Tietomestari |
Kestonoppa
n4.
Vaatimukset
Ennen kuin hahmo voi ryhtyä tietomestariksi, hänen on täytettävä kaikki seuraavat ehdot.
Taidot
Tietämys (mitkä tahansa kaksi), 10 tasoa kummassakin.
Valtit
Mitkä tahansa kolme taianmuunto- tai esineentekovalttia ja lisäksi Taitoon keskittyminen (Tietämys [yksi vapaavalintainen Tietämys-taito]).
Loitsut
Kyky langettaa seitsemän eri näentäloitsua, joista yhden on oltava vähintään 3. tasolta.
Luokkataidot
Tietomestarin luokkataidot (ja niiden avainkyvyt) ovat Ammatti (Vii), Arvon arviointi (Äly), Eläintenkäsittely (Kar), Esiintyminen (Kar), Keskittyminen (Ruk), Kielenpuhunta ( ), Kirjoituksen tulkinta (Äly), Käsityöläisyys (alkemisti) (Äly), Loitsutuntemus (Äly), Parannus (Vii), Taikaesineen käyttö (Kar), Tiedonkeruu (Kar) ja Tietämys (kaikki taidot, kukin valittava erikseen) (Äly).
Taitopisteitä tason noususta
4 + Äly-muunnin.
Luokkaominaisuudet
Kaikki seuraavat ovat tietomestari-erikoisluokan luokkaominaisuuksia.
Ase- ja haarniskapätevyydet
Tietomestarit eivät saa pätevyyttä mihinkään aseeseen tai haarniskaan.
Päivittäinen loitsukiintiö/osattuja loitsuja
Kun hahmo saa uuden tietomestaritason, hänen päivittäinen loitsukiintiönsä (ja tarvittaessa myös osattujen loitsujen määränsä) karttuu niin kuin hän olisi saanut tason myös siinä loitsijaluokassa, johon hän kuului ennen tietomestariksi ryhtymistään. Hän ei kuitenkaan saa mitään muita hyötyjä kyseisestä luokasta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että hän lisää tietomestaritasonsa aiemman loitsijaluokkansa tasoon, kun hän selvittää päivittäistä loitsukiintiötään, osaamiensa loitsujen lukumäärää ja langettajatasoaan.
Salaisuus
Tietomestari valitsee 1. tasolla ja joka toisella tasolla sen jälkeen (3., 5., 7. ja 9. tasolla) yhden salaisuuden alla olevasta taulukosta. Hänen tietomestaritasonsa + Älykkyys-muuntimensa määrää, mistä salaisuuksista hän voi valita. Hän ei voi valita samaa salaisuutta kahdesti.
Salaisuus | Vaikutus | |
1 | Välitön taituruus | 4 tasoa taidossa, jossa |
2 | Terveyden salaisuus | +3 kestopistettä |
3 | Sisäisen voiman salaisuus | |
4 | Kestävyysoppi | |
5 | Suojautumisoppi | |
6 | Aseniksi | |
7 | Väistöniksi | |
8 | Monikäyttöinen oppi | Yksi vapaavalintainen valtti |
9 | Loitsuoppi | Yksi 1. tason lisäloitsu1 |
10 | Korkeampi loitsuoppi | Yksi 2. tason lisäloitsu1 |
|
Muistitieto
2. tasolta alkaen tietomestarilla on mahdollisuus tietää jotakin taruista ja muistakin aiheista aivan kuten bardilla on bardintietämys-kykynsä ansiosta. Tietomestari lisää tasonsa ja Älykkyys-muuntimensa muistitieto-testiin, joka toimii muilta osin kuten bardintietämys-testi.
Lisäkielet
Tietomestari voi valita 4. ja 8. tasolla minkä tahansa uuden kielen.
Mielevien muistitieto (Po)
6. tasolta alkaen tietomestari ymmärtää taikaesineitä kuten tunnistus-loitsun langettaja.
Mahtajien muistitieto (Po)
10. tasolla tietomestari voi käyttää tietojaan kerran päivässä niin, että hän tuottaa joko taruntieto- tai taianerittely-loitsun vaikutuksen.
The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.