käyttää iskun myötäilyä, jos hän on tilanteessa, jossa hän ei saa lisätä mahdollista Ketteryys-hyvitystään panssariluokkaansa.

Harjaantunut aavistusväistö (Po)

5. tasolta alkaen varjotanssijaa ei voida enää koukata. Tämän puolustautumiskeinon ansiosta rosvot eivät voi suorittaa koukkauksen avulla salahyökkäystä varjotanssijaa vastaan. Poikkeus tähän sääntöön on se, että rosvo, jolla on vähintään neljä tasoa enemmän kuin varjotanssijalla, voi koukata hänet (ja siten suorittaa häntä vastaan salahyökkäyksen).

Jos hahmolla on aavistusväistö (ks. yllä) jostakin toisestakin luokasta, hän saa siinäkin luokassa harjaantuneen aavistusväistön. Tällöin tasot niistä luokista, jotka suovat edustajilleen aavistusväistön, kasautuvat, kun selvitetään tasoa, jolla rosvon on vähintään oltava voidakseen koukata hahmon.

Liukas mieli (Po)

Jos vähintään 7. tason varjotanssija altistuu kiehdontaloitsulle ja epäonnistuu laistoheitossaan, hän voi yrittää laistoheittoa 1 kierroksen kuluttua uudestaan. Hän saa vain yhden tällaisen uusintayrityksen. Jos sekin epäonnistuu, loitsu vaikuttaa normaalisti.

Harjaantunut pelastautuminen (Po)

Tämä 10. tasolla saatava kyky toimii kuten pelastautuminen (ks. yllä). Varjotanssija ei kärsi lainkaan vaurioita, jos hän onnistuu laistoheitossaan sellaista hyökkäystä vastaan, jonka vauriot voidaan normaalisti puolittaa Refleksi-laistolla. Lisäksi hän kärsii vain puolet vaurioista, vaikka hän epäonnistuisi laistoheitossaan.


The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.